• Anonym (Hjälp)

    Stämningsansökan umgänget. Söker Tips och Råd.

    Hej

    Är det någon som har stämt sin ex för umgänget och som kan berätta vad som är viktig att ta med i ansökan?  Jag tänker köra utan jurist nu i början.   

    Anledningen är att min ex har bestämt umgänget helt själv sedan vi separerades för 5 månader sedan. Hon tro sig äga vår 2årig son och bestämt dagar, timmar och minuter utan att ta hänsyn till mig,  Alla mina förslag som familjerätten har tyckt är bra har hon blank sagt nej.

    Familjerätten har varit involverad sedan från början men dem kan inte bestämma något utan dem säger att hon inte vill, att jag ska vara tålmodigt, att det kommer att bli bra, ge henne tid mm, jag har dansat efter henne pipa nu i 5 månader  men nu orkar jag inte längre. 

    Jag vill ha min son varannan helg medan hon vill att jag ska träffa honom endast på måndagar (1 timme för att sedan utöka det till 3 timmar), jag bor i annan stad och att han ska komma till mig och  sova över är otänkbart säger hon tills han blir 3 år?  

    Familjerätten tyckte min förslag om varannan helg var bra men min ex säger blank nej (tredje gången hon avvisar mina förslag) och nu säger familjerätten att dem kan inte hjälpa att jag antigen gör som hon säger eller att jag får kontakta tingsrätt.  Dem tycker att man ska kunna lösa konflikten utan att involvera tingsrätten men hur gör man när det ena vill inte samarbeta svarar jag. det känns så att familjerätten vill slipa ta hand om allt jobb som kommer efteråt med utredning mm och att dem inte har resurser. 

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Stämningsansökan umgänget. Söker Tips och Råd.
  • Anonym (Jur)

    Inledningsvis
    Skriv vad du vill, dvs yrkar på,  t ex. varannan vecka.
    Du behöver inledningsvis inte argumenter

    Framförallt - anlita ett proffs som företräder dig.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Jur) skrev 2022-02-11 14:26:06 följande:

    Inledningsvis
    Skriv vad du vill, dvs yrkar på,  t ex. varannan vecka.
    Du behöver inledningsvis inte argumenter

    Framförallt - anlita ett proffs som företräder dig.


    Tack för ditt svar!

    Jag kommer att yrka på varannan vecka och sammanhängande semester, skollov och i framtiden även möjligheten till varannan vecka.

    Jag ser inte behovet att anlita en jurist i den här läget, lagen är klar och tydligt när det gäller vårdnaden och umgänget. Det är up till min ex (svarande) att argumentera emot och visa att jag är olämpligt. Är man svarande då är behovet av en jurist större tycker jag . Hon kommer nog att ljuga som 99% gör i tingsrätten (vi kan inte samarbeta, han har psykisk misshandla mig och använda alla medel som är kända för att få sin vilja igenom) och där kan en jurist hjälpa henne att hitta kryphåll i lagen. Har man inte gjort någon fel då är det up till svarande att bevisa och då ofta står ord mot ord, dvs lösa anklagelser utan bevis. 

    Det är faktisk så att det är familjerättens utredning som har stor vikt i det hela, min upplevelse är att det spelar ingen roll vad som argumenteras eller hur mycket pengar du läger på en jurist,  en domare går sällan emot på vad som rekommenderas i utredningen av familjerätten. och familjerätten går inte att påverka med en jurist. 

    Om utredningen går i linje till vad min ex vill (där dem inte rekommenderar växelvis boende) då är det bara att lägga ner eftersom jag kommer till 99,9% att förlora oavsett vilken jurist jag har.

    Finns det någon som har kört utan jurist som har varit med om samma sak?
     

       
  • Anonvm

    Din historia är tyvärr mycket vanlig, där ena parten (oftast modern) anser sig äga barnet och vara den primära föräldern, samt anse att de har rätt att ensam bestämma hur barnet skall bo och allt annat kring barnet.

    Jag har själv gått igenom detta, separerade när mina barn var 3 resp 1år.
    Jag rekommenderar dig verkligen att tänka om ang juridiskt ombud, det behöver inte vara en advokat eller jursit, men någon med erfarenhet vårdnadsfall, rättens rutiner och som har koll på alla fallgropar.
    Är ekonomin ett hinder så finns rättshjälpen.

    Det finns även ett antal föreningar som jobbar med dessa frågor som har stor samlad erfarenhet. T.ex VBU Vardnad.se

    Detta är ett stor samhällsproblem som drabbar många barn och föräldrar, mycket större än man kan ana innan man drabbas själv eller någon närståeende.

    Se till att allt du gör och yrkar på går att motivera och argumentera för ur ett barnperspektiv, det är en an grundbultarna.

    Satsar du på att få till ett växelvist boende så börja redan nu att styra upp ditt liv och din tillvaro så att detta blir praktiskt genomförbart.
    Flytta till samma stad, skaffa en trygg o stadig inkomst, skaffa ett lämpligt boende.
    Se till att ha arbetstider som fungerar med förskolan o så vidare.

  • Anonym (Jobbigt)

    Jag hade anlitat juridisk hjälp, tro inte en sekund på att det kommer att gå rätt till med tanke på hur hon beter sig. Oavsett vad du har rätt till så är det alltid barnets rättigheter och omvårdnad man tar hänsyn till och hon verkar kapabel till att ställa till det.

    Och inte nog med att du ska anlita juridisk hjälp, du ska anlita hjälp som har god vana att representera pappor! Oavsett vad du och jag tycker så ser sanningen inte ut som du önskar....
    Än en gång, anlita en jurist eller advokat med erfarenhet att representera pappor i familjerätten vid tvist om umgänge!!!!!

  • Anonym (E)
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-02-11 18:12:10 följande:
    Tack för ditt svar!

    Jag kommer att yrka på varannan vecka och sammanhängande semester, skollov och i framtiden även möjligheten till varannan vecka.

    Jag ser inte behovet att anlita en jurist i den här läget, lagen är klar och tydligt när det gäller vårdnaden och umgänget. Det är up till min ex (svarande) att argumentera emot och visa att jag är olämpligt. Är man svarande då är behovet av en jurist större tycker jag . Hon kommer nog att ljuga som 99% gör i tingsrätten (vi kan inte samarbeta, han har psykisk misshandla mig och använda alla medel som är kända för att få sin vilja igenom) och där kan en jurist hjälpa henne att hitta kryphåll i lagen. Har man inte gjort någon fel då är det up till svarande att bevisa och då ofta står ord mot ord, dvs lösa anklagelser utan bevis. 

    Det är faktisk så att det är familjerättens utredning som har stor vikt i det hela, min upplevelse är att det spelar ingen roll vad som argumenteras eller hur mycket pengar du läger på en jurist,  en domare går sällan emot på vad som rekommenderas i utredningen av familjerätten. och familjerätten går inte att påverka med en jurist. 

    Om utredningen går i linje till vad min ex vill (där dem inte rekommenderar växelvis boende) då är det bara att lägga ner eftersom jag kommer till 99,9% att förlora oavsett vilken jurist jag har.

    Finns det någon som har kört utan jurist som har varit med om samma sak?
     

       
    Varannan vecka kommer ju bli svårt om ni bor i olika städer, om inte dessa städer ligger väldigt nära varandra och du tänker dig att åka dit med barnet dagligen. Det kommer annars inte funka med förskola, skola etc sen.
  • Anonym (Nja)

    Jag har en vän vars ex företrätt sig själv i 3 av 4 vårdnadstvister och han har inte haft någon framgång. Troligen för att han inte fattar vad som är viktigt och att han hela tiden drivit önskemål som inte är rimliga.
    Han har väldigt lite umgänge också, eftersom det faktiskt inte visat sig lämpligt.

    Om du tänker att lagen är tydlig och det är så lätt att få igenom det du tänker, så kan det vara så att du faktiskt hamnar i en situation där du gör bort dig och faktiskt inte får vårdnaden. Du är ju här och frågar av en anledning, så nån del av dig borde kanske ana att det kanske är så att faktiskt inser att man faktiskt inte vet allt om hur det går till och vad man ska tänka på.

  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (E) skrev 2022-02-11 18:39:41 följande:
    Varannan vecka kommer ju bli svårt om ni bor i olika städer, om inte dessa städer ligger väldigt nära varandra och du tänker dig att åka dit med barnet dagligen. Det kommer annars inte funka med förskola, skola etc sen.
    Inte alls svårt om man har bil exempelvis, självklart är det svårt om det är Stockholm och Göteborg det rör sig om men utefter det han skriver känns ändå avståndet som rimligt.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-02-11 18:12:10 följande:
    Tack för ditt svar!

    Jag kommer att yrka på varannan vecka och sammanhängande semester, skollov och i framtiden även möjligheten till varannan vecka.

    Jag ser inte behovet att anlita en jurist i den här läget, lagen är klar och tydligt när det gäller vårdnaden och umgänget. Det är up till min ex (svarande) att argumentera emot och visa att jag är olämpligt. Är man svarande då är behovet av en jurist större tycker jag . Hon kommer nog att ljuga som 99% gör i tingsrätten (vi kan inte samarbeta, han har psykisk misshandla mig och använda alla medel som är kända för att få sin vilja igenom) och där kan en jurist hjälpa henne att hitta kryphåll i lagen. Har man inte gjort någon fel då är det up till svarande att bevisa och då ofta står ord mot ord, dvs lösa anklagelser utan bevis. 

    Det är faktisk så att det är familjerättens utredning som har stor vikt i det hela, min upplevelse är att det spelar ingen roll vad som argumenteras eller hur mycket pengar du läger på en jurist,  en domare går sällan emot på vad som rekommenderas i utredningen av familjerätten. och familjerätten går inte att påverka med en jurist. 

    Om utredningen går i linje till vad min ex vill (där dem inte rekommenderar växelvis boende) då är det bara att lägga ner eftersom jag kommer till 99,9% att förlora oavsett vilken jurist jag har.

    Finns det någon som har kört utan jurist som har varit med om samma sak?
     

       
    Baserat på vad du skriver här och det du verkar kunna om processrätt skulle jag verkligen rekommendera proffshjälp. 
  • Anonym (llll)

    Barn under 3 är är sällan varann vecka så ska du yrka på det redan nu kommer du nog inte få igenom det. Jag undrar vad du menar när du skriver att lagen är tydlig om vårdnad och umgänge? 

    De jag känner som lyckas har haft jurist. Är det av snålhet du inte vill lägga de pengarna eller tror du på riktigt att du kommer lyckas själv? 

  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (llll) skrev 2022-02-11 20:28:29 följande:

    Barn under 3 är är sällan varann vecka så ska du yrka på det redan nu kommer du nog inte få igenom det. Jag undrar vad du menar när du skriver att lagen är tydlig om vårdnad och umgänge? 

    De jag känner som lyckas har haft jurist. Är det av snålhet du inte vill lägga de pengarna eller tror du på riktigt att du kommer lyckas själv? 


    Min erfarenhet säger att barn under 18 månader är avarter att få till men barn från 2 år till och med är ren praxis att dela varannan vecka om båda hushållen är välfungerande utifrån barnets behov. 
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (llll) skrev 2022-02-11 20:28:29 följande:

    Barn under 3 är är sällan varann vecka så ska du yrka på det redan nu kommer du nog inte få igenom det. Jag undrar vad du menar när du skriver att lagen är tydlig om vårdnad och umgänge? 

    De jag känner som lyckas har haft jurist. Är det av snålhet du inte vill lägga de pengarna eller tror du på riktigt att du kommer lyckas själv? 


    Och där kom autocorrect in i leken. Avtar ska vara svårt 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-02-11 18:12:10 följande:
    Är man svarande då är behovet av en jurist större tycker jag . Hon kommer nog att ljuga som 99% gör i tingsrätten (vi kan inte samarbeta, han har psykisk misshandla mig och använda alla medel som är kända för att få sin vilja igenom) och där kan en jurist hjälpa henne att hitta kryphåll i lagen. Har man inte gjort någon fel då är det up till svarande att bevisa och då ofta står ord mot ord, dvs lösa anklagelser utan bevis. 

    Det är faktisk så att det är familjerättens utredning som har stor vikt i det hela, min upplevelse är att det spelar ingen roll vad som argumenteras eller hur mycket pengar du läger på en jurist,  en domare går sällan emot på vad som rekommenderas i utredningen av familjerätten. och familjerätten går inte att påverka med en jurist. 
     
    Jag tänker att du är naiv om hur det hela går till och att du gör klokt att faktiskt prata med ett ombud.

    Det spelar ingen roll att rätten sällan går emot familjerätten, de har fortfarande den möjligheten. Om du dessutom tror att ditt ex kommer ljuga, ha en jurist som hittar kryphål i lagen så fattar jag faktiskt inte varför du vill sätta dig i den situationen utan att ha kunnigt stöd.

    Min personliga erfarenhet är att det är mycket billigare att prata med en jurist INNAN man gör massa saker som kan få konsekvenser. Det är dyr experthjälp, men man kan faktiskt spara en hel del besvär genom att faktiskt prata med de som jobbar med juridik varje dag.

    Om du inte tycker du har behov av en jurist, så tycker du inte det. Men personligen skulle jag inte lita på min egen förmåga när det handlade om något så viktigt som mitt barn.
  • Anonym (Famrätt)

    Har du tagit tillfället i akt att träffa barnet under de tider som mamman erbjudit Hittills?

  • Anonym (Famrätt)

    Och familjerättens  KAN inte bestämma något mot den enas vilja. 

  • Anonym (Jobbigt)

    Familjerätten dömer inte alls, de utreder åt tingsrätten som sedan dömer och dr kan självklart döma och bestämma utan samtycke från föräldrarna 


    Anonym (Famrätt) skrev 2022-03-01 20:55:48 följande:

    Och familjerättens  KAN inte bestämma något mot den enas vilja.


  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2022-03-01 21:07:57 följande:

    Familjerätten dömer inte alls, de utreder åt tingsrätten som sedan dömer och dr kan självklart döma och bestämma utan samtycke från föräldrarna 


    Läste du ens det jag skrev? Jag sa som du kanske ser exakt det att de inte kan bestämma något mot en förälders vilja. Däremot kan de om föräldrarna lyckas komma överens om innehållet upprätta juridiskt bindande avtal som är exakt lika starka och bindande som en dom från tingsrätten.
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Famrätt) skrev 2022-03-01 22:02:17 följande:
    Läste du ens det jag skrev? Jag sa som du kanske ser exakt det att de inte kan bestämma något mot en förälders vilja. Däremot kan de om föräldrarna lyckas komma överens om innehållet upprätta juridiskt bindande avtal som är exakt lika starka och bindande som en dom från tingsrätten.
    Nja du skriver lite illa så det framgick inte riktigt vad du menade. Familjerätten bestämmer inget alls, de utreder och som du själv skriver kan medla till avtal. 
  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2022-03-01 22:17:46 följande:
    Nja du skriver lite illa så det framgick inte riktigt vad du menade. Familjerätten bestämmer inget alls, de utreder och som du själv skriver kan medla till avtal. 
    Familjerätten bestämmer och bedömer om de godkänner det avtal som föräldrarna vill upprätta.

    Du fortsätter att upprepa det jag tydligt sagt och påpekar saker som jag aldrig påstått. Det kanske är du som har problem med läsförståelsen snarare.
Svar på tråden Stämningsansökan umgänget. Söker Tips och Råd.