• Fotografo45

Hur köper man säkert av andra privatpersoner när man ska skicka saker?

Hejsan!
    Jag hittade igår ett Super Nintendo i, vad det verkar som, schysst skick. Mina syskonbarn brukar vara hos oss ofta, och jag vill introducera dem till gamla klassiker.

Problemet är att Super Nintendot finns i Skåne och jag bor i norra Sverige. Hur löser man sånt nu för tiden, när man ska skicka prylar och betala? Inte intresserad av att köra då det kommer kosta skjortan och ta en hel dag.

• Svar på tråden Hur köper man säkert av andra privatpersoner när man ska skicka saker?
  • Daisy28

Det går inte om du inte har någon du känner som kan hämta, betala och testa

• Gameofthrones

Är det inom Blocket finns det ngt som heter Blocket pkt. 
    Där är det säkert för både parter. 

Be avsändare skicka med spårningsnummer med videosnutt och foto på spårningsnr med din adress och avsändares adress genom Postnords postombud eller i appen Postnord. Begär alltid videosnutt bilder spårningsnr. Sen kan ni göra upp betalningen. 

Eller ni möts halvvägs ses på en offentlig plats. Ha en vän med dig. 

• Glinda från Oz

Betala med PayPal. Skickar inte personen kan du kräva tillbaka pengarna via dem. 

• Glinda från Oz
    Mortiscia80 skrev 2022-02-09 14:14:46 följande:

Postnord har spårbara paket billigt.

På vilket sätt hjälper det? 
  • Daisy28

Även med spårbart paket, filmning mm vet du inte vad som är i paketet och om det funkar.

Om man skickar måste köpare eller säljaren vid något läge ta en risk.

• Gameofthrones
    Daisy28 skrev 2022-02-09 15:01:58 följande:

Även med spårbart paket, filmning mm vet du inte vad som är i paketet och om det funkar.

Själva videosnutt då får man begära det att se Nintendo funkar. 
  • Gameofthrones

Kolla upp om det finns Nintendo i butiker som köper upp dessa? Det finns alltid nån / flera som rustar upp och säljer. 

• Daisy28
    Gameofthrones skrev 2022-02-09 15:56:00 följande:
    Själva videosnutt då får man begära det att se Nintendo funkar. 
    Och sen följa i en obruten tagning att samma Nintendo packas i ett paket och postas? Helst live!
  • ÅsaS43

Såg en tjänst som hette Treddy som ska hjälpa till med frakt och betalning. Det kanske är vad du söker? Kanske någon här som testat?

• Fotografo45
    Daisy28 skrev 2022-02-09 15:01:58 följande:

Ja det verkar ju tyvärr så...  körde en egen lösning med telefonsamtal och spårbar frakt osv. denna gång, hoppas att nintendot ligger i paketet när jag får det nu Tyst

Tack för bra tips!

• Fotografo45
    Glinda från Oz skrev 2022-02-09 14:32:04 följande:

Betala med PayPal. Skickar inte personen kan du kräva tillbaka pengarna via dem. 

Funkar det alltid som köpare alltså? 
  • Fotografo45
    Gameofthrones skrev 2022-02-09 13:48:16 följande:

Är det inom Blocket finns det ngt som heter Blocket pkt. 
    Där är det säkert för både parter. 

Be avsändare skicka med spårningsnummer med videosnutt och foto på spårningsnr med din adress och avsändares adress genom Postnords postombud eller i appen Postnord. Begär alltid videosnutt bilder spårningsnr. Sen kan ni göra upp betalningen. 

Eller ni möts halvvägs ses på en offentlig plats. Ha en vän med dig. 

Använt blocketpaketet tidigare och det gick bra men säljaren hade inte gjort det så tyckte det verkade meckigt med att skapa massa konton och lägga upp ny annons...

Tack för tips!

hoppas den egna lösningen funkar nu! 

• Fotografo45
    ÅsaS43 skrev 2022-02-14 14:09:56 följande:

Såg en tjänst som hette Treddy som ska hjälpa till med frakt och betalning. Det kanske är vad du söker? Kanske någon här som testat?

Verkar ju helt ny denna? Har du testat den?

Ser ju lovande ut från det jag läst men förstår inte allt än.

Svar på tråden Hur köper man säkert av andra privatpersoner när man ska skicka saker?