• Anonym (Ensammast)

Han lämnar mig för en annan

I julas fick jag veta att min pappa hade spridd cancer. Tre dagar senare i mellandagarna sa min man att han ville skiljas. Vi hade då varit gifta i nästan tre år. Vi har dock varit tillsammans sen 2003. Har två barn på sex och tio år.
    Jag blev chockad men har också genom åren känt att vi inte alltid haft det bra. Vi har hamnat i en dålig cirkel där jag upplevt att han inte hjälpt till hemma i vardagen (att han mest suttit med sin mobil, varit upp sent och sen inte gått upp förrän kl tio-elva på lediga dagar) men tjatat mycket om sex typ dygnet runt fast jag sagt nej (vilket jag gjort när jag inte orkat eller velat när jag känt mig slutkörd). Eftersom jag skulle ha energi att gå upp och ta hand om barnen har jag valt att sova själv. Är väldigt lättväckt och vaknade alltid när han kom. Jag är en person med ångest och nedstämdhet i perioder. Har upplevt mig ensam i relationen och att han inte lyssnat (lagt undan mobilen) och gett mig det stöd jag behövt utan mer sagt att allt ordnar sig eller att det inte hjälper att vara ledsen.
    Jag är en känslosam person och hans passivitet har fått mig att ibland säga elaka saker eller att jag vill lämna. Jag har föreslagit familjerådgivning men han har inte velat gå.
    I november hade jag en dipp (var orolig för min pappa, hade pms och han sköt ett nerfskott på mig fast jag bad honom inte göra det) och sa att jag undrade om vi var rätt för varandra.
    När han tog upp allt i december ville jag ändå försöka jobba tillsammans. Jag vet att jag har en massa mer att ge och att jag kunde bättra mig och hitta tillbaka om han också försökte mer. Vi bestämde oss för familjerådgivningen. Han förnekade när jag frågade att han inte träffat någon annan. Vi hade mycket sex och jag kände att vi pratade mer och han var mer närvarande i vardagen igen. Ett hopp väcktes.
    Han tog kontakt med familjerådgivningen som sa till honom att vara ärlig i väntan på tid. Då kom det fram att han träffat någon annan på nätet men inte i verkligheten. Jag blev sårad men kände att jag kunde förlåta om han avslutade deras relation och satsade på oss. Han sa att han var villig att göra det och sa till mig att han avslutat.
    Vi var sen på familjerådgivningen och fick bra råd. Jag kände hopp men förstod att min man hade mycket svårt med känslor.
    Två veckor efter familjerådgivningen sa han att han skulle åka till sin bror som han aldrig träffar. Jag kände mig misstänksam sa tom att tänk om han träffade henne istället. Men han förnekade det. När han åkt iväg märkte jag att nåt inte stämde. Han ringde inte barnen med videosamtal som han alltid gör och han svarade inte på mina meddelanden. Stressad lyckades jag till sist logga in på barnens iPad där alla hans lösenord var sparade och hittade appen där han skrivit till kvinnan. Och de hade haft kontakt varje dag sen han sagt att de avslutat. Skickat mängder med sexvideos till varandra och jag förstod då att han var hos henne och hennes barn tjugo mil bort när jag hade fredagsmys själv med barnen.
    Vi pratade dagen efter och han kom hem på kvällen. Han sa då att han ville försöka satsa på oss och pausa det andra. Han hade känt att mycket var bra men att det också fanns problem hos den andra. Att han åkt pga jag sa att jag var tveksam till relationen i november. Jag kände mig osäker på vad han ville eftersom han varit otrogen och ljugit men gjorde ändå ett sista försök att rädda vår relation. Återigen gav jag honom en massa sex och var snäll. Men jag har hela tiden känt att han var tveksam. Att han fortsatt att aktivt välja mellan mig och den andra kvinnan. Att han sagt att han vill jobba på oss men ändå vänt det mot mig de enstaka tillfällen jag låtit lite sur. Att jag varit mycket ledsen men han sagt att han vill ha tid att tänka.
    Efter det senaste besöket hos familjerådgivningen där terapeuten tvingar honom att välja efter att ha sagt till honom att det låter som att han är på väg att lämna sa han efter att jag också satt lite press på honom att han bestämt sig för skilsmässa. Han måste försöka bli lycklig med den andra men att han har känslor kvar för mig också. Han har inte kunnat släppa henne (och inte mig heller), men att han inte kan ha båda.
    Och även om jag känt på mig hur det skulle sluta rasar min värld. Jag fick aldrig chansen att försöka lösa vår relation för han ville inte ge mig den. Han kastar bort allt vi har för den här andra som han knappt träffat.
    Igår berättade vi för barnen och vår äldsta son grät och frågade varför. Sa att han önskade att vi inte skulle separera. Mitt hjärta gick sönder.
    Jag måste nu försöka hitta nytt boende så fort som möjligt. Han vill bo kvar i huset. Och jag har aldrig gillat huset. Är mest orolig för att barnen inte kommer trivas i det mindre boende jag kommer ha det råd med. Att de hellre kommer vara med pappa där allt är som vanligt med möbler och kompisar. Enda nackdelen är väl att pappa snart kommer dra hit sin nya och hennes barn (hon verkar jättedesperat efter en pappa till sin 3- och 5-åring).
    Mår verkligen skit just nu. Sover tre timmar per natt och gråter större delen av min vakna tid. Mår så dåligt när jag bor kvar hemma och han tagit upp relationen till den nya. Älska mina barn och sörjer att livet inte blev som jag tänkt mig. Det var inte så här det skulle vara? Jag är inte redo att träffa någon ny men är rädd att jag kommer vara ensam för alltid och att han ska leva lycklig i alla sina dagar med den nya.
    Någon som vill skriva något till mig? Känner mig så ensam. Kan inte söka tröst hos han som varit mitt allt i nitton år och som jag fortfarande har känslor kvar för. Önskar fortfarande att allt skulle vara en ond dröm och att han vill ha mig istället.
  • Svar på tråden Han lämnar mig för en annan
  • Anonym (reflektion)

Men TS...han kommer rätt säkert att ångra sig inom 6 månader, så får du skratta åt honom där han sitter i sitt bonushelvete.

Min kompis lämnade sin första fru efter 19 år och fyra barn. Men den första kvinnan han träffade ville ju bara ha en chaufför till sina egna ungar som hon var själv med, och en bättre inkomst i huset som kunde betala för hennes liv. Så det tog slut rätt fort, inte minst för att hon redan var otrogen med barnens tränare. 

Du ska jobba på att gå vidare i detta och släppa dina känslor. Lev själv ett tag och fundera på vad du egentligen vill, oavsett om han kommer krypande tillbaka (så du har svaret klart den dagen) eller du träffar på någon annan.

Planera för dig själv, räkna bara med dig själv, så blir du inte besviken. Och du kommer att vara väldigt stolt när du har fixat ihop din egen tillvaro som du vill ha den. Ta huvudrollen i ditt eget liv nu och låt det inte kretsa runt en annan person.

Vad vill du?

• Colourfulrainbow

Varför vill du ha det bottenskrapet? Han lyfter inte ett finger hemma, sover till elva på förmiddagen på helgerna trots att ni har två barn att ta hand om och mitt i allt detta tror han att du ska vara kåt och villig. 

Och varför låg du med honom och "försökte vara snäll" (dina ord) när du kommit på honom med att vara otrogen? Jag hade blivit skitarg och kastat ut äcklet och berättat för alla vilket kräk han är. 

Hur mår du egentligen? Självkänsla? Självrespekt? 

Varför i allsin dar vill du rädda den relationen?

• Anonym (Ensammast)

Absolut är inte min självkänsla i topp. Det känns som om jag varit en idiot som försökte. Men jag hade helt fel om honom. Han ville bara byta ut mig. Det är så jobbigt när vi bor tillsammans och han kör på för fullt med den nya. Kanske är hon den perfekta för honom. Idag dammsög han för första gången frivilligt vårt hus. Det känns som att hon gjort honom till en bättre person och det kanske var mitt fel han var som han var i vår relation. Han har sagt att han aldrig varit otrogen mot någon annan så att det är mitt fel.

• Anonym (reflektion)
    Anonym (Ensammast) skrev 2022-02-12 17:57:17 följande:

Absolut är inte min självkänsla i topp. Det känns som om jag varit en idiot som försökte. Men jag hade helt fel om honom. Han ville bara byta ut mig. Det är så jobbigt när vi bor tillsammans och han kör på för fullt med den nya. Kanske är hon den perfekta för honom. Idag dammsög han för första gången frivilligt vårt hus. Det känns som att hon gjort honom till en bättre person och det kanske var mitt fel han var som han var i vår relation. Han har sagt att han aldrig varit otrogen mot någon annan så att det är mitt fel.

Jag hör bara bullshit.

Man får mer energi av att vara kär och det kan självklart hända flera gånger under ett liv, men man väljer själv vad man gör med det. Om 1-2 år blir det lika tradigt med den nya, men han får väl ha sin tripp nu då och landa hårt lite längre fram.
  • Anonym (A)
    MammAmma skrev 2022-02-12 12:59:17 följande:
    Du kan nog trösta dig med att den relationen sannolikt inte kommer hålla särskilt länge. Otrohetsaffärer som försöker bli 'legitima' brukar i majoriteten av fall krascha inom loppet av 2 år, av uppenbara skäl. Risken finns att han kommer krypande tillbaka när det händer, så se till att gjuta in järn i ryggraden till dess. 
    Håller med
  • Anonym (Ensammast)

Det blir värre! Ikväll var jag på hotell för att ta igen mig efter allt som hänt. Facetimade med barnen när de berättade att pappa hade en kompis här. Förstod att det var hans nya. Han hade nu tagit hem henne till vårt gemensamma hem och de satt och hade Mellomys med mina barn. Nu förstod jag varför han som aldrig städar plötsligt gjorde det. De har antagligen haft sex i vår säng och sen satt se och hade kul med barnen. Även om han skiter i mig kunde han moraliskt ha frågat och avvaktat med att ta hem henne till oss och våra barn.

• Guldnovan
    Anonym (Ensammast) skrev 2022-02-12 22:08:08 följande:

Det blir värre! Ikväll var jag på hotell för att ta igen mig efter allt som hänt. Facetimade med barnen när de berättade att pappa hade en kompis här. Förstod att det var hans nya. Han hade nu tagit hem henne till vårt gemensamma hem och de satt och hade Mellomys med mina barn. Nu förstod jag varför han som aldrig städar plötsligt gjorde det. De har antagligen haft sex i vår säng och sen satt se och hade kul med barnen. Även om han skiter i mig kunde han moraliskt ha frågat och avvaktat med att ta hem henne till oss och våra barn.

Men vilken idiot till karl! Om ett tag kommer du inse att det är bra att du är av med honom. 
    Du reagerar och säger i stort sett samma som varje kvinna i din situation säger och reagerar. Även jag. Det tog mig exakt  2 år och 10 månader innan jag insåg att jag blev befriad och inte dumpad. 
    Nu är jag glad över att han avslutade vårt felande äktenskap. Du kommer i sinom tid se allt i annat ljus. 

Huset som jag trodde var viktigt för barnen var inte så. Det var trä och tegel utan liv och barnen ville inte att jag skulle kämpa med det själv. Jag sålde och bor i en hyreslägenhet jag stortrivs i. 

Du kommer att få det bra och allt ordnar sig. Just nu är det kaos men även kaos går över. 

Kram från mig. 
  • AnnaSthlm

TS, satsa på dig själv. Din exman gjorde det han klarade av att göra, han saknade förmågan att göra något annat än det han gjorde. Precis som du saknade förmågan att bete dig annorlunda än det du gjorde de senaste åren. Han var den som klev av först, och tids nog kommer du att vara tacksam för att han hade modet att vara den som klev av en "död häst" först. Det är en otacksam roll.
    Gå i egen terapi. Få reda på hur vad det är som gjorde att du gjorde de val du gjorde. Vad är det som fick dig att tappa bort dig själv på vägen? Du kunde inte ha gjort annorlunda utifrån dina förutsättningar. Men du kan vara annorlunda framöver. 
    Ta tillbaka den del av dig själv som du brukar ge bort till andra människor. Din man är inte den första personen som du get bort dig själv till. Bli den personen som du själv vill vara ihop med. Den längsta relationen du kommer att ha livet ut är den med dig själv. 

• Anonym (Camilla)

Lugn i stormen. Nu blandar du ihop allt till en riktig gröt. En sak i taget. Du har tappat bort dig själv och dina önskemål. Du ska respekteras och älskas. Din man har förlorat den platsen. Honom behöver du inte. Bra med skilsmässa. 

Vad tror du är viktigast för barnen. Statusprylar eller ett varmt hem med en glad och omhändertagande mamma. Bostad kommer du att få. Kan bli tillfälligt gnäll på ungarna. Det är ju kaos i deras liv också. 

Du ska strunta i vad han kommer att göra. Det är hans bekymmer om han startar relation med kvinnan han redan varit otrogen med. Det enda krav du kan och ska ställa på honom är att han tar hand om barnen. Umgänge och de till att betala för sig. Hur han sköter relationer har du inte med att göra. 

Fokus på att skap nytt boende och en fungerande vardag. 

Vara ett stöd för din pappa i hans sjukdom. Kanske det finns en mamma som behöver ditt stöd med. 

När allt är ordnat. Livet flyter på. Då kan det vara dags att fundera på att dejta. Du måste läka först. Ha inte för bråttom med att dra in någon ny partner. Dömt att misslyckas. Sedan vill jag bara säga att ta för fan inte tillbaka honom när det har kraschat med nya donnan. Glr inte det misstaget för du kommer garanterat sitta i samma sits om ett par år igen. Ni är färdiga med varandra. Bundna pga barnen. 

En skilsmässa kan kännas som ett misslyckande, krossade drömmar mm. Det är ett sorgearbete att havsis igenom. 

Du klarar det här. En sak i taget! 

• Anonym (Bra att det sprack)

Innan du diagnostiserar dig som deprimerad, säkerställ att du inte är omgiven av idioter, är ett väldigt bra talesätt.
    Det samma gäller faktiskt ibland dålig självkänsla.

I efterhand så kommer det trilla på plats, det som han försöker lägga på dig, som i själva verket är egna tillkortakommanden. 

Det är lätt att vara efterklok, och ibland är det svårt att se hur ett förhållande faktiskt fungerar/inte fungerar mitt uppe i det hela. Jag tänker att det faktiskt låter sunt att du bollar den här situationen med andra. För du har faktiskt kommit undan en relation med någon som bara klarar dammsuga om han får besök....

• Anonym

Ts jag hoppas allt går bra för dig.
    Han verkar ändå inte vara något att ha

Svar på tråden Han lämnar mig för en annan