• 4BarnÅenCocaCola

    MA - utdraget förlopp

    I v 13 fick vi veta att graviditeten hade avstannat i v 7 vilket bekräftades i v 15. Jag har valt att vänta ut missfallet istället för att få hjälp att sätta igång det. Hade bruna flytningar i en vecka innan andra ul:et. Sedan kom det lite blödningar som har varat tills nu, då jag blöder brunt igen. Blödningarna har varit mindre än en mens, dock varat längre tid, och slemmiga. Men jag har inte haft ont och har bara sett ett enda litet koagel. 


    Skulle nu ha varit i slutet på vecka 16 och fostret har alltså inte levt på 9-10 veckor. Gravtest visar fortfarande svagt positivt (vet att det kan göra det länge efteråt). Kan ett missfall vara så här lindrigt? Eller ska jag tro att det inte har satt igång ordentligt än? Känner mig ganska förvirrad men vill helst slippa åka in. Jag mår ju inte dåligt på något vis!

  • Svar på tråden MA - utdraget förlopp
  • svansmamman
    4BarnÅenCocaCola skrev 2022-02-21 10:09:01 följande:
    MA - utdraget förlopp

    I v 13 fick vi veta att graviditeten hade avstannat i v 7 vilket bekräftades i v 15. Jag har valt att vänta ut missfallet istället för att få hjälp att sätta igång det. Hade bruna flytningar i en vecka innan andra ul:et. Sedan kom det lite blödningar som har varat tills nu, då jag blöder brunt igen. Blödningarna har varit mindre än en mens, dock varat längre tid, och slemmiga. Men jag har inte haft ont och har bara sett ett enda litet koagel. 


    Skulle nu ha varit i slutet på vecka 16 och fostret har alltså inte levt på 9-10 veckor. Gravtest visar fortfarande svagt positivt (vet att det kan göra det länge efteråt). Kan ett missfall vara så här lindrigt? Eller ska jag tro att det inte har satt igång ordentligt än? Känner mig ganska förvirrad men vill helst slippa åka in. Jag mår ju inte dåligt på något vis!


    Först och främst, jag beklagar verkligen ditt missfall! Jag förstår om det känns tungt, kanske framförallt då du gått förhållandevis många veckor innan du fått beskedet. 

    Missfall kan ju vara så himla individuellt så ja, absolut kan det vara sådär lindrigt. Vid ett av mina tre missfall kände jag ingen smärta och jag blödde heller inte särskilt mycket, men allt kom ut av sig själv ändå. Då hade det dock inte gått så lång tid från det att graviditeten avstannat till dess att det kom igång och allt kommit ut. Om jag var du hade jag nog kontaktat sjukvården och försökt få igenom ett VUL. Om jag inte tänker helt fel har det ju gått två veckor sedan de bruna flytningarna började, och därtill många veckor sedan graviditeten avstannat. Jag hade tyckt att det varit skönt att veta huruvida allt kommit ut eller ej och kanske även få hjälp för det fall allt inte är ute.Hjärta
  • Anonym (vecka 7)

    Hej. Beklagar också ditt missfall. Det är tungt när det händer :(  Sedan vill jag också be om ursäkt för detaljer nedan, men tänker att det behövs lite för att besvara din fråga.

    Jag har haft både MA i vecka 8 och mf i vecka 7. Mf:et var nyligen och jag kan berätta hur det var för mig. Började blöda ljusrosa på kvällen, sedan var det riktigt mycket blod i två dagar, betydligt mer än vid en vanlig mens för mig, plus många klumpar och mycket slem. Sedan småblödde jag i några dagar till. Flera av klumparna var 1-3 cm stora.

    MA:t fick sättas igång eftersom ingenting hände av sig själv, inte ens lite blödning. Jag åkte in när jag skulle ha varit i vecka 13 eller 14 (svårdaterad graviditet eftersom jag inte hade vanlig mens innan, men fostret var 7+6 när graviditeten avstannade). Mängden blod och klumpar var ungefär samma då. 

    Det jag tänker är att om graviditeten har pågått så pass länge så finns det ganska mycket som behöver komma ut, och endast lite koagel kan inte vara allt (även om man kanske blöder olika mycket).

  • Jag är bara jag

    Jag är extremt skeptisk till att det skulle kunna vara så lindrigt. Jag har haft ett m.f v.14. Hade värkar en hel natt, sen avtog det för att sätta i gång rejält på eftermiddagen. Vi pratar regelrätta värkar, så ont så jag låg på golvet och kved och jag blödde enorma mängder och väldigt tjockt. Åkte faktiskt in på gynakuten där läkaren drog ut ännu mer rester. Sen blödde jag i 7 veckor.

    Jag tycker absolut du ska göra ett VUL för att kolla läget.

  • 4BarnÅenCocaCola

    Tack snälla för omtanke och tydliga svar Hjärta!


    Sist vi kollade hade fostret tillbakabildats men hinnsäcken var kvar. Frågan är ju om det nu, efter så lång tid, är så att graviditeten i sig har börjat tillbakabildas och att det är därför missfallet Inte blir så jobbigt. Men jag vet ju inte om jag inte åker in och kollar så jag får lyda era råd helt enkelt. Vet inte om det är så bra att gå och blöda i flera veckor före om det sen kör igång ordentligt heller. Har iaf grundat med järntillskott utifall att; har järnvärde på gränsen i vanliga fall. Nu är vi förkylda här hemma så får vänta till nästa vecka om inget allvarligt händer tills dess. 

  • Jag är bara jag
    4BarnÅenCocaCola skrev 2022-02-22 09:49:37 följande:

    Tack snälla för omtanke och tydliga svar Hjärta!


    Sist vi kollade hade fostret tillbakabildats men hinnsäcken var kvar. Frågan är ju om det nu, efter så lång tid, är så att graviditeten i sig har börjat tillbakabildas och att det är därför missfallet Inte blir så jobbigt. Men jag vet ju inte om jag inte åker in och kollar så jag får lyda era råd helt enkelt. Vet inte om det är så bra att gå och blöda i flera veckor före om det sen kör igång ordentligt heller. Har iaf grundat med järntillskott utifall att; har järnvärde på gränsen i vanliga fall. Nu är vi förkylda här hemma så får vänta till nästa vecka om inget allvarligt händer tills dess. 


    Jag har haft ett sånt MA där fostret försvann, men inte resten. Blödde mssor då också- v.11. Låter väldigt bra att kolla upp det. Då får du klara besked hur allt ser ut. Extra järn är bra med. Efter mitt m.f v.14 tog de prover. Jag låg på 146 i hb, men järnet var nere på 8! Så jag fick äta järnpiller ett tag.

    Krya på dig nu på alla vis!
Svar på tråden MA - utdraget förlopp