• pollyankan

    Mellis med kompisar

    Vill ha tips på mellis som min 11 åriga son kan göra själv. Och som passar när kompisar följer med hem. 

  • Svar på tråden Mellis med kompisar
  • elsi
    Tow2Mater skrev 2022-02-17 22:47:03 följande:
    Skulle du lita på att en 11 åring med kompis kan fixa till äggröra eller pannkakor? Kanske om de är vana i köket?

    Ar ingen vuxen hemma skulle jag inte ens lita på att de stänger av spisen....
    Det är ju olika hur vana barn är i köket, och nån gång måste de få börja. Mina ungar skulle definitivt klarat av både spis och våffeljärn i den åldern. Ugnen däremot inte, då de vara rädda för att bränna sig. Nu är dottern 13 och hanterar ugnen utan problem.

    Vid den åldern, 10-12, när de precis slutat fritids och upplevde friheten hemma var det som mest experimenterande i köket. Mixade smoothies, våfflor, olika mugg-kakor som man gör i mikron, fantasifulla smörgåsar... Ofta kom man hem till et kök i totalt kaos, men även det är mycket bättre nu efter hand de lär sig. 
  • Spucks
    Tow2Mater skrev 2022-02-17 22:47:03 följande:
    Skulle du lita på att en 11 åring med kompis kan fixa till äggröra eller pannkakor? Kanske om de är vana i köket?

    Ar ingen vuxen hemma skulle jag inte ens lita på att de stänger av spisen....
    Om min 11åring inte klarade av att göra äggröra utan att sätta eld på köket, hade jag funderat över min uppfostran.
  • Tow2Mater
    Gameofthrones skrev 2022-02-18 07:04:42 följande:
    Förpackade snabbnudlar ska det stå*
    Ja det funkar, vi kor dem i micron.
  • Gameofthrones
    Tow2Mater skrev 2022-02-18 14:11:07 följande:
    Ja det funkar, vi kor dem i micron.
    (skrattar hjärtligt) 
  • pollyankan

    Tyvärr är sonen totalt ointresserad och vill knappt bre smörgåsen själv. Och han är då kräsen med maten. 
    Så det blir hårdträning nu.
    Tack för alla tips. 

  • Spucks
    pollyankan skrev 2022-02-18 15:22:17 följande:

    Tyvärr är sonen totalt ointresserad och vill knappt bre smörgåsen själv. Och han är då kräsen med maten. 
    Så det blir hårdträning nu.
    Tack för alla tips. 


    Om han är för lat för att bre sig en smörgås, har han inget att äta. Man behöver inte söndervurla sina barn!
  • Billie38

    kallt:
    mackor
    riskakor
    frukt
    yoggi/fil
    flingor

    med vattenkokare så svänger dom snabbt ihop tex
    snabbnudlar
    snackpot
    gröt

    I micro:
    billys pizza
    gårdagens rester
    värma färdigköpta pannkakor (finns i både frysdisken o kyldisken)

  • Tow2Mater
    Spucks skrev 2022-02-18 09:32:36 följande:
    Om min 11åring inte klarade av att göra äggröra utan att sätta eld på köket, hade jag funderat över min uppfostran.
    Spucks skrev 2022-02-18 21:37:25 följande:
    Om han är för lat för att bre sig en smörgås, har han inget att äta. Man behöver inte söndervurla sina barn!
    Dina inlägg tillfor verkligen mycket bra tips till TS....

  • Spucks
    Tow2Mater skrev 2022-02-18 22:00:04 följande:
    Spucks skrev 2022-02-18 21:37:25 följande:
    Om han är för lat för att bre sig en smörgås, har han inget att äta. Man behöver inte söndervurla sina barn!
    Dina inlägg tillfor verkligen mycket bra tips till TS....

    Mitt första svar var till dig, inte till TS. Att jag citerade ditt inlägg och svarade borde ha varit ett tecken på det ... kanske lite för subtilt.

    Gällande andra svaret: om TS är en förälder som VILL söndercurla sitt barn hjälper det inte. Men i sånt fall är hela tråden meningslös, för varför fråga vad en 11åring KAN göra själv om han inte VILL göra någonting själv och TS tycker det är helt okej, då gör hen det för honom?
  • elsi
    Spucks skrev 2022-02-18 21:37:25 följande:
    Om han är för lat för att bre sig en smörgås, har han inget att äta. Man behöver inte söndervurla sina barn!
    Ett barn som har dålig aptit och svårt att komma på något att äta efter skolan behöver lite hjälp på traven. Det är inte lathet och inte heller att söndercurla barnet, det är normalt föräldraskap. 
  • elsi
    Spucks skrev 2022-02-18 22:17:05 följande:
    Mitt första svar var till dig, inte till TS. Att jag citerade ditt inlägg och svarade borde ha varit ett tecken på det ... kanske lite för subtilt.

    Gällande andra svaret: om TS är en förälder som VILL söndercurla sitt barn hjälper det inte. Men i sånt fall är hela tråden meningslös, för varför fråga vad en 11åring KAN göra själv om han inte VILL göra någonting själv och TS tycker det är helt okej, då gör hen det för honom?
    Du verkar ha helt missförstått frågan, och så vevar du igång nåt för dig själv istället för att försöka fatta. 

    Är väl toppen om TS kan få lite förslag på vad som är lämpligt för en 11-åring att fixa själv, och som sen 11-åringen kanske nappar på och vill göra som mellis. 
  • Spucks
    elsi skrev 2022-02-21 08:36:36 följande:
    Ett barn som har dålig aptit och svårt att komma på något att äta efter skolan behöver lite hjälp på traven. Det är inte lathet och inte heller att söndercurla barnet, det är normalt föräldraskap. 
    Varifrån har du fått att han dålig aptit? För TS skrev ingenting om det. Hon skrev att han är kräsen och att han inte är intresserad av att fixa mat själv - och jo, det är lathet om man som 11åring inte ens vill bre en smörgås själv.
    Om han inte är hungrig, behöver han väl inte äta!?
    elsi skrev 2022-02-21 08:38:50 följande:
    Du verkar ha helt missförstått frågan, och så vevar du igång nåt för dig själv istället för att försöka fatta. 

    Är väl toppen om TS kan få lite förslag på vad som är lämpligt för en 11-åring att fixa själv, och som sen 11-åringen kanske nappar på och vill göra som mellis. 
    Jag vevar ingenting, inte heller har jag missförstått frågan. Men antingen tycker TS att det är helt okej att söndercurla sitt barn, i vilket fall frågan vad hennes 11åring kan göra själv, när han inte vill göra något själv och då slippar, är helt meningslöst.
    Eller s
    å tycker hon inte det är bra att curla barn, i vilket fall mitt svar att han helt enkelt inte har något att äta om han är för lat för att göra enkla saker själva, för det är en helt rimlig konsekvens för en nästan tonåring, kan klassas som ett tipps till TS. 
  • elsi
    Spucks skrev 2022-02-21 12:21:50 följande:
    Varifrån har du fått att han dålig aptit? För TS skrev ingenting om det. Hon skrev att han är kräsen och att han inte är intresserad av att fixa mat själv - och jo, det är lathet om man som 11åring inte ens vill bre en smörgås själv.
    Om han inte är hungrig, behöver han väl inte äta!?
    elsi skrev 2022-02-21 08:38:50 följande:
    Du verkar ha helt missförstått frågan, och så vevar du igång nåt för dig själv istället för att försöka fatta. 

    Är väl toppen om TS kan få lite förslag på vad som är lämpligt för en 11-åring att fixa själv, och som sen 11-åringen kanske nappar på och vill göra som mellis. 
    Jag vevar ingenting, inte heller har jag missförstått frågan. Men antingen tycker TS att det är helt okej att söndercurla sitt barn, i vilket fall frågan vad hennes 11åring kan göra själv, när han inte vill göra något själv och då slippar, är helt meningslöst.
    Eller så tycker hon inte det är bra att curla barn, i vilket fall mitt svar att han helt enkelt inte har något att äta om han är för lat för att göra enkla saker själva, för det är en helt rimlig konsekvens för en nästan tonåring, kan klassas som ett tipps till TS. 
    Naturligtvis kan man behöva äta trots att man inte är hungrig. Och behöva hjälp på traven att hitta nåt som passar att äta om man inte kommer på det själv. Det är inte att curla någon, det är normal omsorg om sitt barn. 
Svar på tråden Mellis med kompisar