• Anonym (Erika)

Hur fördelas allt vid separation?

Jag planerar att separera från min sambo sedan snart 20 år, det är halva mitt liv, hur gör man ens!? Vi har 4 barn tillsammans. Vi lever mer som vänner än partners så känslorna är inte demsamma. Vet inte hur jag ska börja och en stor anledning att jag dragit ut på det är att jag inte står ut med tanken att bara träffa mina barn varannan vecka... Men att fortsätta såhär är inte rättvist mot någon av oss. 
    Har funderat mycket på de saker vi har, hur det ska fördelas. Både större grejer som bil och elcykel (båda står på mig men vi har gemensam ekonomi).
    Jag tjänar mer än sambon och står den större delen av våra utgifter. Jag köper även 98% av barnens kläder och leksaker samt sköter de flesta storhandlingarna, inklusive hygienartiklar, läkemedel mm.
    Enligt sambolagen ska ju saker inköpta till det gemensamma hemmet fördelas lika, men hur blir det med barnens saker där jag i princip köpt allt? Behöver tips och råd, kanske från någon som gått igenom detsamma. 

• Svar på tråden Hur fördelas allt vid separation?
  • Anonym (miapia)

Hur stora värden handlar det om? Barnen växer väl ur både kläder och leksaker så det du köper framöver blir ju ingen diskussion om så varför inte bara se framåt.

Jag har fyndat många favoritsaker genom åren som jag gärna vill behålla om jag skulle separera eftersom jag har lagt min energi att hitta dem medan han har köpt sportsaker till sig själv. Jag tycker ändå  det skulle vara rättvist att han fick av gemensamma pengar till att köpa nytt motsvarande begagnat värdet. 

Barnen skulle få bestämma över sina kläder och cyklar o datorer fick man lösa så att båda blir nöjda. 

Har vänner som har bråkat om sköljmedel vid separation men jag tror det är sårade känslor som orsakar att man fokuserar på millimeter rättvisa.

• Anonym (Jk)
    Anonym (Erika) skrev 2022-02-12 15:20:26 följande:

Möbler mm ska givetvis fördelas 50/50. Men de lite dyrare kläderna och leksakerna jag köpt till barnen vill jag ska följa med till min och barnens nya bostad. Jag menar givetvis inte att jag ska ta med 95% av barnens grejer till mig, men de sakerna jag lagt mycket pengar på som sedan har ett andrahandsvärde vill jag behålla.

Kan tilläggas att jag lägger ca 95% av min lön på gemensamma utgifter medan sambon lägger 50% av sin lön. Jag inser att det låter som att pengar är allt jag bryr mig om, vilket det verkligen inte är, men känner mig lite bitter då jag först nyligen insett hur mycket mer jag betalar. Han köper sen grejer till sig, jag köper grejer till barnen och i princip aldrig till mig själv... 

Möbler o sådant delas lika som alla nämner, kläder är en gåva till dina barn, barnen bestämmer över dessa, inte din man eller du, vill dom ta med sig kläderna så väljer dom det själva.

Bilen är däremot din, du står skriven på den, sedan tittar man på lån på bilen, har bägge betalt av på bilen? eller är det bara du, så är bilen din.
  • Anonym (R)

Och där åkte offerkoftan på.

• Anonym (X)

Bostad och bohag delas lika, tillgångar utöver det tar du det du äger och sambon tar det han äger. Barnens saker är ju barnens. Du kan föreslå att det delas upp på ett visst sätt men det är inget du kan kräva. 

• Drottningen1970
    Anonym (Erika) skrev 2022-02-12 16:45:49 följande:

Okej, jag ska skylla mig själv att jag försörjer mina barn? Menar ni att jag inte skulle köpt kläder till barnen så att de kunde använda den byxan och de två tröjorna pappan köpt bara då?! 
    Det finns inget överflöd av kläder i barnens garderob, men vissa plagg betyder mer än andra emotionellt. För att det är köpt på en mysig dag jag hade med barnet, eller att det är en gåva från någon speciell, eller sockarna som mormor stickat. Jag köper det mesta av barnens både kläder och leksaker begagnat, och det finns något enstaka märkesplagg för att plagget var fint, och något jag aldrig skulle köpt nytt till ordinarie pris, det är det inte värt.

Är det sen så galet att tex vilja ha med den rutschkanan jag köpte i julklapp till barnen till mitt boende, eller ska vi kanske skicka med den med barnen varannan vecka? 

Jag vet inte varför jag måste försvara mig när allt jag ville ha var råd, inte bli dömd som besatt av pengar bara för att jag vill ha någon typ av rättvisa vid separationen. Men jag kanske ska strunta i att köpa grejer till barnen och spara pengar varje månad som sambon gör, då kanske jag skulle ha råd att spara till mig själv också istället för att behöva ta av mina sparpengar för att gå runt vissa månader. Men mina barn är alltid prio ett, därför ser jag till att de har det de behöver, det är otänkbart för mig att göra annorlunda. 

För kännedom så går det att ge konstruktiv kritik och framföra sina åsikter utan att vara dömande. Jag behöver inte ta skit för att jag undrar något. Att behöva separera från barnens pappa är tufft nog som det är. 

Fast alltså även om du inte gillar rådet så är det ju fortfarande ett råd. Mitt råd är att inte tappa barnperspektivet . Att inse att barnets skor eller leksaker är barnets. Att eventuellt andrahandsvärde eller affektionsvärde för dig eller pappan är helt sekundärt, om ens det. En separation är jättejobbigt för barn. Att tjafsa om saker som i grund och botten ändå i förskaffats för att brukas och komma till glädje för barnen är ingen lyx ni kan kosta på er i detta läg. Ni behöver vara oerhört flexibla. Inte som en tjänst till varandra utan för barnets bästa. 

Eller så förklarar ni för barnet att det spelar ingen roll var du vill ha din rutschkan, för mamma har skött storhandlingen de senaste tio åren.
  • hammarhajen

Barnens saker är barnens saker. 

Tänk på det ur barnens perspektiv! Om de ska ställas inför en ny verklighet med två olika hem (kanske två helt nya hem om ni säljer ert nuvarande gemensamma) så måste båda hemmen få kännas "hemma". Självklart ska välbekanta leksaker och prylar finnas på båda ställena, ni får helt enkelt dela upp saker och kläder för barnens skull. De för barnet allra viktigaste sakerna får åka emellan och ni vuxna får helt enkelt finna er i att packa och bära en del varannan vecka (om det är små barn som inte sköter det själva).

Med tiden fyller ni på i respektive hem och kanske inser vilka älsklingsprylar det kan vara värt att skaffa dubbletter av för att slippa släpa. 

• Anonym

När jag läser här blir jag fasen mörkrädd!

Jag har separerat inte mindre än tre gånger och det har aldrig någonsin varit några problem med vem som ska ha vad.

Det ska fan våga flytta ihop numera.

• Anonym (Jk)
    Anonym (R) skrev 2022-02-12 17:41:31 följande:

Och där åkte offerkoftan på.

Eller så handlar det om att man måste ta ansvar för sitt egna liv även om man lever med någon.
    Inte bara vakna upp när man skiljer sig, men jag har studerat hela vårt liv tillsammans, jag har läst i 12 år, men jag har ändå ingen komplett utbildning, jag läste det jag tyckte var intressant för mig.
    Den andra gjorde karriär istället, fick köpa allt, jobba slita för det hon ville ha, sedan tycka att man har rätt till hälften medans man suttit på sin räkmacka och förstår att den har just försvunnit, är det det du menar med offerkoftan?
  • Anonym (Erika)
    Anonym skrev 2022-02-12 17:56:49 följande:

När jag läser här blir jag fasen mörkrädd!

Jag har separerat inte mindre än tre gånger och det har aldrig någonsin varit några problem med vem som ska ha vad.

Det ska fan våga flytta ihop numera.

Vem säger att det är ett problem? Det är inte ett problem, allt jag önskat är råd och tips på hur jag ska gå tillväga då detta är en ny situation för mig. 
  • Anonym
    Anonym (Erika) skrev 2022-02-12 18:04:21 följande:
    Vem säger att det är ett problem? Det är inte ett problem, allt jag önskat är råd och tips på hur jag ska gå tillväga då detta är en ny situation för mig. 
    För andra verkar det vara det med tanke på de svar du fått.
    Jag syftade inte på dig. =) 
  • Anonym (Erika)
    Anonym skrev 2022-02-12 18:05:32 följande:
    För andra verkar det vara det med tanke på de svar du fått.
    Jag syftade inte på dig. =) 
    Jag förstår. Tack. ????
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Erika) skrev 2022-02-12 18:09:45 följande:
    Jag förstår. Tack. ????
    Inga frågetecken. Vet inte varför det blev så =) 
  • Anonym (Jk)
    Drottningen1970 skrev 2022-02-12 14:58:34 följande:

Barnens saker är väl barnens saker oavsett. 

Visst är det barnens saker, men barnen har ingen självständig vilja eller besittning av sakerna, därför svårt att dela dessa om föräldrar vägrar.
    Nu lär barnen få dubbelt boende, varför inte låta dom ha sina kläder till som dom vuxit ur dessa, vill dom ta med till den andra låt dom göra det.
  • oland4ever

Det beror väl om om ett juridiskt riktigt äktenskapsförord har skrivits vid inledandet av förhållandet. Då tilldelas det som resp part har fört med "in i boet" exakt vid en separation. Enl mig det bästa att satsa på vid ingåendet av en relation.

Oland4ever @ www.oland4ever.com
  • Anonym (B)

Barnens saker är barnens och ska inte fördelas mellan er vuxna. 

• Anonym (S)
    Anonym (B) skrev 2022-02-12 22:53:18 följande:

Barnens saker är barnens och ska inte fördelas mellan er vuxna. 

Hur menar du? Ska barnen själv ta ansvar för sina saker, och ta dom med sig varje gång de byter hem?

Självklart är det föräldrarna som har ansvar för barns saker och självklart ska barnen ha saker hos båda sina föräldrar. 
Svar på tråden Hur fördelas allt vid separation?