• AHAS

    Läkaren krävdes att vara naken för undersökning!!hjälp

    Hej! Jag har kronisk gynkologs sjukdom vilket gör att jag behöver hamna på akuten då och då. 
    På ett besök till akut gynmottagning fick jag komma in hos en läkare för undersökning. Jag hade en stickad klänning på mig som brukar jag har när jag åker till gyn undersökning, då behöver jag inte vara naken när jag klär av min trosa. De flesta gynkologs läkare låtar klänning under rumba så de tittar knappt bara för att hitta vägen till vaginalt ultrasound. Men den här länken krävde mig att lyfta min klänning upp ända min bh! Han har tittat jätte mycket på min kropp, har tryckt på hela magen för undersökning enligt honom. Även vid vaginalt ultrasound fick jag vara nästan naken. Jag har varit där tiotal gånger hos flera olika läkare men jag har aldrig upplevt något sånt. 
    Jag mår jätte dåligt, jag känner mig skit och har blivit utnyttjad pga min behov till undersökning.  
    Jag funderar att klaga på honom, vart kan jag vända mig? Vad tycker ni?skulle jag göra polis anmäla? Jag önskar hjälp.


    anonym
  • Svar på tråden Läkaren krävdes att vara naken för undersökning!!hjälp
  • callmepreggoornot
    Anonym (Ui) skrev 2022-02-17 21:14:50 följande:
    Det är nog olika på olika ställen i så fall. Jag har aldrig varit med om att det varit fler än den som undersökt mig där (förutom under förlossningar). Jag har blivit gynundersökt av både manliga och kvinnliga läkare. 
    Är nog mer en myt. Det finns inte resurser för att alltid ha tid gynbesök att vara två

  • Anonym (Wwwww)
    Anonym (Wwwww) skrev 2022-02-17 21:31:19 följande:

    en läkare som tar en jobbroll är inte autistisk....


     


    Drag är inte en diagnos. Drag är normalstadie
  • Anonym (ssk)

    Det är olika hur man väljer att jobba. Vissa är lite lata och stressade och låter kläder sitta kvar. Andra vill få bort allt sådant för att få en fri sikt över anatomi, lättare kunna känna och slippa oroa sig för att någon gel eller liknande kommer på kläderna.

    Det är så mycket med anatomin som patienterna inte förstår. Och det finns liksom inte direkt möjlighet att köra en muntlig utbildning för varje patient som kommer om allting. 

  • Anonym (Maria)
    Anonym (Wwwww) skrev 2022-02-17 21:31:19 följande:

    en läkare som tar en jobbroll är inte autistisk....


     


    Hallå, läskunnighet... Autistiska drag är inte samma sak som som att vara autistisk och uppfylla de diagnoskriterierna. Många har drag av vissa  autistiska slag i sin personlighet. Sedan finns många högintelligenta som även är autister oftast en lättare grad, de kompenserar och kan fungera super på sitt arbete t ex läkare ja, Bättre en många andra. Men sedan kan de vara helt slut och orkar knappt med vare sig familj, annat socialt liv el andra intressen. Inte ovanligt att framstående forskare, innovatörer osv har dessa drag. De har hittat sin grej helt enkelt och kör så det ryker. 
  • Anonym (Wwwww)
    Anonym (Maria) skrev 2022-02-18 03:18:28 följande:
    Hallå, läskunnighet... Autistiska drag är inte samma sak som som att vara autistisk och uppfylla de diagnoskriterierna. Många har drag av vissa  autistiska slag i sin personlighet. Sedan finns många högintelligenta som även är autister oftast en lättare grad, de kompenserar och kan fungera super på sitt arbete t ex läkare ja, Bättre en många andra. Men sedan kan de vara helt slut och orkar knappt med vare sig familj, annat socialt liv el andra intressen. Inte ovanligt att framstående forskare, innovatörer osv har dessa drag. De har hittat sin grej helt enkelt och kör så det ryker. 

     Såklart, alla har drag av allt möjligt och att hålla på med det begreppet är onödigt på detta vis. Att dra in att "autistdrag"( som inte ens är ett om man hade minsta förståelse för diagnosen) skulle göra läkare okänsliga är väldigt löjligt.


     


    Om du läste mina inlägg så ser du att det blev en "rättning" direkt efter för att jag hade läst lite snabbt. Men så var det läskunnighet... för alla antar jag.

  • Anonym (juli)
    AHAS skrev 2022-02-16 20:18:41 följande:
    Läkaren krävdes att vara naken för undersökning!!hjälp

    Hej! Jag har kronisk gynkologs sjukdom vilket gör att jag behöver hamna på akuten då och då. 
    På ett besök till akut gynmottagning fick jag komma in hos en läkare för undersökning. Jag hade en stickad klänning på mig som brukar jag har när jag åker till gyn undersökning, då behöver jag inte vara naken när jag klär av min trosa. De flesta gynkologs läkare låtar klänning under rumba så de tittar knappt bara för att hitta vägen till vaginalt ultrasound. Men den här länken krävde mig att lyfta min klänning upp ända min bh! Han har tittat jätte mycket på min kropp, har tryckt på hela magen för undersökning enligt honom. Även vid vaginalt ultrasound fick jag vara nästan naken. Jag har varit där tiotal gånger hos flera olika läkare men jag har aldrig upplevt något sånt. 
    Jag mår jätte dåligt, jag känner mig skit och har blivit utnyttjad pga min behov till undersökning.  
    Jag funderar att klaga på honom, vart kan jag vända mig? Vad tycker ni?skulle jag göra polis anmäla? Jag önskar hjälp.


    Fast du var ju inte naken, men läkaren behövde dra upp din klänning för att undersöka ordentligt. Det är helt normalt att läkaren behöver klämma uppepå magen under ett vaginalt ultraljud, för att känna efter resistenser till exempel, eller för att få en bättre bild på ultraljudet. 

    Titta måste han ju också göra för att se vad han håller på med. 
  • Anonym (Han Solo)
    Anonym (Maria) skrev 2022-02-17 20:51:04 följande:
     Är ganska vanligt med läkare som har autistiska drag. Inte alls konstigt. Det behöver man nästan för att orka med ett sådant specifikt yrke och att studera så extremt mycket. Märk väl att jag skriver drag av autistisk karaktär. Känner flera personligen. 
    Vilket skitsnack. 
  • Anonym (Micke)
    Anonym (Maria) skrev 2022-02-17 20:51:04 följande:
     Är ganska vanligt med läkare som har autistiska drag. Inte alls konstigt. Det behöver man nästan för att orka med ett sådant specifikt yrke och att studera så extremt mycket. Märk väl att jag skriver drag av autistisk karaktär. Känner flera personligen. 
    Finns fler yrken där man kan autistiska drag. Pilot är ett sådant yrke.
    Mycket svårt att kliva ur sin yrkesroll, dom är piloter 24 timmar om dygnet


  • Kvittning

    Av det du beskriver så tycker jag snarare att det låter som att de läkare du träffat tidigare har slarvat och att du nu äntligen fick en ordentlig undersökning. 

  • Ddny
    Kvittning skrev 2022-02-18 12:20:38 följande:

    Av det du beskriver så tycker jag snarare att det låter som att de läkare du träffat tidigare har slarvat och att du nu äntligen fick en ordentlig undersökning. 


    Precis,  nu är ju jag långt ifrån läkare men vissa i min bransch byter samma del gång på gång utan eftertanke, men det går fort. Andra funderar på varför går den saken sönder för att sedan laga det permanent.
    Och det kan vara likheten med ts läkare, i vanliga fall är det en enkel provisorisk quickfix iom återkommande besök, men nu träffade hon en gynekolog som började fundera på alternativa metoder, varför drabbas patienten om och om igen av det här? Missar vi nåt? Finns det några andra prover att ta? Finns det andra bättre behandlingar? Kan det vara....
  • Anonym (A)

    Jag var hos min gyn så sent som igår och hon föser alltid upp min tröja för att klämma och känna på äggstockar etc utifrån, på magen. Inga konstigheter alls.
    En polisanmälan låter så galet så jag vet inte vad du tänker ens ts. Terapi?

  • Anonym (Maria)
    Anonym (Han Solo) skrev 2022-02-18 08:52:16 följande:
    Vilket skitsnack. 
    Nej. Det är sant. Det hade du också vetat om du umgåtts mycket med människor med de här nämnda yrkena. Jag gör det både privat och genom yrket. 
  • Anonym (*)
    AHAS skrev 2022-02-16 20:25:18 följande:
    Han har tittat länge. Han skulle undersöka magen först till exempel och därefter kan be om att klä av trosa!! Varför gynkologs läkare vill undersöka magen??
    För att kunna känna på livmodern utifrån, så klart. Inget konstigt alls. Jag har varit med om att bli klämd på magen vid flera gynundersökningar. Sedan förstår jag inte varför du tyckte att det var så obehagligt att visa magen, när läkaren redan är och gräver i ditt underliv. Underlivet är ju mycket mer intimt, menar jag. Inte var du naken heller, bara på underkroppen, men det får man ju räkna med under en gynundersökning. Visst kan du ringa och klaga, men du lär bara göra bort dig. De kommer att förklara att det är helt normalt, och t.o.m. nödvändigt, att gynekologen klämmer på magen.
  • Guldnovan

    Det ingår att  barnmorska/gynekolog trycker på kvinnans mage för att undersöka livmoder och äggstockar. 

  • Anonym (X)

    https://www.1177.se/Ostergotland/behandling--hjalpmedel/undersokningar-och-provtagning/kroppsundersokningar/gynekologisk-undersokning/


     


    ?Läkaren för försiktigt för in ett eller två fingrar i slidan och känner samtidigt med andra handen utanpå magen. Då kan hen känna på de inre organen och bedöma storlek och form. Hen kan också känna var du är öm eller har ont.  Läkaren har en plasthandske på ena handen. För att det inte ska kännas obehagligt använder hen glidgel på fingrarna.


    Vid enstaka fall kan läkaren även behöva känna med ett finger via ändtarmen för att kunna göra en ordentlig bedömning.?

Svar på tråden Läkaren krävdes att vara naken för undersökning!!hjälp