• QueenV

Hjälp. Kan sex/orgasm orsak missfall?

Hej! Jag är gravid i v5+0 och är lite orolig. Kanske dum fråga men kan man orsaka missfall om man har har sex och får orgasm? 
    Hade sex igår, och idag har jag sån mensvärkliknande/molande värk i nedre delen av magen som inte funnits där innan. 

Detta är mitt första barn och vi har försökt i många många år, så jag är orolig nu när det äntligen tagit sig?

• Svar på tråden Hjälp. Kan sex/orgasm orsak missfall?
  • Anonym (Anonym)

Nej du kan inte få missfall av orgasm.

• Anonym (Hanna)

Man kan få sammandragningar efter orgasm så magen blir hård och det kan göra lite ont, men är inte farligt. Men det kan ju också vara så att du har växtvärk i livmodern som kan kännas som mensvärk. 
    Grattis till graviditeten! :) 

• Gameofthrones

Håller med ovanstående. #3 

Jag hade sex men ibland vågade man inte typ få orgasm. Detta var från början av första graviditen. Längre in i graviditeten hade vi som vanligt.

Men jag var tyvärr gravidkåt? Haha kan man säga så? Det var jobbigt för min make... 3 ggr gravid.

Jag tycker att det är viktigt att man gör det man känner vad man tycker att det är rätt.

Googla på rätt sidor om sex och graviditet 

• QueenV
    Anonym (Hanna) skrev 2022-02-09 07:54:36 följande:

Man kan få sammandragningar efter orgasm så magen blir hård och det kan göra lite ont, men är inte farligt. Men det kan ju också vara så att du har växtvärk i livmodern som kan kännas som mensvärk. 
    Grattis till graviditeten! :) 

Tack så mycket :)
  • assistent 13
    QueenV skrev 2022-02-09 06:47:21 följande:
    Hjälp. Kan sex/orgasm orsak missfall?

Hej! Jag är gravid i v5+0 och är lite orolig. Kanske dum fråga men kan man orsaka missfall om man har har sex och får orgasm? 
    Hade sex igår, och idag har jag sån mensvärkliknande/molande värk i nedre delen av magen som inte funnits där innan. 

Detta är mitt första barn och vi har försökt i många många år, så jag är orolig nu när det äntligen tagit sig?

Nej de är säkert att ha sex och få orgasm. De finns fåtal sk risk graviditeter där man kan riskera att föda tidigare ex vid kort livnoderhals då kanske de kan rek att man ska vara försiktig vid sex
  • Anonym (Lånaren)

Nej det är bara att köra på!

Mensvärk och växtvärk är väldigt lika varandra så kan vara klurigt att känna skillnad. och skulle det va att du får ett mf (vilket vi verkligen inte hoppas på) så är det inte pga att du haft sex utan för att celldelningen inte fungerade som den skulle och det är inget du kan påverka. <3

• QueenV
    Anonym (Lånaren) skrev 2022-02-09 22:55:48 följande:

Nej det är bara att köra på!

Mensvärk och växtvärk är väldigt lika varandra så kan vara klurigt att känna skillnad. och skulle det va att du får ett mf (vilket vi verkligen inte hoppas på) så är det inte pga att du haft sex utan för att celldelningen inte fungerade som den skulle och det är inget du kan påverka. <3

Tack Så mycket <3
Svar på tråden Hjälp. Kan sex/orgasm orsak missfall?