• Eemmaaa98

    Jag ger min sambo mer än han ger mig

    Jag har ett dilemma.

    i juni 2021 kom det fram (genom en vän) att min sambo snusat i över ett års tid. Detta hade en vän (som även är min sambos kollega) till min vän berättat. Jag är själv emot det men hade accepterat det om han hade berättat att han börjat snusa och att jag visste. Problemet är att han gått bakom min rygg i över ett års tid och lagt massa pengar på det men inte alls sparat mycket till kontantinsats (vi funderar på att köpa lägenhet nästa år).

    jHan gick en kurs på 30 poäng som han sa att han fick bra betyg på sen visade det sig att han hade fått f på hela kursen och därmed indraget csn. Han pratade till och med om att läsa fortsättningskursen på den inför vänner och bekanta fast han visste att han hade fått F på allt.

    detta fick jag reda på samtidigt som snusningen (han berättade inte om något av det själv). Trots detta hjälpte jag honom i slutet av sommaren att hitta en utbildning på yrkeshögskola, han sökte in (krävdes ung betyg eller något för behörighet) och går nu den, trivs och har massa vänner.  Jag känner dock, såhär 6 månader Senare, fortfarande en frustration över alla lögner och att jag är Den som hjälpt honom med hans utbildning. jag har alltid varit driven och ambitiös själv och han har aldrig tillfört lika mycket till mitt liv som jag har till hans. kan även tillägga att han är slarvig i hemmet, utreds för ADD, varit överviktig i över fem år och inte har någon karaktär med sin träning eller kost samt har ljugit om ett läkarbesök han gått på och hittat på namn på läkaren och allt. Vi har dessutom i princip aldrig sex. Jag har ingen liknande problematik på något plan. Vet inte om jag någonsin kommer över dessa lögner?.

  • Svar på tråden Jag ger min sambo mer än han ger mig
  • sextiotalist
    Eemmaaa98 skrev 2022-02-15 08:16:37 följande:
    Jag ger min sambo mer än han ger mig

    Jag har ett dilemma.

    i juni 2021 kom det fram (genom en vän) att min sambo snusat i över ett års tid. Detta hade en vän (som även är min sambos kollega) till min vän berättat. Jag är själv emot det men hade accepterat det om han hade berättat att han börjat snusa och att jag visste. Problemet är att han gått bakom min rygg i över ett års tid och lagt massa pengar på det men inte alls sparat mycket till kontantinsats (vi funderar på att köpa lägenhet nästa år).

    jHan gick en kurs på 30 poäng som han sa att han fick bra betyg på sen visade det sig att han hade fått f på hela kursen och därmed indraget csn. Han pratade till och med om att läsa fortsättningskursen på den inför vänner och bekanta fast han visste att han hade fått F på allt.

    detta fick jag reda på samtidigt som snusningen (han berättade inte om något av det själv). Trots detta hjälpte jag honom i slutet av sommaren att hitta en utbildning på yrkeshögskola, han sökte in (krävdes ung betyg eller något för behörighet) och går nu den, trivs och har massa vänner.  Jag känner dock, såhär 6 månader Senare, fortfarande en frustration över alla lögner och att jag är Den som hjälpt honom med hans utbildning. jag har alltid varit driven och ambitiös själv och han har aldrig tillfört lika mycket till mitt liv som jag har till hans. kan även tillägga att han är slarvig i hemmet, utreds för ADD, varit överviktig i över fem år och inte har någon karaktär med sin träning eller kost samt har ljugit om ett läkarbesök han gått på och hittat på namn på läkaren och allt. Vi har dessutom i princip aldrig sex. Jag har ingen liknande problematik på något plan. Vet inte om jag någonsin kommer över dessa lögner?.


    Utöver allt du beskriver, så hakar du upp på lögnerna. 
    Var finns den ömsesidiga kärleken, omtanken, respekten?
    Misstänker att den inte finns där alls, så varför lever du med honom och varför vill du göra en så stor investering som ett hus med denna man?
  • Anonym (Relation)

    En relation handlar om att ge och ta, om du känner att det bara är du som ger och inte får något tillbaka så skulle jag inte fortsätta den relationen iaf. 

  • Anonym

    Det du har upptäckt är det du kommer få leva med om du fortsätter denna relation.
    Den fråga du ska ställa dig är : Vill jag detta?
    Jag hade inte velat detta.

  • Eemmaaa98

    Ingen annan som har några tankar? Jag hittade snus i vår lägenhet idag igen. Han sa att han hittat en gammal dosa i en väska när han rensade i källaren idag och inte ville att jag skulle se det så han slängde det. han sa också att han inte berättade om det för att han inte ville ha en diskussion. Jag tror inte på honom för fem öre. kan man vara tillsammans med någon som man inte litar på?

  • Maac

    Nä, jag hade faktiskt inte fortsatt en sån relation.

    Förutom lögner som man kan reda ut så verkar ni inte respektera varandra eller attrahera varandra. Tänker att om ni aldrig har sex, ska ni verkligen fortsätta?

  • Anonym (??)
    Eemmaaa98 skrev 2023-10-07 22:12:52 följande:

    Ingen annan som har några tankar? Jag hittade snus i vår lägenhet idag igen. Han sa att han hittat en gammal dosa i en väska när han rensade i källaren idag och inte ville att jag skulle se det så han slängde det. han sa också att han inte berättade om det för att han inte ville ha en diskussion. Jag tror inte på honom för fem öre. kan man vara tillsammans med någon som man inte litar på?


    Varför är just snuset så viktigt för dig när allt det andra du skrivit om i TS är allvarligare saker?
    Du startade tråden för ca 1,5 år sen. Är du inte nöjd med livet så förändra det. 
  • Anonym (ojämt)

    hej, jag tror inte att han kommer att förändras tyvärr. Att han inte har varken förmågan eller viljan som krävs....
    Jag förstår att du reagerar på lögnen om snuset. För att det handlar om tillit att han väljer att ljuga för dig. Jag vet inte hur du reagerar om han berättar sanningen om du blir väldigt arg men oavsett så är det väldigt grundläggande i förhållande att man kan lita på varandra. 
    Vill han inte spara pengar så kan han väl säga det istället. Vill han börja snusa får han stå för det. Han kanske kan spara pengar på annat sätt. Oavsett så verkar inte samarbetet och kommunikationen fungera och du drar det tyngsta lasset och gissar att han gärna tar på sig en offerkofta att det är synd om honom.

    Jag tror tyvärr inte att det kan förändras..... men du kan gå och prata med någon kurator eller likande och se vad som säger. 
    Du får berätta för din sambo hur du ser på erat förhållande, precis som du skrivit här. Att det blir tungt för dig och att du inte mår bra. Han kan ju inte heller må bra över det.....det funkar inte att en drar det mesta av lasset. Om ni får barn så skulle det ju bli ännu mera ohållbart....

    Lycka till nu!! 

Svar på tråden Jag ger min sambo mer än han ger mig