• Mon 14 Feb 2022 21:02
    8478 visningar
    6 svar
    6
    8478

    Kort livmodertapp

    Hej! Är gravid i v28+0 idag och har för typ en månadsen haft rosa/ljusbruna flytningar i typ en vecka som sen försvann och kom tillbaka nu för några dagarsen. Det började igen för några dagarsen och fick efter typ 4 dagar en liten blödning (kom färskt blod på pappret när jag torkade mig men inget mer) och jag åkte in till förlossningen båda gångerna där de undersökte mig och fick till svar att jag bara har känsliga slemhinnor typ. Har även haft helt smärtfria sammandragningar till och från nästan varje dag i några veckors tid, vilket jag förstått ska vara normalt. De kunde dock se att min livmodertapp var något förkortad vid senaste undersökningen och jag ska på återbesök om 1,5v för att kolla upp det igen. har känt bebis i magen precis som vanligt och allt med henne såg fint ut förutom att hon var strax under medel på kurvan när de mätte henne. ska till bm imon och ta urinprov för att se om det skulle kunna handla om en uvi.


    men ja, till min fråga. Hur farligt är det att livmodertappen är lite förkortad och betyder det att jag per automatik kommer föda för tidigt eller nåt? kommer tappen kunna bli längre igen? det handlade om ett par millimeter vad jag förstod det som så det är väl inte sådär jättemycket men man blir lite nojig som förstagångsförälder när man inte vet nånting om nånting typ.. jag vill ju absolut inte föda för tidigt men har nästan börjat ställa in mig på att hon kommer i förtid och oroar mig jättemycket. Snälla hjälp och lugna mig lite. 

  • Svar på tråden Kort livmodertapp
  • Mon 14 Feb 2022 22:23
    #1

    Det beror väl lite på hur pass förkortad den var och vad som har skett under 1.5 vecka. Och den kan växa och bli längre.

    Jag har försvagad livmoderhals och när jag var i v.23 2017 så fick jag en stor blödning och blev inlagd. Hade väldiga sammandragningar också som berodde på en obehandlad GBS och min svaga tapp klarade inte av påfrestningarna från sammandragningarna så på 8 dagar gick min tapp från 22 mm till att jag öppnade mig 3 cm.

    Vid förra (nr 3) och nuvarande graviditet så har jag cerklage (syr ihop Livmodertappen) och äter antibiotika regelbundet pga Gbs:en. 
    Vid graviditet nr 2 så förlorade vi vår flicka i magen i v.25 pga infektionen tog sig in till henne.

    Det behöver int vara farligt att tappen var lite förkortad men det är ju bra att dom möter den igen för att håll koll.

    tips är att ta det lugnt fram tills kontrollen och inte anstränga dig så mycket fysiskt 

  • Tue 15 Feb 2022 08:28
    #2

    Jag har dålig koll på hur lång tappen normalt ska vara osv men de sa att min var ca 3mm kortare än normalt. 2,7 cm om jag minns rät. jag har inget jobb eller då för tillfället så jag tar det lugnt större delen av dagarna. fick Svar från bm idag med och ingen uvi heller. Så jag antar att jag bara får avvakta och hoppas på det bästa typ? :/

  • Tue 15 Feb 2022 09:02
    #3
    Naijah skrev 2022-02-15 08:28:43 följande:

    Jag har dålig koll på hur lång tappen normalt ska vara osv men de sa att min var ca 3mm kortare än normalt. 2,7 cm om jag minns rät. jag har inget jobb eller då för tillfället så jag tar det lugnt större delen av dagarna. fick Svar från bm idag med och ingen uvi heller. Så jag antar att jag bara får avvakta och hoppas på det bästa typ? :/


    2.7cm är inte jättekort om än kanske lite kortare. Den kan också växa till sig som sagt.

    har dom kollat ifall du har nån uvi/infektion i vagina? Eller tog dom bara odling?
  • Tue 15 Feb 2022 17:06
    #4

    Lämnade ett urinprov som de tog en sticka från som såg fin ut enligt dem. Vet inte om man kan ta prov på andra sätt än så? De har ju kollat Vaginalt flera gånger utan att ha nämnt nåt så jag antar att det ser bra ut. Har åter igen fått rosa flytningar nu idag och börjar bli måttligt trött på det. Men de har bara bett mig åka in om jag får blödning och avvakta vid flytningarna. Fortfarande inget ont.

  • Tue 15 Feb 2022 18:09
    #5
    Naijah skrev 2022-02-15 17:06:04 följande:

    Lämnade ett urinprov som de tog en sticka från som såg fin ut enligt dem. Vet inte om man kan ta prov på andra sätt än så? De har ju kollat Vaginalt flera gånger utan att ha nämnt nåt så jag antar att det ser bra ut. Har åter igen fått rosa flytningar nu idag och börjar bli måttligt trött på det. Men de har bara bett mig åka in om jag får blödning och avvakta vid flytningarna. Fortfarande inget ont.


    Åk in om du blir orolig. Jag hade inte lyssnat till annat än min känsla.

    När dom tar vaginala prover så svabbar dom med en stor tops typ.

    Jag har GBS och i första graviditeten så var det inte i urinen utan i vagina. 

    kan ju vara en lättblödlig livmodertapp eller blodkärl men som sagt, jag hade åkt in vid oro. Känner du att allt känns bra trotts rosa flytningar så är det bra men jag tycker att du ska ringa och be om en koll, ifall du känner att du vill det
  • Tue 15 Feb 2022 22:29
    #6
    +1

    Tack så mkt för svar. Jag avvaktar några dagar till och om Flytningarna fortsätter till slutet av veckan så ringer jag och rådfrågar igen. Håller tummarna för att det bara är en känslig tapp och ytliga kärl.. 


    Ebo88 skrev 2022-02-15 18:09:06 följande:
    Åk in om du blir orolig. Jag hade inte lyssnat till annat än min känsla.

    När dom tar vaginala prover så svabbar dom med en stor tops typ.

    Jag har GBS och i första graviditeten så var det inte i urinen utan i vagina. 

    kan ju vara en lättblödlig livmodertapp eller blodkärl men som sagt, jag hade åkt in vid oro. Känner du att allt känns bra trotts rosa flytningar så är det bra men jag tycker att du ska ringa och be om en koll, ifall du känner att du vill det
Svar på tråden Kort livmodertapp