• bloomberg

    För mycket prylar hemma - Vad ska man kasta? Okej att slänga presenter?

    Håller på att organisera hemma och inser att jag börjar få för mycket saker. Vill bara att det ska vara mindre prylar överallt, men tycker ändå det är svårt att veta VAD jag ska göra mig av med. Känns inte bra med tanke på ekonomi och miljö att göra sig av med saker som fungerar och är hela. 

    Saker jag använder sällan eller aldrig. Kan vara saker som vissa kläder, textilier (överkast, dukar, gardiner), en locktång (inte använt på hundra år men tänk om jag får för mig att locka håret?!), billiga smycken som ändå är fina, massa olika fotoramar (ligger och skräpar men tänk om jag vill sätta i bilder i dem nån gång?) mm

    Saker som det bara är för många av. Tycker det här är en egen kategori. Alltså saker jag använder - men som jag bara råkar ha för många exemplar av. Oftast väldigt små saker och var för sig tar de inte stor plats, men samtidigt blir det lite av en många bäckar små-effekt... Har hur många ljuslyktor som helst. En triljon olika shampoon, balsam, hudkrämer och duschkrämer. Plastprylar i köket: matlådor, fryspåsklämmor och iskubshållare. Pincetter och nagelsaxar. Raggsockor (se kategorin presenter!). 

    Presenter. Presenter kan ju vara massa olika slags prylar, men är det okej att slänga saker över huvud taget som man fått i present? Usch får jättedåligt samvete av att tänka på att slänga saker jag fått av andra.  =( 

    Hur tänker ni? Har ni lätt att för att göra er av med grejer? Kan ni slänga presenter? 

  • Svar på tråden För mycket prylar hemma - Vad ska man kasta? Okej att slänga presenter?
  • nnnnnnnn

    Inför köpstopp på allt utom mat och ersätta sådant som är slut/trasigt och som ni måste ha.
    Köp inga schampon mm tills det är slut i lagret!

    Sen kan du alltid skänka bort eller sälja sådant som ni inser att ni inte kommer använda trots köpstopp.

    Och -  ja, det händer (ganska ofta) att vi skänker bort presenter. Allt från udda muggar till klädesplagg som aldrig kommer användas.
    Men vi säger såklart inget till den som gett oss presenterna.

  • Jag är bara jag

    Aldrig slänga det som är helt, rent och funktionsdugligt. Sånt skänker man på loppis. Dyrare saker kan man sälja. 

  • skolios

    En grej jag kör med ungefär varannat år eller så det är att bestämma en siffra tex tio och sedan, rum för rum, sortera väck just tio saker från just det rummet. Om siffran tio skrämmer dig så börja lägre, tex fem, eller om du är riktigt trött på alla saker, välj femton! Du bestämmer. 

  • bloomberg
    nnnnnnnn skrev 2022-02-12 22:32:04 följande:

    Inför köpstopp på allt utom mat och ersätta sådant som är slut/trasigt och som ni måste ha.
    Köp inga schampon mm tills det är slut i lagret!

    Sen kan du alltid skänka bort eller sälja sådant som ni inser att ni inte kommer använda trots köpstopp.

    Och -  ja, det händer (ganska ofta) att vi skänker bort presenter. Allt från udda muggar till klädesplagg som aldrig kommer användas.
    Men vi säger såklart inget till den som gett oss presenterna.


    Ska absolut införa köpstopp och har gjort det på vissa kategorier redan. Men känns ändå som om det är svårt att stoppa helt - bla för presenter och för att jag använder allt för långsamt jämfört med hur mycket jag har, vad gäller förbrukningsvaror (shampoo, krämerna, smink, hygienprodukter jag köpt). Ska försöka dock!

    Får du inte dåligt samvete? Tänk om någon frågar dig om du använder presenten? 
  • bloomberg
    Jag är bara jag skrev 2022-02-12 22:35:18 följande:

    Aldrig slänga det som är helt, rent och funktionsdugligt. Sånt skänker man på loppis. Dyrare saker kan man sälja. 


    Har skänkt en del grejer tidigare, det är absolut bra. Sälja/loppis tror jag inte så mycket på, det mesta är inte värt ett strunt och ingen vill köpa det. 
  • bloomberg
    skolios skrev 2022-02-12 22:39:33 följande:

    En grej jag kör med ungefär varannat år eller så det är att bestämma en siffra tex tio och sedan, rum för rum, sortera väck just tio saker från just det rummet. Om siffran tio skrämmer dig så börja lägre, tex fem, eller om du är riktigt trött på alla saker, välj femton! Du bestämmer. 


    Det var en bra ide. Bara att bestämma en siffra och så bara gör man det. Visst, 10 låter mycket men har man väl bestämt sig så är nog inte 10 grejer så svårt att hitta. 
  • Jag är bara jag
    bloomberg skrev 2022-02-12 22:41:12 följande:
    Har skänkt en del grejer tidigare, det är absolut bra. Sälja/loppis tror jag inte så mycket på, det mesta är inte värt ett strunt och ingen vill köpa det. 
    Skänk igen då. Gör vi då och då. Du anar inte vad folk köper på loppis. Inkl. jag. Skrattande  
  • Gameofthrones

    Privata prylar som jag köper, bortskänkes säljes, slängs.

    Praenter får man alltid och saker som man kanske inte har en användning för behåller jag ett bra tag om jag får användning för den eller inte. Jag slänger inte utan jag ger bort den isåfall till ngn som behöver den mer än jag. Det är av goda skäl. 

  • Spucks

    Jag tycker det går bra att göra sig av med presenter - så länge de inte har något större betydelse och det har gått ett tag sedan man fick den. Har aldrig hänt mig att någonm frågade efter en present.

    Sälj sakerna p
    å blocket eller liknande eller skänk bort dem. Vad som funkar för mig när jag har svårt att göra mig av med saker ("Men tänk om jag ska använda det!") är att faktist tänker på hur oftas jag använde det innan och när det var sista gången. Om det har gått ett tag och jag inte använt det, kan jag ge bort det. 
    Du kan ocks
    å börjar med att packa grejerna i en låda som du ställer undan och om ett halvt år gör du dig av med allt du inte saknade under tiden.

  • 100wfs

    Jag har VM-medalj i rensning bland grejer. Har rensat och rensat under flera år och hittat en massa bra strategier. 

    Du ska få mina bästa tips: 

    - Ta en sak i taget. Det är lätt att man börjar rensa lite överallt. Gör en lista som du betar av under ganska lång tid (ja, låt det ta tid, då gör du det ordentligt). Exempelvis 1) högra garderoben 2) vänstra garderoben 3) hallbyrån 4) städskrubben osv osv. Jag brukar plocka ut ALLT, t.ex. tömma ett helt skåp, gå igenom pinal för pinal och bara sätta tillbaka sånt jag faktiskt använder eller gillar. 

    - När du rensar, gör en "slänga"-hög, en "sälja"-hög och en "skänka bort"-hög. Jag brukar försöka sälja så mycket som möjligt, även billigt, det är smidigt att folk kommer och hämtar och jag får in någon extra slant. Ibland har jag även skänkt bort. Det som är svårast (läs: typ omöjligt) att sälja på Blocket eller Marketplace är kläder. Kläder skänker jag alltid till Kupan så länge plaggen är hela och rena. Sånt som är trasigt eller rent skräp, det slänger jag.

    - Saker du är osäker på huruvida du kommer använda i framtiden; lägg allt sånt i en speciell låda, eller på ett särskilt ställe i en garderob/ett skåp, eller ännu bättre: i ett vindsförråd eller källarförråd. Sätt en påminnelse på mobilen ett år framåt. Så tar du fram grejerna igen ett år senare. Har du behövt något av det du stoppat undan det senaste året? Har du tänkt på sakerna du stoppat undan? Om inte; behöver du grejerna? Om du inte använt dom eller ens tänkt på dom under ett år, vad säger att du kommer behöva det nästa år, eller nästnästa? Fråga också dig själv; OM jag behöver locktången EN GÅNG de kommande tio åren, kan jag vara utan den eller kan jag lösa det på något annat sätt exempelvis låna en locktång av någon jag känner.
    Jag gör så med kläder som jag typ aldrig använt men känner "mmmm vill jag verkligen ge bort det här". Alla gånger har jag inte saknat kläderna och när jag väl tar fram dom ett år senare känner jag alltid "men, alltså varför har jag ens funderat på att spara det här?!?. 

    - När vi ändå är inne på kläder: Jag har en vår/sommar-garderob och en höst/vinter-garderob. På hösten sätter jag undan alla sommarkläder och tunnare plagg så att dom inte ligger och tar plats i garderoben, och tar fram stickade tröjor och varmare kläder. Varför gör jag detta? 1) Jag blir inte less på mina kläder och känner behovet av att köpa nytt. 2) Jag får bättre översikt i garderoben, varför ska jag ha fem sommarklänningar framme som hänger i vägen för allt annat i december? 3) Det blir som en rolig grej att få plocka fram de undanstoppade kläderna igen "oj den här är så snygg!" eller "åh, gud vad kul att få använda den här igen!", "ååh den här klänningen är så fin! Den hade jag glömt!".  

    - Är helt osentimental vad gäller presenter eller minnen. Jag har en liten minneslåda med vissa grejer som jag sparat, kort som jag fått eller brev eller biljetter från något spännande jag gjort (resa, konsert etc). Den lådan är ganska liten och det är enkelt att spara såna småsaker. Men presenter som jag fått som jag inte ens gillar eller vill ha framme dom ryker direkt. Mina finaste minnen är sparade på en icke-skrymmande plats: nämligen i mitt eget huvud. 

    - Var tydlig till din omgivning: Vill du inte ha en massa skräp-presenter: Säg det! När du t.ex. fyller år säg vad du önskar dig men säg också vad du också INTE önskar dig. Eller hinta till folk i din närhet som har en benägenhet att köpa sånt till dig som du redan har för mycket av. Min mamma och min farmor hade under ganska många år en benägenhet att köpa hushållsgrejer till mig som dom själva tyckte var fina men som jag verkligen inte behövde. T.ex. kaffemuggar, grytlappar, grytunderlägg och sånt. Så stod jag där med saker jag varken tyckte om eller behövde och bara "jaha, vad ska jag göra av den här då". Till min mamma, som kan vara ganska gränslös och dålig på att lyssna, fick jag vara supertydlig "mamma, jag vill INTE ha fler muggar, för jag har redan 25 stycken som jag tycker om, nästa jul kan du väl fråga vad jag behöver". Med farmor funkade det att då och då lite fint påtala "åh jag är så nöjd med dom här muggarna, jag vill inte ha några andra". Osv. 

  • bloomberg
    100wfs skrev 2022-02-12 22:51:13 följande:

    Jag har VM-medalj i rensning bland grejer. Har rensat och rensat under flera år och hittat en massa bra strategier. 

    Du ska få mina bästa tips: 

    - Ta en sak i taget. Det är lätt att man börjar rensa lite överallt. Gör en lista som du betar av under ganska lång tid (ja, låt det ta tid, då gör du det ordentligt). Exempelvis 1) högra garderoben 2) vänstra garderoben 3) hallbyrån 4) städskrubben osv osv. Jag brukar plocka ut ALLT, t.ex. tömma ett helt skåp, gå igenom pinal för pinal och bara sätta tillbaka sånt jag faktiskt använder eller gillar. 

    - När du rensar, gör en "slänga"-hög, en "sälja"-hög och en "skänka bort"-hög. Jag brukar försöka sälja så mycket som möjligt, även billigt, det är smidigt att folk kommer och hämtar och jag får in någon extra slant. Ibland har jag även skänkt bort. Det som är svårast (läs: typ omöjligt) att sälja på Blocket eller Marketplace är kläder. Kläder skänker jag alltid till Kupan så länge plaggen är hela och rena. Sånt som är trasigt eller rent skräp, det slänger jag.

    - Saker du är osäker på huruvida du kommer använda i framtiden; lägg allt sånt i en speciell låda, eller på ett särskilt ställe i en garderob/ett skåp, eller ännu bättre: i ett vindsförråd eller källarförråd. Sätt en påminnelse på mobilen ett år framåt. Så tar du fram grejerna igen ett år senare. Har du behövt något av det du stoppat undan det senaste året? Har du tänkt på sakerna du stoppat undan? Om inte; behöver du grejerna? Om du inte använt dom eller ens tänkt på dom under ett år, vad säger att du kommer behöva det nästa år, eller nästnästa? Fråga också dig själv; OM jag behöver locktången EN GÅNG de kommande tio åren, kan jag vara utan den eller kan jag lösa det på något annat sätt exempelvis låna en locktång av någon jag känner.
    Jag gör så med kläder som jag typ aldrig använt men känner "mmmm vill jag verkligen ge bort det här". Alla gånger har jag inte saknat kläderna och när jag väl tar fram dom ett år senare känner jag alltid "men, alltså varför har jag ens funderat på att spara det här?!?. 

    - När vi ändå är inne på kläder: Jag har en vår/sommar-garderob och en höst/vinter-garderob. På hösten sätter jag undan alla sommarkläder och tunnare plagg så att dom inte ligger och tar plats i garderoben, och tar fram stickade tröjor och varmare kläder. Varför gör jag detta? 1) Jag blir inte less på mina kläder och känner behovet av att köpa nytt. 2) Jag får bättre översikt i garderoben, varför ska jag ha fem sommarklänningar framme som hänger i vägen för allt annat i december? 3) Det blir som en rolig grej att få plocka fram de undanstoppade kläderna igen "oj den här är så snygg!" eller "åh, gud vad kul att få använda den här igen!", "ååh den här klänningen är så fin! Den hade jag glömt!".  

    - Är helt osentimental vad gäller presenter eller minnen. Jag har en liten minneslåda med vissa grejer som jag sparat, kort som jag fått eller brev eller biljetter från något spännande jag gjort (resa, konsert etc). Den lådan är ganska liten och det är enkelt att spara såna småsaker. Men presenter som jag fått som jag inte ens gillar eller vill ha framme dom ryker direkt. Mina finaste minnen är sparade på en icke-skrymmande plats: nämligen i mitt eget huvud. 

    - Var tydlig till din omgivning: Vill du inte ha en massa skräp-presenter: Säg det! När du t.ex. fyller år säg vad du önskar dig men säg också vad du också INTE önskar dig. Eller hinta till folk i din närhet som har en benägenhet att köpa sånt till dig som du redan har för mycket av. Min mamma och min farmor hade under ganska många år en benägenhet att köpa hushållsgrejer till mig som dom själva tyckte var fina men som jag verkligen inte behövde. T.ex. kaffemuggar, grytlappar, grytunderlägg och sånt. Så stod jag där med saker jag varken tyckte om eller behövde och bara "jaha, vad ska jag göra av den här då". Till min mamma, som kan vara ganska gränslös och dålig på att lyssna, fick jag vara supertydlig "mamma, jag vill INTE ha fler muggar, för jag har redan 25 stycken som jag tycker om, nästa jul kan du väl fråga vad jag behöver". Med farmor funkade det att då och då lite fint påtala "åh jag är så nöjd med dom här muggarna, jag vill inte ha några andra". Osv. 


    Wow, tack för ett utförtligt inlägg. Låter definitivt som att du är expert =) 

    Ska definitivt ta till mig alla dina tips. Dels göra det där med en sak i taget. Någon annan sa att ta en plats i taget och sedan bestämma sig för antal saker att göra sig av med. Men jag känner tendensen att jag är lite överallt och ingenstans samtidigt. Ska även tänk på detta med kläder, att ha olika garderober. Vet att många har så men jag har alltid bara haft allt hängande framför året om. Ändå känns det aldrig som om jag har nåt att ha på mig... 

    Ett jättebra tips var annars detta att vara tydlig med vänner och bekanta. Typ säga innan att jag inte vill ha massa random saker redan innan de hinner köpa dem. Och sen kanske att faktiskt bli hårdare på att göra mig av med presenter. Har svårt att se att någon kan vara så icke sentimental när jag själv får så dåligt samvete just pga presenter, men det är skönt att höra att någon är bra på att rensa =) 
  • 100wfs
    bloomberg skrev 2022-02-12 23:10:06 följande:
    Wow, tack för ett utförtligt inlägg. Låter definitivt som att du är expert =) 

    Ska definitivt ta till mig alla dina tips. Dels göra det där med en sak i taget. Någon annan sa att ta en plats i taget och sedan bestämma sig för antal saker att göra sig av med. Men jag känner tendensen att jag är lite överallt och ingenstans samtidigt. Ska även tänk på detta med kläder, att ha olika garderober. Vet att många har så men jag har alltid bara haft allt hängande framför året om. Ändå känns det aldrig som om jag har nåt att ha på mig... 

    Ett jättebra tips var annars detta att vara tydlig med vänner och bekanta. Typ säga innan att jag inte vill ha massa random saker redan innan de hinner köpa dem. Och sen kanske att faktiskt bli hårdare på att göra mig av med presenter. Har svårt att se att någon kan vara så icke sentimental när jag själv får så dåligt samvete just pga presenter, men det är skönt att höra att någon är bra på att rensa =) 
    Ingen orsak! :D Har övat i ganska många år nu. Det började med att jag flyttade från en stor 1:a på 65 kvadrat (min första lägenhet, där jag bodde i nästan tio år) till en mycket mindre på 30 kvadrat och under två år kändes det som att det enda jag gjorde var att flytta runt saker från en plats till en annan, och hade också en jobbig känsla av att det bara var saker överallt, och det såg alltid lite stökigt ut hemma hur mycket jag än höll på att plocka och greja. Fick nog och bestämde mig "nu ska jag minska på mängden grejer jag äger!", det här var långt innan minimalism och Marie Kondo var poppism haha.

    Så under ett års tid införde jag köpstopp och rensade succesivt bort saker hemma. Det var fantastiskt! För varje grej som försvann, oavsett hur stor den var, så kändes det som att det lyfte 5 kilo från mina axlar. OCH min lägenhet blev mer och mer lättstädad. Och ju mer jag rensade desto mer kräsen blev jag med det jag valde att köpa. 

    Att dela upp garderoben var helt amazing första året jag provade det. Innan det hade jag också en massa kläder och varje gång jag öppnade garderoben på morgonen så kände jag bara "åh, jag har ingenting jag vill ha på mig", garderoben var bara ett enda stök och jag hade noll överblick över vilka kläder jag ens ägde. Kan dock tillägga att jag först av allt hade en stoooooor garderobsrensning för jag hade en massa kläder som jag inte gillade, och en hel del plagg som jag hittade längst bak i garderoben som jag helt glömt bort. Jag vigde en helg åt att tömma ur garderoberna helt, ta på mig vartenda plagg jag ägde och gå runt med det hemma, synade mig själv i spegeln, kände efter "är det här plagget bekvämt" "är det här plagget fint". Bara där rök halva garderoben, hade en massa kläder som jag inte ens tyckte om. 

    Ja, presenter kan vara ett gissel. Ett annat tips är att lämna ledtrådar när det börjar närma sig födelsedag eller jul. Jag gjorde så i år. Jag nämnde tre gånger i förbifarten till brorsan att jag tittat på en ny kaffebryggare, "åh jag kollade om en sån här kaffebryggare fanns nedsatt under black friday" eller "åh kaffe... jag har inte kommit mig för att köpa den där kaffebryggare än, jag har tittat på den här modellen..." och självklart hade brorsan köpt mig en kaffebryggare i julklapp från han och hans familj :D 
  • 100wfs

    Åh, ett tills tips gällande schampon och hudvårdsprodukter och sånt om du har mycket av det och köper nytt innan du använt upp allt. Det här kommer låta knäppt men innan du fått ordning i skåp och sånt: ställ fram allt. Ha allt framme. Jag gjorde så i början, då blev det liksom visuellt. Ja, det ser lite stökigt ut, men det var det enda som funkade för mig.
    Jag hade fem(!) ansiktskrämer (av samma sort) framme i badrumsskåpet, ställde dom på rad så den jag använde upp stod längst fram. Alla schampoflaskorna framme i badrummet. Så betade jag liksom av dom jag hade, och jag köpte inte nya förrän det faktiskt behövdes. I början hade jag typ 13 schampoflaskor för det var en sån där klassisk grej jag liksom okynnes-plockade på mig när jag storhandlade, "åh, schampo och balsam, det behöver jag säkert" så kom jag hem och hade redan 9 stycken i skåpet. När jag började ställa fram allt och faktiskt använda upp det innan jag köpte nytt så tog det bra jävla lång tid innan jag behövde införskaffa nya flaskor och burkar, tror schampot och balsamet räckte i 8-9 månader och ansiktskrämen (som jag bara använder höst och vinter) räckte i nästan TVÅ ÅR. Sparade alltså en massa pengar också som jag kunde lägga på annat (eller spara). 

    Nu när jag har bättre ordning så behöver jag inte ha allt framme, jag har istället fått in rutinen att innan jag storhandlar kollar jag i skåpen "har jag schampo, har jag balsam, nej, jag har fyra flaskor av varje, då avvaktar jag till nästa gång". Och hudvårdsprodukter som tar längre att använda upp, när jag märker att "oj, snart tar ansiktskrämen slut" då sätter jag en påminnelse på telefonen kanske två-tre veckor framåt "behöver du köpa ansiktskräm?", så när jag får påminnelsen så kollar jag om jag behöver införskaffa en tub till. 

  • nnnnnnnn
    bloomberg skrev 2022-02-12 22:40:00 följande:
    Ska absolut införa köpstopp och har gjort det på vissa kategorier redan. Men känns ändå som om det är svårt att stoppa helt - bla för presenter och för att jag använder allt för långsamt jämfört med hur mycket jag har, vad gäller förbrukningsvaror (shampoo, krämerna, smink, hygienprodukter jag köpt). Ska försöka dock!

    Får du inte dåligt samvete? Tänk om någon frågar dig om du använder presenten? 
    Det händer väl nästan aldrig? Att någon frågar om man använder det?

    Det hände ibland när barnen var små tex någon som köpt ett plagg som bar både opraktiskt och fult, frågade sedan om vi använt det... Svarade lite svävande: Ja men de växer så snabbt ur sina storlekar. (eller liknande, så jag kunde tänka att jag sa: ja som ett inledningsord till konstaterandet att de växer snabbt ur sina storlekar och den som lyssnade kunde tolka det som att Ja - vi har använt det)
    Vi brukar också vara tydliga med önskningar om det kommer ges bort presenter tex säga rakt ut eller hinta om något som går att äta eller behövs i hemmet tex: "Ja, det verkar ju vara så trevligt att ha krukor med kryddor på uteplatsen, men jag har ju aldrig kommit igång med det." eller: "kommer ni på födelsedagsfirandet på lördag? Det enda jag önskar mej är att gästerna tar med något till ostbrickan, så ett gott vin eller en trevlig ost hade varit jättekul"
    Så hamnar man inte så ofta i att man får något man inte använder eller gillar.

    Råkar man överköpa förbrukningsvaror så kan du testa att ge bort till någon nära bekant.
    Eller testa att skänka till loppis även om många inte tar emot sådant.


  • nnnnnnnn

    köpstoppet blir också enklare om du har en inköpslista tex i telefonen (anteckningar).
    Då impulsköper man i princip inget...
    När schampot börjar ta slut så skrivs det in i inköpslistan, efter man kollat skåpen och insett att det är absolut sista flaskan.
    Samma sak med annat som tar slut hemma och måste ersättas tex batterier, glödlampor osv.
    Eftersom jag skriver upp i hyfsad god tid tex när det är 10 batterier kvar i skåpet eller 1/4 flaska schampo kvar, så har jag ett par veckor på mej att kolla om det är bra priser eller så. Så kan jag köpa när jag springer på ett erbjudande.


    Såhär är mitt system:
    Inköpslista:
    Batterier AAA ?
    Schampo
    Strumpor stl 36-40 !

    ? => köp om det är erbjudande för det räcker säkert 1-6 månader
    inget => köp om det är erbjudande räcker säkert 1 månad
    ! => Köp! det är bara någon/några kvar räcker max 1 vecka

    Så saker kan stå på listan i ett år ibland, om det har ? och inte går åt så står ju ? kvar tills jag märker att det bara är någon månad kvar, då uppgraderas det till att frågetecknet tas bort. Hittar jag inte på erbjudande då så kan det gå så illa att det blir ett utropstecken, men det är otroligt sällan.
    För har jag tex kaffe på listan, så tittar jag ju efter bra pris tills jag hittar det. I normala fall brukar det vara någon gång per månad som kaffet är till bra pris, men just nu har det faktiskt för första gången på minst 10 år fått utropstecken för det har inte varit bra pris på kaffe sen före jul...

  • nernu

    Läs på lite om marie kondo. Hon har en metod som förvisso är lite koko på vissa sätt men grunden är väldigt bra. Det handlar i princip om att man bara ska spara saker som man verkligen vill ha. Alltså inte presenter som man sparar för dåligt samvete eller saker man skulle kunna använda utan bara sånt du verkligen vill ha. Alla dom där tröjorna som du inte ens använder när allt annat är i tvätten gör du dig av med även om du teoretiskt sett skulle kunna använda dom. Du gör ju inte det. Ut med allt du faktiskt inte använder.

  • EvilNala
    bloomberg skrev 2022-02-12 22:29:26 följande:
    För mycket prylar hemma - Vad ska man kasta? Okej att slänga presenter?

    Håller på att organisera hemma och inser att jag börjar få för mycket saker. Vill bara att det ska vara mindre prylar överallt, men tycker ändå det är svårt att veta VAD jag ska göra mig av med. Känns inte bra med tanke på ekonomi och miljö att göra sig av med saker som fungerar och är hela. 

    Saker jag använder sällan eller aldrig. Kan vara saker som vissa kläder, textilier (överkast, dukar, gardiner), en locktång (inte använt på hundra år men tänk om jag får för mig att locka håret?!), billiga smycken som ändå är fina, massa olika fotoramar (ligger och skräpar men tänk om jag vill sätta i bilder i dem nån gång?) mm

    Saker som det bara är för många av. Tycker det här är en egen kategori. Alltså saker jag använder - men som jag bara råkar ha för många exemplar av. Oftast väldigt små saker och var för sig tar de inte stor plats, men samtidigt blir det lite av en många bäckar små-effekt... Har hur många ljuslyktor som helst. En triljon olika shampoon, balsam, hudkrämer och duschkrämer. Plastprylar i köket: matlådor, fryspåsklämmor och iskubshållare. Pincetter och nagelsaxar. Raggsockor (se kategorin presenter!). 

    Presenter. Presenter kan ju vara massa olika slags prylar, men är det okej att slänga saker över huvud taget som man fått i present? Usch får jättedåligt samvete av att tänka på att slänga saker jag fått av andra.  =( 

    Hur tänker ni? Har ni lätt att för att göra er av med grejer? Kan ni slänga presenter? 


     


    Har jättelätt att göra mig av med prylar. Har bara saker vi faktiskt använder. Rensar bort löpande. Har inte tex 10 saxar utan 2, har inte en massa bra att ha saker. Alla saker har en plats. samma sak i skåp och källare - bara saker som används förutom en låda med fotoalbum i källaren och någon låda var med nostalgisaker. 

    Saker jag ha fått i present men inte tycker om eller använder skänker jag vidare. Skulle inte spara saker bara för att. Prylar har väldigt lite sentimentalt värde för mig. 

  • EvilNala
    bloomberg skrev 2022-02-12 22:29:26 följande:
    För mycket prylar hemma - Vad ska man kasta? Okej att slänga presenter?

    Håller på att organisera hemma och inser att jag börjar få för mycket saker. Vill bara att det ska vara mindre prylar överallt, men tycker ändå det är svårt att veta VAD jag ska göra mig av med. Känns inte bra med tanke på ekonomi och miljö att göra sig av med saker som fungerar och är hela. 

    Saker jag använder sällan eller aldrig. Kan vara saker som vissa kläder, textilier (överkast, dukar, gardiner), en locktång (inte använt på hundra år men tänk om jag får för mig att locka håret?!), billiga smycken som ändå är fina, massa olika fotoramar (ligger och skräpar men tänk om jag vill sätta i bilder i dem nån gång?) mm

    Saker som det bara är för många av. Tycker det här är en egen kategori. Alltså saker jag använder - men som jag bara råkar ha för många exemplar av. Oftast väldigt små saker och var för sig tar de inte stor plats, men samtidigt blir det lite av en många bäckar små-effekt... Har hur många ljuslyktor som helst. En triljon olika shampoon, balsam, hudkrämer och duschkrämer. Plastprylar i köket: matlådor, fryspåsklämmor och iskubshållare. Pincetter och nagelsaxar. Raggsockor (se kategorin presenter!). 

    Presenter. Presenter kan ju vara massa olika slags prylar, men är det okej att slänga saker över huvud taget som man fått i present? Usch får jättedåligt samvete av att tänka på att slänga saker jag fått av andra.  =( 

    Hur tänker ni? Har ni lätt att för att göra er av med grejer? Kan ni slänga presenter? 


    Jag har förresten gått igenom hela hemmet med Konmari-metoden. Grejen med att man tackar prylar innan man rensar bort är inte för mig men att man faktiskt går igenom allt och bara har saker som är nödvändiga eller skänker glädje gillar jag. Grejen är också att man går igenom precis varenda pryl i en viss ordning, superbra. 
  • Tow2Mater

    Vill kommentera det där om "En triljon olika shampoon, balsam, hudkrämer och duschkrämer"; när jag flyttade slängde jag alltihop (!) och hade sedan bara EN enda flaska av detta - det var mycket befriande! I typ 20 år nu har jag fortfarande inte mer än en av varje. Vägrar låta det samlas.

Svar på tråden För mycket prylar hemma - Vad ska man kasta? Okej att slänga presenter?