Anonym (Uppgiven syster) skrev 2022-02-09 18:25:54 följande:
Jag kommer aldrig förstå den smärtan men jag ser ju vilken avgrunde det skapar. grejen är att min syster inte kommer må bättre av att isolera sig, tvärt om.. och lämnar han henne så kommer hon få total panik- främst för att hennes barndrömmar då går i stöpet (så dåligt mår hon att hennes kärlek till sambon är vattenvärd jämfört med barnlängtan).
någonstans vill jag skaka om henne och skrika åt henne att skärpa sig för detta kommer förstöra relationen men även har vänner börjar sig undan. jag lyssnar, tröstar, peppar och finns där men hur länge ska man orka ta emot all denna sorg och bitterhet utan att bryta själv? Utan att det finns progress?
jag tänker nog att terapi vore något att föreslå så att vi i hennes omskrivning kan få avlastning i allt det svarta. Men du hade inte varit mottaglig för ett sådant förslag när det var som värst för er?
vad uppskattade du mest att en familjemedlem eller vän gjorde under den tiden då mådde dåligt? Åka iväg på något? Tvinga ut en att hitta på roliga saker? Jag tänker att infertiliteten knappast påverkas av att ha några timmar med glädje...
Äggdonation är något jag ska ta upp med henne! tack!
Det är stor skillnad på att isolera sig helt och att "bara" undvika gravida. Jag träffade folk, rörde mig i samhället, gjorde saker ändå, bla reste iväg. Så om hon bara sitter hemma och inget gör är det förstås inte bra. Medan man försöker måste man på sätt och vis ändå leva. Fast allt kanske bara blir substitut eller nåt att drykta hjärnan med, men nåt måste man hitta på. Kan inte du få med henne på nånting? Om så bara ut i skogen och vandra eller vad som helst. Sitta och älta, nja, visst ska man få ur sig problem, men ältande leder sällan nån vart.
Få visste att vi kämpade så. De i makens familj som visste om några av missfallen hade inget vettigt att komma med. Vi slutade prata om det förutom med nån enstaka som faktiskt stöttade. De umgicks vi med.
Om nån föreslagit terapi hade jag blitt skogstokig. För jag tror inte det hjälper. En terapeut hade inget fattat, inte kunnat stötta och absolut inte kunnat ge oss barn. Jag vill helst inte alls prata om problem- jag handlar istället. Om du/ni känner att ni inte orkar så säg det åt syrran. Säg att de sinsemellan måste prata om hur de går vidare. Göra slut, göra fler IVF:er (beroende på vad läkarna säger om oddsen) eller övergå till ÄD. Det är de alternativ som finns. Och tar det slut finns ett alternativ till- ED för ensamstående. Känner till flera som gjort det.