• Kittylover12

    Lämna kattunge ensam 6h

    Hej! 
    Jag har en 4 månader gammal ragdoll och har hittills varit hemma med henne hela dagarna. Nu kommer jag börja vara hemifrån 11:30-16:30. Jag har köpt hem mycket leksaker och klätterträd. Kommer min bebis klara sig ensam så länge? 

  • Svar på tråden Lämna kattunge ensam 6h
  • Kittylover12
    Mortiscia80 skrev 2022-02-15 22:20:12 följande:

    Så gulligt! Ja hon kommer klara sig ensam :) Se till att ge mat och vatten bara.


    Vad skönt att höra!! :D
  • Dexter dot com

    Du måste naturligtvis ensamhetsträna henne ! Att helt plötsligt lämna en kattunge som inte varit ensam tidigare 6 timmar kan göra henne väldigt rädd och stressad.

  • Kittylover12
    Dexter dot com skrev 2022-02-16 05:46:08 följande:

    Du måste naturligtvis ensamhetsträna henne ! Att helt plötsligt lämna en kattunge som inte varit ensam tidigare 6 timmar kan göra henne väldigt rädd och stressad.


    Självklart! Håller på med det just nu

  • Utedasset

    Såklart kan man det :) annars hade ju ingen med katt kunnat jobba. Viktigt att ensamträna den dock som nämnt

  • Dexter dot com
    Kittylover12 skrev 2022-02-16 09:16:21 följande:

    Självklart! Håller på med det just nu


    Om du ensamhetstränar henne långsamt tror jag absolut hon kommer klara sig ensam längre fram. Man rekommenderar att ha 2 katter just för att dom ska ha sällskap av varandra vilket gör det enklare men låt det ta tid för henne att bli trygg själv så du slipper bakslag .
  • Kexsmula

    Jag håller med Dexter ovan. Ensamtränar du henne ordentligt kommer det säkert gå bra men du bör egentligen ha en katt till då katter egentligen alltid bör ha en kattkompis.

  • QueenObscene
    Kexsmula skrev 2022-02-17 06:01:20 följande:

    Jag håller med Dexter ovan. Ensamtränar du henne ordentligt kommer det säkert gå bra men du bör egentligen ha en katt till då katter egentligen alltid bör ha en kattkompis.


    Nja, det här stämmer ju inte riktigt då katter inte är flockdjur. Min katt hatar andra katter, jag har försökt skaffa en kompis till henne men det funkar inte. 


    Däremot skulle jag, om jag skaffade en kattunge, skaffa 2 st så att de hade sällskap av varandra från början. 

  • Kexsmula
    QueenObscene skrev 2022-02-17 08:33:55 följande:

    Nja, det här stämmer ju inte riktigt då katter inte är flockdjur. Min katt hatar andra katter, jag har försökt skaffa en kompis till henne men det funkar inte. 


    Däremot skulle jag, om jag skaffade en kattunge, skaffa 2 st så att de hade sällskap av varandra från början. 


    Katter är inte flockdjur, det är sant. Men tamkatter är faktiskt inte heller solitära som man trodde förr. Att en katt hatar andra katter är ovanligt och de flesta katter har faktiskt stort utbyte av en kattkompis. Särskilt om ägarna arbetar och är borta stora delar av  dagen.
  • Jbn
    Kexsmula skrev 2022-02-17 08:44:08 följande:
    Katter är inte flockdjur, det är sant. Men tamkatter är faktiskt inte heller solitära som man trodde förr. Att en katt hatar andra katter är ovanligt och de flesta katter har faktiskt stort utbyte av en kattkompis. Särskilt om ägarna arbetar och är borta stora delar av  dagen.
    Instämmer här.
    När vi hade katt hade vi två stycken som var helt oskiljaktiga. Ändå insisterade folk med att påpeka att katter minsann inte var flockdjur och att de egentligen inte brydde sig om varandra. Men vi hade under många år sett hur de är mot varandra och ingen av de två hade mått bra av att vara ensamma längre stunder. När den ena försvann en dag och var borta över natten var den andra väldigt stissig. 

    Så TS, om du kommer vara borta mycket framöver (en katt lever länge svårt att förutspå livet långt framåt) hade jag övervägt skaffa en kattkompis medan den redan är liten, lättare att introducera en till då. 
  • QueenObscene
    Kexsmula skrev 2022-02-17 08:44:08 följande:
    Katter är inte flockdjur, det är sant. Men tamkatter är faktiskt inte heller solitära som man trodde förr. Att en katt hatar andra katter är ovanligt och de flesta katter har faktiskt stort utbyte av en kattkompis. Särskilt om ägarna arbetar och är borta stora delar av  dagen.

    De kan absolut gilla andra katter och acceptera en flock av andra katter eller en annan katt, men många trivs bäst ensamma. Har haft en hel del katter och även jobbat på katthem, så jag har sett bägge delarna. 


    Men i just detta fall som tråden handlar om hade jag definitivt skaffat en kattunge till, lättare att introducera två kattungar för varandra än två vuxna individer. Min katt var 6 år när jag fick henne från katthemmet, så det var väl för sent för henne att ändra sig angående andra katter Glad

Svar på tråden Lämna kattunge ensam 6h