• Spökplumpan

Ny forskning om fertilitet och ålder

Enligt en relativt ny dansk-amerikansk forskning så sjunker inte fertiliteten nämnvärt förrän efter 40. Och inte ens då behöver det vara kört. Gamla rönen om minskad fertilitet efter 35 bygger på statistik från 1600-talet när hälsa och medicin var helt annorlunda. Jag känner mig mer hoppfull.  

https://www.dagensarena.se/magasinetarena/sluta-gravidhetsa/

• Svar på tråden Ny forskning om fertilitet och ålder
  • Anonym (F)

Finns många som får sämre fertilitet efter 35. Bla. jag själv.

Kanske inte bara lika många som man tidigare trott?

• Spökplumpan
    Anonym (F) skrev 2022-02-10 21:35:53 följande:

Finns många som får sämre fertilitet efter 35. Bla. jag själv.

Kanske inte bara lika många som man tidigare trott?

Poängen är som du säger att det inte är så vanligt som det sägs. Även en person under 35 kan ha problem med fertiliteten och vissa personer över 50 kan fortfarande bli gravida. Det är helt enkelt inte så stor skillnad i allmänhet. 
  • Anonym (G.)

Fertilitet Är väl högst individuellt och är olika för alla. Det handlar väll oxå om att chanserna för en lyckad graviditet minskar eftersom äggen är äldre och riskerna blir större Ju äldre du är.

Tänker att ingen kan vet hur det är för just den enskilda individen men det är ju extremt många som för barn mellan 35-40 år så sådär värst stor skillnad är det kanske inte mellan 30-35 år och 35-40 år. Men det är klart att det är svårare för de flesta som är närmare 40 än de som är närmare 30. Finns såklart undantag och en del i detta är väll även ärftligt.

• Spökplumpan
    Anonym (G.) skrev 2022-02-11 06:26:15 följande:

Fertilitet Är väl högst individuellt och är olika för alla. Det handlar väll oxå om att chanserna för en lyckad graviditet minskar eftersom äggen är äldre och riskerna blir större Ju äldre du är.

Tänker att ingen kan vet hur det är för just den enskilda individen men det är ju extremt många som för barn mellan 35-40 år så sådär värst stor skillnad är det kanske inte mellan 30-35 år och 35-40 år. Men det är klart att det är svårare för de flesta som är närmare 40 än de som är närmare 30. Finns såklart undantag och en del i detta är väll även ärftligt.

Som jag sa så är forskningen inte menat att inkludera alla, utan är allmänt och ett snitt. Självklart är det jätteindividuellt, men forskningen kanske kan göra vissa lite lugnare och våga försöka få barn senare i livet.
  • Anonym (Mjo)
    Spökplumpan skrev 2022-02-11 07:03:59 följande:
    Som jag sa så är forskningen inte menat att inkludera alla, utan är allmänt och ett snitt. Självklart är det jätteindividuellt, men forskningen kanske kan göra vissa lite lugnare och våga försöka få barn senare i livet.
    Jo. Risken är väl om du börkar vid 37 så är det snävare med tid om det ämdå minskar vid 40. Så varje problem blir värre?
  • Anonym (G.)
    Spökplumpan skrev 2022-02-11 07:03:59 följande:

Givetvis inte men hur eller hur så är det ju så att fertiliteten minskar med åren och ingen vet ju vem som kan bli gravid senare eller inte så att medvetet vänta för länge kanske är en onödig risk att ta. Alla gör sina egna val men som sagt äggen är ju lika gamla som man själv är och chanserna minskar ju för de flesta med antal år. Sen kanske det inte drastiskt minskar just vid 35 men det är ju ändå ganska tydligt att det kan bli lite svårare för många ju äldre man blir. 

Jag har inte själv kollat den där artikeln men man läser ju även en del andra om att det finns en övertro till sjukvården av att alla ska kunna få barn högt upp i ålder och att man bara kan söka hjälp om de inte går, vilket ger lite felaktiga signaler. Det finns väll oxå en anledning till att man råd söka hjälp efter 6 månader efter 35 och efter 1 år innan? 

Man kanske även ska tänka till om man verkligen vill ha barn så kanske man bör börja försöka tidigare om man har möjligheten. Handlar ju även om hur många barn önskar. 

• Friger

Jag "köper" inte den artikeln.

Dom som utreder saken jobbar inte inom området och tycks ha en egen agenda. Den här psykologiforskaren kände ju stress över det egna barnanskaffandet. Då blir forskningen på andra yrkesfält som hon bedriver lätt vinklad efter hennes egna önskemål.

Att påstå att forskare som jobbar med detta på heltid inte skulle vara smartare än att dom använder sig av data från 1600 -talet låter lite långsökt. Oftast när en hel yrkeskår framställs som "idioter" så brukar det inte vara så.

Var ju också något om att 60% av par mellan 35-40år får barn inom 5 år med behandlingar. Det är ju ingen dålig siffra, fem år. Rätt lång tid av behandlingar och då är man ju lite nyfiken när dom åren startar för att uppnå 60%?

Jag har 14 barn! Jag hoppas att alla som vill ha barn, får barn när dom vill det. Men hade jag varit i era kläder hade jag inte väntat för länge. Men jag önskar välgång till dom som ändå gör så! :)

• Spökplumpan

Jag har en 12-åring sen tidigare, och jag skulle fylla 26 när han kom. Blivit gravid två gånger till efter det, men beslutade mig för att inte behålla. Senast var jag 32. Jag har inte velat ha flera barn förrän nu, så därför är jag väl orolig över att det kanske inte funkar alls nu när jag vill att det ska hända. Jag vet att jag fortfarande har äl iaf. 

• Friger
    Spökplumpan skrev 2022-02-11 10:51:20 följande:

Jag har en 12-åring sen tidigare, och jag skulle fylla 26 när han kom. Blivit gravid två gånger till efter det, men beslutade mig för att inte behålla. Senast var jag 32. Jag har inte velat ha flera barn förrän nu, så därför är jag väl orolig över att det kanske inte funkar alls nu när jag vill att det ska hända. Jag vet att jag fortfarande har äl iaf. 

Ja, det är väl bara att köra på och hoppas på det bästa? Har du varit gravid tidigare och har ÄL så tror i vart fall jag att dina chanser är goda.

Din kropp har ju redan bevisats sig. Där ökar du nog chansen en hel del.
  • Anonym (G.)
    Spökplumpan skrev 2022-02-11 10:51:20 följande:

Försök att inte oroa dig innan du vet. De flesta blir ju gravida såsmåningom. Vet inte hur gammal du är eller hur länge du försökt, men det är ju inte ovanligt att det tar tid (upp till 1 år) även för par i 20-25 årsåldern. Jag tror att vi kvinnor för lite lätt panik lite väl fort när det kommer till fertilitet Och att de ska gå på första, andra eller Max tredje försöket annars börjar vi leta fel och experimentera med en massa saker. 
Svar på tråden Ny forskning om fertilitet och ålder