• Anonym (Många egon)

Är du missnöjd med din lön har du presterat för dåligt

Läst flera trådar där många skriver att dom är värda mer i lön än dom får. 
    Många har en väldigt skev syn på sig själva. 
    Dom flesta kollektivavtal har en procentuell höjning minimilön. Får du bara minimilönen så presterar du för dåligt, så är det.

I lönen innebär att du arbetar 8 timmar och presterar till din AG.
    Idag verkar folk tro att lönen är för att gå till jobbet sen ska man ha extra för man utför något på arbetsplatsen. 

• Svar på tråden Är du missnöjd med din lön har du presterat för dåligt
  • Studentpappa
    Anonym (Sektorn) skrev 2022-02-11 07:40:25 följande:

Eller så trivs man trots allt väldigt bra med sitt arbete, trots lönen. Mitt jobb finns inte i privat sektor. Jag skulle alldeles säkert få upp min lön, men på bekostnad av vadå? 

Det är ju stadigt förenklat att tro att det handlar om lathet. 

Det är ju där skillnaden kommer med dom som aktivt verkar för en högre lön. Man får helt enkelt ta några jobb-byten innan man är framme. 

Sambon resonerar lika, gnällt på dålig lön i säkert 10 år. Lösningen finns men är jobbig->jobba i grannkommunen ett år kanske och få högre lön där, sen söka sig tillbaka och få högre lön igen. Jobb finns i överflöd med utbildning och erfarenhet.

Ser man ser ur ett livscykelperspektiv är det en kort tid och jag själv har aldrig gått back på ett byte, varken ekonomiskt eller erfarenheter.
    Ride it like you stole it
  • sextiotalist
    Studentpappa skrev 2022-02-11 08:09:05 följande:
    Höja lönen gör man ju men det ger inte så mycket efter skatt med några 1000:- till brutto. Har du 50 000:-/mån och får 53 000:-/mån ger det ju inte tillräckligt för att motivera ett byte. Där någonstans krävs det ju nästan en chefsroll i min bransch iaf för att komma vidare. En senior kollega hos oss ligger väl på ~60 000:-/mån.

Men att spotta upp sig från 24->30 000:-/mån ger ju en betydligt större inverkan på din vardag.
    Den lönen har jag passerat för väldig många år sedan ;)
    Jag fick kanske inte så mycket när jag bytte sist, men jag fick annat istället, mer semesterdagar och andra generösa förmåner. 
    Här kan man nog endast räkna med några tusenlappar om man byter arbete, om man inte går in på någon chefstjänst eller så.
  • Anonym (Sektorn)
    Studentpappa skrev 2022-02-11 08:13:49 följande:
    Det är ju där skillnaden kommer med dom som aktivt verkar för en högre lön. Man får helt enkelt ta några jobb-byten innan man är framme. 

Sambon resonerar lika, gnällt på dålig lön i säkert 10 år. Lösningen finns men är jobbig->jobba i grannkommunen ett år kanske och få högre lön där, sen söka sig tillbaka och få högre lön igen. Jobb finns i överflöd med utbildning och erfarenhet.

Ser man ser ur ett livscykelperspektiv är det en kort tid och jag själv har aldrig gått back på ett byte, varken ekonomiskt eller erfarenheter.
    Det är ju beklagligt att din sambo är gnällig och lat, men det finns ju också sådana som jag, som har hittat ett fantastiskt givande och roligt jobb, där just de bitarna prioriteras framför att ha så hög lön som möjligt. Du förstår, offentlig sektor innebär inte enbart kommunala verksamheter. Jag kan inte byta kommun, för min arbetsplats finns bara på ett ställe. Och det är där jag är.

Du förstår säkert också att alla som arbetar inom offentlig sektor inte har en livstidsanställning och inte förstår att man kan byta jobb. Många av oss har bytt jobb, många gånger om. Löneökningarna inom offentlig sektor är dock usla. Och då menar jag usla. Trots det väljer jag att jobba där jag gör, för jag jobbar inom ett område som jag verkligen brinner för. Men ja, det jobb jag utför skulle renderat högre lön om det varit inom privat sektor.
  • Studentpappa
    sextiotalist skrev 2022-02-11 08:42:09 följande:
    Den lönen har jag passerat för väldig många år sedan ;)
    Jag fick kanske inte så mycket när jag bytte sist, men jag fick annat istället, mer semesterdagar och andra generösa förmåner. 
    Här kan man nog endast räkna med några tusenlappar om man byter arbete, om man inte går in på någon chefstjänst eller så.
    Förstår det, har ditt nick något med när du är född att göra skiljer det ju rätt många år oss emellan. Bil, bonus, aktieprogram och semester/atf är väl det man kan hitta bättre. Men iaf jag får ju inte 10 tkr till hos en konkurrent för liknande tjänst, även om jag är förhållandevis ung. Då krävs ett snäpp upp eller söka sig till norska bolag som har högre löneläge i vår bransch.

Skulle man ha oturen att arbeta inom typ pappersindustrin så verkar nästan inget sådant existera. Inte heller särskilt höga löner.
  • Studentpappa
    Anonym (Sektorn) skrev 2022-02-11 09:31:21 följande:
    Det är ju beklagligt att din sambo är gnällig och lat, men det finns ju också sådana som jag, som har hittat ett fantastiskt givande och roligt jobb, där just de bitarna prioriteras framför att ha så hög lön som möjligt. Du förstår, offentlig sektor innebär inte enbart kommunala verksamheter. Jag kan inte byta kommun, för min arbetsplats finns bara på ett ställe. Och det är där jag är.

Du förstår säkert också att alla som arbetar inom offentlig sektor inte har en livstidsanställning och inte förstår att man kan byta jobb. Många av oss har bytt jobb, många gånger om. Löneökningarna inom offentlig sektor är dock usla. Och då menar jag usla. Trots det väljer jag att jobba där jag gör, för jag jobbar inom ett område som jag verkligen brinner för. Men ja, det jobb jag utför skulle renderat högre lön om det varit inom privat sektor.
    Lat skulle jag inte säga, mer rädd för förändring för hon trivs ju med sina kollegor osv...

Ja finns ditt arbete enbart på ett ställe är det väl inte så mycket att göra, men då kanske du inte gnäller på lönen heller?
  • sextiotalist
    Studentpappa skrev 2022-02-11 09:38:05 följande:
    Förstår det, har ditt nick något med när du är född att göra skiljer det ju rätt många år oss emellan. Bil, bonus, aktieprogram och semester/atf är väl det man kan hitta bättre. Men iaf jag får ju inte 10 tkr till hos en konkurrent för liknande tjänst, även om jag är förhållandevis ung. Då krävs ett snäpp upp eller söka sig till norska bolag som har högre löneläge i vår bransch.

Skulle man ha oturen att arbeta inom typ pappersindustrin så verkar nästan inget sådant existera. Inte heller särskilt höga löner.
    Ja och nu håller jag på att snegla på nedtrappning :). Har tagit upp det med chefen om att gå ner i tid i höst.
  • Studentpappa
    sextiotalist skrev 2022-02-11 10:34:30 följande:
    Ja och nu håller jag på att snegla på nedtrappning :). Har tagit upp det med chefen om att gå ner i tid i höst.
    Gott det gör du rätt i alldeles för många i min bransch jobbar kvar efter pensionen. Min pappa fick avtalspension vid 57 och jobbade sen när han kände för det i några år sen gick han helt i pension vid 60 det skulle ju vara drömmen
  • Anonym (Lina)

Oj, tänk om det var så enkelt. 

• Anonym (Bob)
    Studentpappa skrev 2022-02-11 07:28:18 följande:

De som gnäller om låga löner och påslag är ju sällan beredda att byta arbetsgivare för att få upp lönen, det är alltid för jobbigt verkar det som.

Fast då handlar det ju inte om hur man faktiskt presterar på jobbet som TS påstår, eller hur?
  • Studentpappa
    Anonym (Bob) skrev 2022-02-11 11:43:17 följande:
    Fast då handlar det ju inte om hur man faktiskt presterar på jobbet som TS påstår, eller hur?
    Nej det har jag aldrig påstått, jag vet många som är duktiga på sina jobb utan att få några höga påslag. Min sambo är grym på sitt jobb men dålig på att ta för sig och kräva sin rätt t.ex. 

Min erfarenhet gör gällande att det främst är vid byte av jobb du verkligen påverkar din lön. 
  • Anonym (Bob)
    Studentpappa skrev 2022-02-11 12:09:09 följande:
    Nej det har jag aldrig påstått, jag vet många som är duktiga på sina jobb utan att få några höga påslag. Min sambo är grym på sitt jobb men dålig på att ta för sig och kräva sin rätt t.ex. 

Min erfarenhet gör gällande att det främst är vid byte av jobb du verkligen påverkar din lön. 
    Då är vi överens.
  • Anonym (inte bara lathet)

Jag har varit på min arbetsplats sen jag slutade plugga. Har trivts för bra med uppgifter och kollegor för att vilja sluta. Jag har även prioriterat att slippa pendla för att få mer tid med familjen.

Barnen är nu lite större, mina favoritkollegor har gått i pension en efter en och nu söker jag aktivt andra jobb. En stor del av orsaken till detta är just att jag ligger så lågt lönemässigt.

Det handlar inte om att jag inte är bra på mitt jobb för det är jag. Både på det som "officiellt" är mitt jobb och på det som hamnat på mig eftersom jag varit här sen tidernas begynnelse. Någon måste göra det och det har blivit jag. Kunderna älskar mig och leverantörerna konstaterar fascinerat att här funkar samarbetet (vi är undantaget som bekräftar regeln). Det märks inte så mycket vad jag gör så länge jag är på plats, det är när jag är ledig som folk reagerar.

När jag sökte ett motsvarande jobb blev jag erbjuden drygt 5000 mer och chefen beklagade att han inte kunde gå högre eftersom jag har kompetens som de verkligen behöver. Tyvärr hade pendlingskostnaden för det jobbet ätit upp löneökningen.

• Anonym (Okunniga chefer)

Vi är nog många som har chefer som inte fattar vad vi jobbar med och därför inte kan avgöra om vi gör bra ifrån oss eller inte. Det spelar liksom ingen roll om man anstränger sig eller inte. Chefen ser inte skillnad på dåligt eller väl utfört arbete. Detta i kombination med individuell lönesättning är uselt. 

• Studentpappa
    Anonym (Okunniga chefer) skrev 2022-02-12 12:37:56 följande:

Vi är nog många som har chefer som inte fattar vad vi jobbar med och därför inte kan avgöra om vi gör bra ifrån oss eller inte. Det spelar liksom ingen roll om man anstränger sig eller inte. Chefen ser inte skillnad på dåligt eller väl utfört arbete. Detta i kombination med individuell lönesättning är uselt. 

Sen får du ju ta med att din chef som kanske är en första linjens chef, inte har några mandat alls utan får en pott att fördela och kan egentligen inte göra det skit åt det. Man kan såklart ge någon riktigt dålig ökning och ta dom pengarna till en annan anställd, men hur du än gör blir folk sura.

Sen är du i en grupp med många seniorer med hög lön blir ju potten hög i hundralappar räknat, och det blir lite enklare att ge en junior lite bättre ökning.
  • Anonym (Krösus sork.)

Relevant till ämnet så har jag i dagarna ett erbjudande på bordet med ca 30% upp i lön och bättre pension.

Får jag gissa når jag inte den lönen på 10 år om jag stannar på samma bolag, men det är inte givet att jag nappar ändå. Man ska trivas också...

• Anonym (:-()

Intet för att avslöja vart jag bor.. -"Men så är det bara? "att man presterar dåligt, och får därför lite (om mindre) lön bara för det.?
    Och att det handlar om, vadå. Taskigt Ego, "Många Egon -kallar du dig.. Och så skriver du sådär! -Ska vi tolka det så?

..Hmmm. Ja, Nä. Då har du aldrig jobbat i min Kommun.
    Här köper dom, Cheferna alltså, allihopa Teslabilar på löpande band, en efter en, mest bara för att det är coolt och dom tror också att allt bara är en jävla lekstuga! well' alltihop gör likadant"

..Sen har man inte råd sägs det också, mot att ta in en man till, till jobbet, "Nä det Går Absolut Inte! Det finns det ju ej några pengar till i Kommunen" Detta här fast att vi som redan jobbar på vår arbetsplats går fullständigt på knäna och blir så hårt knu*lade med att på våra lönesamtal, nästan då vill dom hellre sänka våra löner eller bara att vi ska "Ta- på oss mer" mer jobb, Nähä aldrig i livet!

Nä, då blir det hellre Bidrag på luckan.. som kommer betala min lön mot att jag finlirar lite grann varje dag på mitt CV.. som bli min lösning om inget annat.

Vi har alltså haft 8 st olika chefer i vår Kommun på 12 år som man har jobbat på stället. Så vad säger det!

Nänä du. Mr. Kolla dig omkring först lite till snälla. på fler ställen än bara under din stol som du sitter på.
    För att det rycker nästan lite i min mustasch av ilska medan jag läser din kommentar igen o igen för att försöka se så att jag inte missförstår dig.
    Demon.

Svar på tråden Är du missnöjd med din lön har du presterat för dåligt