• Solmamman92

Konstig magsjuka

hej! Jag är ny här och inte bra på kategorierna än men hoppas det blir rätt.

För en 1 och en halv vecka sen blev min dotter sjuk. Hon kräktes från ingenstans på kvällen, hon kräktes några gånger sen och fick åka in på sjukhuset och få en spruta mot kräkningar och vätskeersättning ordinerat. hon åt och drack försiktigt och var kräkfri 2 dygn. (Sprutan räckte 12 timmar så det var inte bara den) Men hon blev inte piggare. Sen kom kräkningarna igen. Hon blev inlagd på sjukhus några dagar. Kräktes inte mer. Piggnade på sig en dag efter sjukhuset där hon var två dagar. Nu har hon varit frisk  typ tre dygn. Idag vaknade sonen och klagade på ont i magen. Han fick en kväljning och ut kom lite kräks. Under dagen har han ätit och druckit och nu vid 22 så kräktes han. 

Som emetofob har jag bra koll på magsjuka, vet att det kan variera men detta stämmer inte alls med varken förlopp eller tidsrymd för smitta. Någon som känner igen detta?! 

• Svar på tråden Konstig magsjuka
  • Anonym (S)

Det behöver inte vara dottern som smittat sonen. Kan han ha smittats i affären, skolan, förskolan, på bussen. 

Vi har också haft magsjuka. Sista personen blev sjuk 70 h efter första kontakt och 54 h efter att vi andra kräktes sista gången. Personen var hemma och i affären en gång. 

Beroende på så kan virus finnas i torkad spya eller avföring som man missat att tvätta bort. 

Jag kan inte heller säga var den sistaman blev smittad. Tidsmässigt stämmer det inte men det finns möjlighet att dels ha smittats i affären eller från torkad, osynlig spya (trotts handtvätt och klorin). 

• Gameofthrones

Är man orolig för ngt ring 1177. Pktill akuten. 

Men då är min fråga har ni varit utomlands? Nya ställen ny matintag? Är det nått i huset /lgh kanske.

Här kommer ni inte kanske få ett vettigt svar ring 1177 

• Solmamman92

#1 jo alltså, vi har bara varit hemma. Så det är hemma isåfall. ???? Klorinat klorinat klorinat, tvättat sängkläder gång på gång i 90 grader. Dottern var isolerad från oss andra när hon var sjuk. Bara pappan var med henne.

• Solmamman92

#2 nej alltså, är inte orolig för annat än panik över kräks på grund av fobin. Jag är bara fundersam. Och tänkte kika om någon varit med om liknande.

Vi bor i Spanien!

• Anonym (S)
    Solmamman92 skrev 2022-02-12 23:01:12 följande:

#1 jo alltså, vi har bara varit hemma. Så det är hemma isåfall. ???? Klorinat klorinat klorinat, tvättat sängkläder gång på gång i 90 grader. Dottern var isolerad från oss andra när hon var sjuk. Bara pappan var med henne.

Vi gjorde ungefär detsamma. Det känns som att det är omöjligt att undvika att bli smittad. När man i teorin borde vara säker så slår det till ändå? 

Hoppas barnen kryar på sig! 

• Gameofthrones
    Solmamman92 skrev 2022-02-12 23:02:25 följande:

#2 nej alltså, är inte orolig för annat än panik över kräks på grund av fobin. Jag är bara fundersam. Och tänkte kika om någon varit med om liknande.

Vi bor i Spanien!

Åh, Spanien :)

Har ni ätit på ny restaurang? Råkat få dålig mat när ni har handlat? Det är ju varmt, så myggor flugor, insekt? 
  • Solmamman92

#2 fast magsjuka är ju inte luftburet så att isolera och klorina borde hjälpa. Känns som det måste vara annat virus. Jag och minstingen har haft feber. Jag har mått illa men jag har 10 år av illamående bakom mig och dessutom med ångestpåslag så är det ju inte konstigt.

• Solmamman92
    Gameofthrones skrev 2022-02-13 09:11:23 följande:
    Åh, Spanien :)

Har ni ätit på ny restaurang? Råkat få dålig mat när ni har handlat? Det är ju varmt, så myggor flugor, insekt? 
    Nej, det ingen ny restaurang och dottern som insjuknade först är jättedålig på att äta. Innan hon blev sjuk hade hon knappt ätit något. Så det känns långsökt. Hon är däremot och pillar överallt ute och gatorna här är smutsiga, innan hon insjuknade hade hon plockat blommor vid en busshållplats.

men ja, mygg är inte helt otänkbart. Vi har sjuk mycket mygg då vi bor vid Río guadalmedina. Malagas sunkiga kanal som har lite blöta fläckar, hundbajs och alger Bara. En drömplats för mygg att frodas. Tack för tipset, det skulle absolut kunna vara så.
  • Anonym (Mamma)

Låter som helt vanlig magsjuka för båda två.

• Avenia

Covid kan ge illamående och kräkningar. Kan det vara det? Dottern hade det nyligen och hon mådde illa ett tag men kräktes dock aldrig. 

• Gameofthrones
    Solmamman92 skrev 2022-02-13 11:12:02 följande:

#2 fast magsjuka är ju inte luftburet så att isolera och klorina borde hjälpa. Känns som det måste vara annat virus. Jag och minstingen har haft feber. Jag har mått illa men jag har 10 år av illamående bakom mig och dessutom med ångestpåslag så är det ju inte konstigt.

Jag har inte nämnt ngt om magsjuka 
  • Gameofthrones
    Solmamman92 skrev 2022-02-13 11:17:53 följande:
    Nej, det ingen ny restaurang och dottern som insjuknade först är jättedålig på att äta. Innan hon blev sjuk hade hon knappt ätit något. Så det känns långsökt. Hon är däremot och pillar överallt ute och gatorna här är smutsiga, innan hon insjuknade hade hon plockat blommor vid en busshållplats.

men ja, mygg är inte helt otänkbart. Vi har sjuk mycket mygg då vi bor vid Río guadalmedina. Malagas sunkiga kanal som har lite blöta fläckar, hundbajs och alger Bara. En drömplats för mygg att frodas. Tack för tipset, det skulle absolut kunna vara så.
    Skönt att det kunde vara till ngn hjälp. Det kan vara så tänker jag myggor, nån bakterieflora som din dotter har gått i dif dom ska pilla på allt. Känner igen det där (skrattar hjärtligt) 
    Fick med mig ett citat nedanför. Får inte bort det heller. FL är väldigt jobbigt och tas med. Jobbig hemsida 

• Solmamman92
    Anonym (Mamma) skrev 2022-02-13 11:20:05 följande:

Absolut inte, magsjuka är som sagt inte luftburet utan en droppsmitta och sonen har inte varit i närheten av dottern när hon kräkts, inte heller på samma ställe efter förrän det är klorinat mer än en gång osv. Och jag har sju barn. Rätt van vid magsjuka nu. Det är högst ovanligt att det går att äta och dricka precis vad som helst mellan kräkningarna och att det är så långt mellan. Så att båda skulle drabbas av någon sån konstig version låter osannolikt. Och sen insjuknade han långt efter Inkubationstiden slutade. Dom på sjukhuset tyckte inte heller det verkade vara magsjuka Pga förloppet.
  • Solmamman92
    Gameofthrones skrev 2022-02-13 11:37:30 följande:
    Skönt att det kunde vara till ngn hjälp. Det kan vara så tänker jag myggor, nån bakterieflora som din dotter har gått i dif dom ska pilla på allt. Känner igen det där (skrattar hjärtligt) 
    Fick med mig ett citat nedanför. Får inte bort det heller. FL är väldigt jobbigt och tas med. Jobbig hemsida 

Råkade skicka ut första svaret fel tydligen! Det om magsjuka var inte till dig såklart :) håller med om att FL är svårt!

Hahah ja och alltså i Sverige var jag inte så bekymrad om allt pillande men här? Älskar Spanien men det är SÅ smutsigt. Och på solkusten har dom så mycket problem med hundbajs också så dom faktiskt tänkt börja DNA-testa det haha. Men googlade faktiskt på sjukdomar från mygg och ärligt talat stämmer symptomen och förloppet väl in på dengue. Fast det känns ju osannolikt men samtidigt så har dom varnat för att det är påväg hit för flera år sen. Och vi har mängder med tigermygg. 
  • Gameofthrones
    Anonym (Mamma) skrev 2022-02-13 11:20:05 följande:

Det är droppsmitta. Tänker du att det är luftburet? 
  • Gameofthrones
    Solmamman92 skrev 2022-02-13 14:11:14 följande:
    Råkade skicka ut första svaret fel tydligen! Det om magsjuka var inte till dig såklart :) håller med om att FL är svårt!

Hahah ja och alltså i Sverige var jag inte så bekymrad om allt pillande men här? Älskar Spanien men det är SÅ smutsigt. Och på solkusten har dom så mycket problem med hundbajs också så dom faktiskt tänkt börja DNA-testa det haha. Men googlade faktiskt på sjukdomar från mygg och ärligt talat stämmer symptomen och förloppet väl in på dengue. Fast det känns ju osannolikt men samtidigt så har dom varnat för att det är påväg hit för flera år sen. Och vi har mängder med tigermygg. 
    Shit6, kommer ihåg mina barn smakade på det mesta från marken t o m sand... Asså galet :) nä det är ju inte det men ibland va man ju bara tvungen och säga till barnen. 

Haha jag vet det är ganska skitit, det är vackert land ändå. 

Det kan vara så? Dengue. Vi har fullt i Asien...

Men nu får vi hoppas att det är bara en bakterieflora som man kan bota med antibiotika. Din dotter såg väl ngt färgglatt (åh godis) - nä skämt åtsido. 
    Tänker mig mest om hon har råkat för hundskit på händerna sen haft dom i munnen.?
  • Gameofthrones

Det finns ju hur mkt hundar som helst där i Spanien. 

Svar på tråden Konstig magsjuka