Anonym (One) skrev 2022-02-14 19:15:08 följande:
Hur gammal är du?
Har vänner som provade söka som ganska unga (alltså när de var typ 21-23 år gamla) som blev nekade mest troligt på grund av den låga åldern. De hade helt enkelt inte så mycket livserfarenhet. Två kompisar fick tips om att jobba i yrken där man möter människor (vård och omsorg, förskola, fritidsledare osv) några år och sen prova söka igen. Den ena sket i detta och kastade polisdrömmen på tippen och utbildade sig till ambulanssjuksköterska istället.
Den andra tog till sig av tipset, jobbade som fritidsledare i fyra-fem år samt inom äldreomsorgen på somrarna och läste samtidigt strökurser på universitetet som också kunde ses som meriterande för polisutbildningen, och kom sedan in. Han säger själv att det var bra att han inte kom med i första svängen, han var alldeles för ung och hade en helt annan syn på världen, en kanske naiv och förenklad bild av både samhället och andra människor. Det han tog med sig från både äldreomsorgen och fritidsledarjobbet var att möta människor i utsatta situationer, hjälpa människor, möta olika typer av människor, behöva hantera stressade situationer där man behöver vara skärpt osv.
Prova sök igen, är nog rätt vanligt att man söker mer än en gång, men tror det är taktiskt smart att låta det passera lite tid emellan ansökningarna. Låt det gå två år, jobba med något annat (som kan ses som meriterande), eller plugga något som kan ses som meriterande.
Sen kan det ju vara så att du helt enkelt inte passar. Jag tycker inte det är särskilt märkligt att dom har höga krav. Polis är ett arbete där du dels möter människor i, ibland, fruktansvärda och utsatta situationer, men också ett yrke där du har mycket makt. Är väl vettigt att det är rätt person på rätt plats i ett yrke där man kan frihetsberöva, gripa och ibland även behöva oskadliggöra människor med hjälp av exempelvis vapen. Eller?
Har en släkting som har tydliga narcissistiska drag som velat bli polis länge, mest för titelns skull och någon barnslig idé om att folk ser upp till poliser och det är ett "häftigt jobb", som sökt åtta gånger och inte kommit in. Är glad att personer som han sållas bort.
Jag är 24, blir 25 i Juli. Jag är utbildad stödassistent/elevassistent/personlig assistent, alltså inom vård. Arbetar på ett LSS gruppboende och gjort i snart 3 år, bemöter människor varje dag, i affekt, ledsna, arga, nedstämda och väldigt stressfulla situationer, speciellt nu under de senate åren med covid osv, så tror inte det är just det... men kanske? 
Självfallet skall jag söka igen, även fast det är surt. Kommer inte sluta kriga för det är detta jag verkligen vill och känner att jag hade gjort en bra insats i samhället. De flesta söker flera gånger, men som sagt, undra om man kan svara på frågorna annorlunda nästa gång eller om de kollar igenom gamla anteckningar och ser om saker ej stämmer från vad som är sagt.
Och om man passar eller inte, jag har svårt att se att en så pass kort intervju med en främling, kan sätta fingret på hur man är som person i arbete, även fast de är proffs inom yrket. Finns så in åtta helvete dåliga poliser, både när det kommer till bemötande men också sättet att arbeta över lag. Hur kom de in?
Ja din släkting låter inte som topp snubben för jobbet... Jag gillar att arbeta med människor, hjälpa de i nöd och vara en slags stödpelare och trygghet för människor i deras vardag. Men också att inte veta vad morgondagen erbjuder är väldigt spännande.
Som sagt, du har inte sökt in? Om så är fallet, när kom du in, efter hur många försök? Och du vet inte om man kan "ändra" sina svar vid nästa tillfälle? Svarar jag likadant igen så är jag obviously inte lämplig enligt dem. Så måste väl svara annorlunda?