• Anonym (Förbryllad)

Många har dålig koll på sina räkningar

På mitt jobb så har vi bland annat hand om fakturafrågor, och det som slår mig är hur dålig koll folk har på hur mycket de ska betala. Visst det blir fel i vårat system ibland så kunder blir fakturerade för mycket. Men likförbannat betalar de fakturan. Fast de borde veta att de bara ska betala till exempel 300 som vanligt. Om det blivit fel i systemet så det står 600 på fakturan istället för 300 borde man reagera tycker jag innan man betalar den.

Vi är inte perfekta vi heller då det blir fel i systemet ibland. Så säger inte att allt är kundernas fel. Men man borde även ha koll på själv hur mycket man ska betala, i och med att det rör sig om fasta avgifter.

• Svar på tråden Många har dålig koll på sina räkningar
  • Yllop

Vissa betalar det som står på fakturen av rädsla för att hamna hos kronofogden och få betalningsanmärkningar.

• Anonym (Förbryllad)
    Yllop skrev 2022-02-11 13:39:24 följande:

Vissa betalar det som står på fakturen av rädsla för att hamna hos kronofogden och få betalningsanmärkningar.

Jo men man har ju rätt lång tid att dubbelkolla med oss fram till förfallodatumet.
  • Anonym (Lina)

Eller så får man fakturan i bankappen och bara godkänner inbetalningen.

Mer tråkigt att ni har så mycket fel på era fakturor att du reagerar över det. 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Förbryllad) skrev 2022-02-11 13:09:48 följande:

På mitt jobb så har vi bland annat hand om fakturafrågor, och det som slår mig är hur dålig koll folk har på hur mycket de ska betala. Visst det blir fel i vårat system ibland så kunder blir fakturerade för mycket. Men likförbannat betalar de fakturan. Fast de borde veta att de bara ska betala till exempel 300 som vanligt. Om det blivit fel i systemet så det står 600 på fakturan istället för 300 borde man reagera tycker jag innan man betalar den.

Vi är inte perfekta vi heller då det blir fel i systemet ibland. Så säger inte att allt är kundernas fel. Men man borde även ha koll på själv hur mycket man ska betala, i och med att det rör sig om fasta avgifter.

Om det är många som betalar in fel belopp innebär det att ni skickar ut fel fakturor ganska ofta. Det hänger ju ihop, om ni inte gör fel så betalar folk inte fel. 
  • Anonym (Smart)

Jag jobbade på ett företag som satte i system att undvika att betala leverantörsfakturor, det funkade förvånansvärt länge, men till slut så gick det inte längre.

Måste vara mycket smartare att göra som ni - dubblera summan på fakturan.
  • Anonym (Myran)

Jag har stenkoll på vad jag ska betala för olika tjänster. Men har allting på efaktura med autobetalning. Hela fakturan betalas automatiskt när den kommer till min internetbank. Jag studerar inte dessa siffror exakt och kan ta någon månad innan jag skullrnupptäcka sådan fel då jag förutsätter att fakturera jag får regelbundet är korrekta. Och därför inte studerar dessa varje månad. Tittar över vad som dragits från kontot med jämna mellanrum men skulle som sagt kunna ta 1-2 månader innan jag skulle märka att det dragits för mycket på en faktura.

Men sen tror jag som ovan att dels betalar folk för att de är rädda för att hamna hos kronofogden men även att de inte orkar bry sig för "småpengar" eller inte vill vara till besvär. Däremot om det är så ofta det blir fel som det låter på dig eftersom du ser det som ett problem att folk inte ser felet så borde ni se över era system. De ska ska bara ske i undantagsfall att det blir fel på fakturan och inte regelbundet att det blir fel på fakturor till kunder. 

• CitronTulo

Man utgår nog från att beloppet som står på fakturan är korrekt, det tycker jag att man borde kunna göra!
    Lite skevt att du ojar dig över att personer betalar sina fakturor, än att du istället funderar på vad ni har för kasst faktureringssystem om det blir fel så ofta?
    Det är ju hos er felet ligger, inte hos personerna som ni fakturerar! 

• Anonym (A)
    Yllop skrev 2022-02-11 13:39:24 följande:
    Så är det
  • Anonym (...)

Jag tillhör antagligen dom som du anser har noll koll då, här rullar allt på autogiro och e-fakturor. Vid månadsskiftet rullar det ut en sisådär 20.000, ibland uppåt 25.000. Så nej, jag hade inte sett ett fel på 300 kr.

Hade det hänt upprepade gånger hade jag däremot bytt leverantör, fakturor gör man rätt på, punkt, och ja, jag jobbar själv på ett företag där vi skickar ut fakturor. 

• Anonym (Undran)

Hur kan det komma sig att företaget du jobbar på skickar ut så många felaktiga fakturor? Har ni satt det i system och hoppas att folk inte märker det? 

• Anonym (Maja)

Vet inte om det behöver ha att göra med att man inte har koll. Rädsla för att det blir krångel som kan kosta mer än de där 300 kr eller en massa jobb kan ju vara en orsak, inte ha tid att ringa på er telefontid och inte våga låta den bli sen kan vara en annan. Eller om det är en återkommande räkning (som det verkar vara) ta för givet att ni kommer justera det mot nästa räkning. Så väntar med att höra av sig till dess och se vad som händer då. 

Konstigare om detta är något som ofta händer hos er. Då måste ni ju se över era rutiner. Om det hända flera gånger skulle jag byta till ett annat företag. Att behöva ringa och krångla med såna saler tycker jag är extremt jobbigt. 

• Anonym (Jag)

Jag märkte samma när jag jobbade med faktura frågor, så dålig koll!

Fast det var mer att personer som valt att betala med KLARNA ringde till företaget jag jobbade på även om de klart och tydligt står "vid faktura frågor kontakta Klarna" . 

Eller kunder som betalt en Klarna faktura till företaget jag jobbade på eller tvärtom och inte alls kunde förstå varför en fått påminnelse.
    Eller tex betalat med fel ocr nummer osv osv.

Visst jag förstår misstag , men det här tjatet via telefon och sedan när kunden blir upprörd och börjar med personliga angrepp, att dom inte kan betee sig!

Jag tex, har ofta varit rasade till och med på vissa företqg  men aldrig skulle de falla mig in att ringa kundtjänsten och kalla en person h*ra, idiot osv osv...

• EnAnonumius
    Anonym (Jag) skrev 2022-02-13 07:23:12 följande:

Jag märkte samma när jag jobbade med faktura frågor, så dålig koll!

Fast det var mer att personer som valt att betala med KLARNA ringde till företaget jag jobbade på även om de klart och tydligt står "vid faktura frågor kontakta Klarna" . 

Eller kunder som betalt en Klarna faktura till företaget jag jobbade på eller tvärtom och inte alls kunde förstå varför en fått påminnelse.
    Eller tex betalat med fel ocr nummer osv osv.

Visst jag förstår misstag , men det här tjatet via telefon och sedan när kunden blir upprörd och börjar med personliga angrepp, att dom inte kan betee sig!

Jag tex, har ofta varit rasade till och med på vissa företqg  men aldrig skulle de falla mig in att ringa kundtjänsten och kalla en person h*ra, idiot osv osv...

Får inte ihop det du skriver..

Du håller med TS att folk har dålig koll.
    Samtidigt så skriver du att du får samtal från folk som klagar på för hög fakturering.

För mig så indikerar det ju att folk har koll, för annars så hade de ju inte ringt och klagat.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius

Folk betalar hellre för mycket än att få problem, med inkasso och/eller kronokalle.

Och vad är problemet om en kund betalar in för mycket? Bara för att ni har klantat till det från ert håll.
    De flesta företag brukar rätta till det med en betalningsfri månad månaden efter och/eller så forsätter de att skicka ut (rätt) faktura månaden efter och så blir det lite "kortare" avbetalning i slutändan då man betalar in skulden snabbare.

Men att sitta och ta för givet att folk har dålig koll på sina räkningar bara för att ditt företag skickar ut felaktiga fakturor säger egentligen en hel del om vilka förutfattade meningar du har om andra människor.

• Anonym (Jag)
    EnAnonumius skrev 2022-02-13 07:36:28 följande:
    Får inte ihop det du skriver..

Du håller med TS att folk har dålig koll.
    Samtidigt så skriver du att du får samtal från folk som klagar på för hög fakturering.

För mig så indikerar det ju att folk har koll, för annars så hade de ju inte ringt och klagat.
    För hög fakturering pratade inte jag om, utan TS.

Här handlade om oftast :

1. Kunden väljer att betala med en KLARNA faktura men ringer företaget dom köpt varan ifrån, det står med stor text "vid FAKTURA frågor kontakta KLARNA!" 

2. Sen nr två, dom gör själv misstaget att betalar en Klarna faktura men betalar tilö företagets bank konto, dvs använder inte betalningsuppgifterna som står på fakturan (varför?)

3. Som betalar med fel OCR nummer, och blir då arga på oss ?! (Bara man beter sig går de felet jätte snabbt att fixa, man behöver inte ringa och kalla oss för idioter och horor osv!)

4. Det står klart och tydligt att man har möjlighet att ändra förfallodatum MAX 2 gånger per år, OM man skött alla månads betalningar, då är de onödigt att ens ringa och vara odräglig och tjata och tjata, systemet tillåter inte mer även om man skulle vilja!

5. Eller det här med att Klarna inte godkänner att man völjer att betala med Klarna , då ringer dom oss och tjatatar om att vilja veta varför "ja med klart ni ser de, det är ju av er jag vill köpa, du kan bara inte , du är dum i huvudet" osv osv osv..  Klarna är ett helt annat företag och vi kommer ju såklart inte in på deras system!

Det är några av dom vanligaste jag stött på.
  • EnAnonumius
    Anonym (Jag) skrev 2022-02-13 07:49:25 följande:
    För hög fakturering pratade inte jag om, utan TS.

Här handlade om oftast :

1. Kunden väljer att betala med en KLARNA faktura men ringer företaget dom köpt varan ifrån, det står med stor text "vid FAKTURA frågor kontakta KLARNA!" 

2. Sen nr två, dom gör själv misstaget att betalar en Klarna faktura men betalar tilö företagets bank konto, dvs använder inte betalningsuppgifterna som står på fakturan (varför?)

3. Som betalar med fel OCR nummer, och blir då arga på oss ?! (Bara man beter sig går de felet jätte snabbt att fixa, man behöver inte ringa och kalla oss för idioter och horor osv!)

4. Det står klart och tydligt att man har möjlighet att ändra förfallodatum MAX 2 gånger per år, OM man skött alla månads betalningar, då är de onödigt att ens ringa och vara odräglig och tjata och tjata, systemet tillåter inte mer även om man skulle vilja!

5. Eller det här med att Klarna inte godkänner att man völjer att betala med Klarna , då ringer dom oss och tjatatar om att vilja veta varför "ja med klart ni ser de, det är ju av er jag vill köpa, du kan bara inte , du är dum i huvudet" osv osv osv..  Klarna är ett helt annat företag och vi kommer ju såklart inte in på deras system!

Det är några av dom vanligaste jag stött på.
    Just DET det är ju det som är trådens ämne "hög fakturering". 

Att folk inte har koll på vem de skall ringa när de handlar om att de har avbetalningar via Klarna till ditt (andra) företag är ju inte riktig trådens ämne.

• Anonym (Jag)
    EnAnonumius skrev 2022-02-13 07:56:50 följande:
    Just DET det är ju det som är trådens ämne "hög fakturering". 

Att folk inte har koll på vem de skall ringa när de handlar om att de har avbetalningar via Klarna till ditt (andra) företag är ju inte riktig trådens ämne.
    Jaha men då ber jag om ursäkt , tänkte mer generellt dålig koll på fakturor. 
Svar på tråden Många har dålig koll på sina räkningar