Frågor om skatter och egenavgifter i enskild firma
Hej!
Jag har lite funderingar på hur det fungerar med ovanstående i en enskild firma. Jag har inte lyckats läsa mig till några konkreta svar utan frågar och diskuterar här.
Jag har då alltså tänkt starta en enskild firma.
Syftet med detta är att kunna ta uppdrag av olika företag under korta perioder istället för att bli anställd och få en timlön. Detta också för att kunna vara "friare" nu efter gymnasiet och kunna ta småjobb här och där.
* Så till min första fråga, är ens detta lönsamt?
* Hur fungerar det egentligen med egenavgifter och skatt, jag kommer inte nödvändigtvis behöva ta ut pengarna ur företaget för att använda som lön, utan om det gynnar min ekonomi så kan det få ligga kvar då jag kan använda företagets kassa till att tex ta mig till jobb, dator osv.
Behöver jag betala egenavgifter (som är ett annat ord på arbetsgivaravgifter, eller) även om jag inte tar ut pengarna som lön?
Och när skattar jag på pengarna? Direkt när de rullar in i företaget eller skattas det som inkomstskatt när jag tar ut pengarna som lön?
Om ni inte förstår mina frågor får ni gärna skriva nedan
Tack på förhand!