• Anonym (49)

Det är väl inte möjligt?!

Hej! 
    Jag vet att det bara finns ett sätt att bli säker och det är att göra ett gravtest men är jag helt galen?
    Jag fyller 50 år i år, har inte haft mens på ett år. Jag har haft värmevallningar o är rätt säker på att jag inte kan bli gravid.
    Men..från att ha varit isär ett par år så har jag o barnens pappa börjat träffas igen, oc haft sex, oskyddat.
    För en vecka sen märkte jag att brösten är tunga, svullna och ömma som sjutton. Jag har börjat få genomskinliga flytningar i mängder, har inte haft det alls förut. Värmevallningarna är borta?! Mensvärk?!!
    Och finnar i ansiktet! Det har jag aldrig.
    Även så trött..
    Hade det här varit för 10år sedan så hade jag inte funderat utan gått o köpt ett test.
    Jag har alltid haft lätt att bli gravid men drt bordeinte gå nu, eller?

• Svar på tråden Det är väl inte möjligt?!
  • minst

Om jag var du så hade jag sprungit till närmaste apotek och köpt ett test. Min granne var 49 år när hon fick sitt andra barn. Då var barn nummer ett 23 år! Graviditeten upptäcktes sent då  hon var säker på att det var klimakteriebesvär hon hade. Idag är hon 58 och har en 9-åring tillsammans med samma pappa som till första barnet. Han är 63 år. De har det inte lätt!

• Anonym (49)

Jo jag vet att jag måste det men jag är livrädd för att det ska vara positivt. Vill verkligen inte göra abort men ett barn till nu?

• Anonym (E)

Asså nej ts.... Du är inte gravid. Du räknar upp en massa symptom som om det vore konstaterat att du är det. Har du tänkt på att du är i klimakteriet??

• Anonym (kalla)
    Anonym (E) skrev 2022-02-16 07:35:14 följande:

Asså nej ts.... Du är inte gravid. Du räknar upp en massa symptom som om det vore konstaterat att du är det. Har du tänkt på att du är i klimakteriet??

det var ju det TS trodde, hon syftade ju på att hon först trodde det var klimakteriebesvär.
  • Anonym (kalla)

TS: allt som krävs är ett friskt ägg... det går inte utesluta att det är graviditet. köp ett gravtest NU! meddela hur det går.

• sextiotalist
    minst skrev 2022-02-15 23:57:27 följande:

Om jag var du så hade jag sprungit till närmaste apotek och köpt ett test. Min granne var 49 år när hon fick sitt andra barn. Då var barn nummer ett 23 år! Graviditeten upptäcktes sent då  hon var säker på att det var klimakteriebesvär hon hade. Idag är hon 58 och har en 9-åring tillsammans med samma pappa som till första barnet. Han är 63 år. De har det inte lätt!

Har de sjukdomar eller annat som gör att det blir tufft? Annars bör ju en 58-åring och en 63-åring har tillräcklig ork med att fixa en nio-åring. Är ju i den åldern själv.
  • Anonym (Sanna)

Mest troligt är du inte gravid, och är du det så är chansen/risken högre för missfall än att du föder ett barn i slutändan. Så ropa inte hej än. Lika bra att testa dig för att utesluta.

• Anonym (?)
    minst skrev 2022-02-15 23:57:27 följande:

Är dom sjukliga eller varför har dom problem med att hantera en nioårig? Pappa var 59 när jag var 9, min sambo är 58 och vi har tre barn, yngsta är 10 år. Inga problem med något av det.

Till TS: troligen är det klimakteriet du känner av men du behöver ta ett test för säkerhets skull. Det är osannolikt men inte omöjligt att du kan vara gravid.
  • Anonym (49)

För att klargöra..klimakteriebesvären jag hade var värmevallningar som jag haft i ca 2 år. Sista mens för ett år sedan.
    Men nu är vallningarna borta. Jag har som  mensvärk. Rikliga flytningar,tunga ömma bröst och finnar. 
    Jag har svårt att tro på nån graviditet, men nått är inte som vanligt.  Äh! Får väl pallra mig iväg o handla ett helt enkelt. ????

• Anonym (Odds)

Du skulle nog tillhöra ett unikum om du var gravid. Ett år efter senaste mens räknas det som att man inte kan bli gravid längre och att man faktiskt definitivt är i klimakteriet. Du har ju haft alla symptom på klimakteriet dessutom. Men,men för att stilla din oro så köp ett test du.

Även om du fortfarande haft ganska regelbunden mens är chansen att bli gravid vid 49 försvinnande liten. Och missfallsrisken ca 90%.

Läs mer här: www.1177.se/Stockholm/liv--halsa/sa-fungerar-kroppen/klimakteriet/

• Anonym (Kvinna....)
    Anonym (Odds) skrev 2022-02-16 14:04:35 följande:

Du skulle nog tillhöra ett unikum om du var gravid. Ett år efter senaste mens räknas det som att man inte kan bli gravid längre och att man faktiskt definitivt är i klimakteriet. Du har ju haft alla symptom på klimakteriet dessutom. Men,men för att stilla din oro så köp ett test du.

Även om du fortfarande haft ganska regelbunden mens är chansen att bli gravid vid 49 försvinnande liten. Och missfallsrisken ca 90%.

Läs mer här: www.1177.se/Stockholm/liv--halsa/sa-fungerar-kroppen/klimakteriet/

Jag är 50+ och har inte haft mens på ca 7-8 månader. Men för ett par dagar sen fick jag plötsligt mens igen. Jättekonstigt tycker jag.  Inte bara en liten  blödning utan "vanlig" mens som förr.
  • Anonym (Odds)
    Anonym (Kvinna....) skrev 2022-02-16 15:13:42 följande:
    Jag är 50+ och har inte haft mens på ca 7-8 månader. Men för ett par dagar sen fick jag plötsligt mens igen. Jättekonstigt tycker jag.  Inte bara en liten  blödning utan "vanlig" mens som förr.
    Det kan hända, men inte efter ett år som det står.
Svar på tråden Det är väl inte möjligt?!