Studentpappa skrev 2022-02-11 08:13:49 följande:
Det är ju där skillnaden kommer med dom som aktivt verkar för en högre lön. Man får helt enkelt ta några jobb-byten innan man är framme.
Sambon resonerar lika, gnällt på dålig lön i säkert 10 år. Lösningen finns men är jobbig->jobba i grannkommunen ett år kanske och få högre lön där, sen söka sig tillbaka och få högre lön igen. Jobb finns i överflöd med utbildning och erfarenhet.
Ser man ser ur ett livscykelperspektiv är det en kort tid och jag själv har aldrig gått back på ett byte, varken ekonomiskt eller erfarenheter.
Det är ju beklagligt att din sambo är gnällig och lat, men det finns ju också sådana som jag, som har hittat ett fantastiskt givande och roligt jobb, där just de bitarna prioriteras framför att ha så hög lön som möjligt. Du förstår, offentlig sektor innebär inte enbart kommunala verksamheter. Jag kan inte byta kommun, för min arbetsplats finns bara på ett ställe. Och det är där jag är.
Du förstår säkert också att alla som arbetar inom offentlig sektor inte har en livstidsanställning och inte förstår att man kan byta jobb. Många av oss har bytt jobb, många gånger om. Löneökningarna inom offentlig sektor är dock usla. Och då menar jag usla. Trots det väljer jag att jobba där jag gör, för jag jobbar inom ett område som jag verkligen brinner för. Men ja, det jobb jag utför skulle renderat högre lön om det varit inom privat sektor.