• mormor 1965

    Religion och medlemskap i kyrkan

    Jag är inskriven i kyrkan. Har inte heller tänkt gå ur. Jag vill tro på gud, att någon finns där för var och en, nån som älskar en, ger trygghet, att det finns en plats efter döden mm. Tycker också att  kyrkan ordnar mycket bra för barn, ungdomar och vuxna som vill ha samhörighet.


     


    Men. Jag tycker det känns väldigt jobbigt med vissa troende människor som lever bokstavligen efter bibeln och dömer de som inte gör likadant.


    Just det där föraktet och dömandet har jag så svårt för.


    Jag tycker t,ex homosexualitet är helt ok. Tycker att alla får älska vem de vill. Jag är feminist, accepterar absolut inte tanken om att mannen är familjens bestämmare nr 1 och att han ska dyrkas oavsett hans kompetens.


    Har också svårt att acceptera de som tycker att guds ord är lag och att han är den enda, största och bästa?


    Ja ni hör ju. Borde jag gå ur kyrkan och bara inta en ny inställning?

  • Svar på tråden Religion och medlemskap i kyrkan
  • Glinda från Oz

    Svenska kyrkan har kvinnliga präster, tycker absolut inte mannen är något överhuvudtaget och de är för gay äktenskap, har homosexuella präster och minst en biskop som är gay. Du kanske borde läsa på lite mer om samfundet du är medlem i. 

  • mormor 1965
    Glinda från Oz skrev 2022-02-21 06:25:21 följande:

    Svenska kyrkan har kvinnliga präster, tycker absolut inte mannen är något överhuvudtaget och de är för gay äktenskap, har homosexuella präster och minst en biskop som är gay. Du kanske borde läsa på lite mer om samfundet du är medlem i. 


    Bor i ett nordiskt grannland men säkert inte så stor skillnad. Du har säkert rätt. Borde kolla upp lite.
    Problemet är antagligen vissa troende människor i min omgivning då. Men alltså väldigt många troende accepterar inte homosexualitet har jag märkt ändå. Har inte stött på nån.
    Verkar som om kyrkan gått in för att acceptera det, men de starkt  troende  inte gör det. Hur går det ihop? Lite hyckleri faktiskt. Kyrkan försöker hålla sig midern men det är inte äkta?

  • Fjäril kär
    mormor 1965 skrev 2022-02-21 06:34:39 följande:

    Bor i ett nordiskt grannland men säkert inte så stor skillnad. Du har säkert rätt. Borde kolla upp lite.
    Problemet är antagligen vissa troende människor i min omgivning då. Men alltså väldigt många troende accepterar inte homosexualitet har jag märkt ändå. Har inte stött på nån.
    Verkar som om kyrkan gått in för att acceptera det, men de starkt  troende  inte gör det. Hur går det ihop? Lite hyckleri faktiskt. Kyrkan försöker hålla sig midern men det är inte äkta?


    Jag tycker att du ska ta kontakt med din närmaste församling och prata med en präst om dessa frågor och få en djupare insikt och förståelse.

    Att du går ur kyrkan gör ju inte att andra troende blir vänligt inställd till bibeln och homosexualitet... 
  • kulturenskaleva

    Fast svenska kyrkan är ju väldigt politiskt korrekta och värnar om homosexuellas rättigheter och viger homosexuella m.m. Så ser ingen anledning till att du ska lämna svenska kyrkan av den anledningen, då de ju generellt delar dina värderingar.

  • Postman

    Det kommer alltid finnas människor som är emot eller för något eller någon. I stort ser du positivt på kyrkan och då tycker jag att det är bättre att du är kvar. Du kan ju faktiskt också om du vill vara långt mer aktiv i kyrkan och då har du möjlighet att påverka. Jag kan nog känna att kyrkan är rätt öppen och kyrkan behöver tid till omställning. Kyrkan kommer också snart uteslutande bestå av kvinnor så de kommer kanske passa dig bättre då med ett matriarkat.

  • Glinda från Oz
    mormor 1965 skrev 2022-02-21 06:34:39 följande:

    Bor i ett nordiskt grannland men säkert inte så stor skillnad. Du har säkert rätt. Borde kolla upp lite.
    Problemet är antagligen vissa troende människor i min omgivning då. Men alltså väldigt många troende accepterar inte homosexualitet har jag märkt ändå. Har inte stött på nån.
    Verkar som om kyrkan gått in för att acceptera det, men de starkt  troende  inte gör det. Hur går det ihop? Lite hyckleri faktiskt. Kyrkan försöker hålla sig midern men det är inte äkta?


    Är dessa troende med i samma församling som du? För den församlingen du är medlem i kan inte hållas ansvarig för vad t.ex Jehovas vittnen tycker och tänker. 

    Hur menar du att det är hyckleri från kyrkans sida? De kan inte utesluta medlemmar baserat på deras åsikter bara informera om vad de själva står för och uppmuntra andra att tro som dem. 
  • Lynx123

    Kanske dags att börja fundera på om det mer handlar om vad du vill tro snarare än vad du faktiskt tror? Det finns tusentals gudar som folk tror på, samtidigt som det inte finns bevis för en enda en. Du kan hitta många aktiviteter som inte är kopplade till trosföreställningar om övernaturliga väsen. 🙂

Svar på tråden Religion och medlemskap i kyrkan