• Anonym (Eko)

Aktier som läget är nu?

Hur reagerar ni just nu? Säljer? Köper? Vilka långsiktiga konsekvenser har vi att vänta oss iom läget i Ukraina? 

• Svar på tråden Aktier som läget är nu?
  • Anonym (Mami)

I de flesta fall gör jag ingenting.
    I vissa fall där jag känner att bolaget har sin plan, det är inte beroende alls av världsläget men ändå har kursen dalat - då köper jag.
    Stabila bolag med kassa och bra marknad framåt är stabila.
    Däremot förhoppningsbolag som riskerar att påverkas både av eventuellt krig men framför allt räntor och inflation kan få ännu tuffare så där ska man kanske vara mer vaksam och i alla fall inte fylla på innan man ser hur det går.
    Men ett klassiskt misstag är ju att sälja och sen inte hinna tillbaka in när det börjar stiga, och därmed missar man uppgången. Så blev det ju senast när pandemin kom. 

• kulturenskaleva

Det är smart att köpa nu när börsen går ner. Då aktierna är billiga.

• Anonym (den som lever får se)
    kulturenskaleva skrev 2022-02-22 17:15:21 följande:

Det är smart att köpa nu när börsen går ner. Då aktierna är billiga.

Det var inte ett dugg smart att köpa på första tunga dippen 2001 kan jag meddela... Obestämd
  • Anonym (Eko)
    Anonym (den som lever får se) skrev 2022-02-22 17:19:14 följande:
    Det var inte ett dugg smart att köpa på första tunga dippen 2001 kan jag meddela...  // Obestämd
    Ouff. Du förlorade massa? 
  • Anonym (Eko)
    Anonym (Mami) skrev 2022-02-22 17:14:01 följande:

I de flesta fall gör jag ingenting.
    I vissa fall där jag känner att bolaget har sin plan, det är inte beroende alls av världsläget men ändå har kursen dalat - då köper jag.
    Stabila bolag med kassa och bra marknad framåt är stabila.
    Däremot förhoppningsbolag som riskerar att påverkas både av eventuellt krig men framför allt räntor och inflation kan få ännu tuffare så där ska man kanske vara mer vaksam och i alla fall inte fylla på innan man ser hur det går.
    Men ett klassiskt misstag är ju att sälja och sen inte hinna tillbaka in när det börjar stiga, och därmed missar man uppgången. Så blev det ju senast när pandemin kom. 

Exakt. Paniksäljning vill man ju undvika. Antar du inte heller i detta läge gjort någonting?

Men att hålla i hatten och spänna säkerhetbältet tajtare är inte alltid lätt, så känner jag och troligen mången annan också. 
  • Anonym (S)

Är man långsiktig så sitter man still i båten, ökar om man har råd. 

• Anonym (den som lever får se)
    Anonym (Eko) skrev 2022-02-22 18:44:37 följande:
    Ouff. Du förlorade massa? 
    Lite så ja..

Det hette "spela på börsen" förr i världen och det var av en anledning.

Nu har mänskligheten glömt hur hemskt det var med andra världskriget och snart kommer skiten att börja om igen.

Med lite tur hinner jag nog lagom dö innan de seriösa resurskrigen börjar, efter att fortsatta miljöförändringar slagit ut delar av jordens beboeliga områden och matproduktion. Människor kan anpassa sin egen miljö mycket men vi har ingen direkt lösning på om världens pollinatörer plötsligt lägger av.

Detta kan vara de sista årtiondena med choklad, kaffe och vanilj, för snart kommer de grödorna inte att kunna växa där de gör.
  • Anonym (Eko)

Ja, fy. Börjar man tänka för mycket blir man tokig inom kort.

• Anonym (Mami)
    Anonym (Eko) skrev 2022-02-22 18:47:56 följande:
    Exakt. Paniksäljning vill man ju undvika. Antar du inte heller i detta läge gjort någonting?

Men att hålla i hatten och spänna säkerhetbältet tajtare är inte alltid lätt, så känner jag och troligen mången annan också. 
    Nej det är inte lätt.
    Jag har gjort en viss omfördelning från just vissa förhoppningsbolag till mer stabila bolag.
    Jag har inte sålt av dem helt men kanske sålt 1/3 av nåt bolag och lagt in det i något av mina andra innehav. Dvs "dippköpt" kan man väl säga.
    Så inga panikförsäljningar och inga nya innehav men fördelat om lite.

Har man något mål i närtid så förstår jag om man får panik. Då får vi hoppas att man ändå ligger plus totalt sett.
    Alltså om jag satt in 100 000kr i fonder och de var värda 140 000kr före jul, men nu är nere på 118 000kr så är det inte jättekul förstås. Men du har fortfarande 18 000kr mer än vad du satt in. Du har inte "förlorat" något.
  • Anonym (Eko)
    Anonym (Mami) skrev 2022-02-23 11:29:24 följande:
    Nej det är inte lätt.
    Jag har gjort en viss omfördelning från just vissa förhoppningsbolag till mer stabila bolag.
    Jag har inte sålt av dem helt men kanske sålt 1/3 av nåt bolag och lagt in det i något av mina andra innehav. Dvs "dippköpt" kan man väl säga.
    Så inga panikförsäljningar och inga nya innehav men fördelat om lite.

Har man något mål i närtid så förstår jag om man får panik. Då får vi hoppas att man ändå ligger plus totalt sett.
    Alltså om jag satt in 100 000kr i fonder och de var värda 140 000kr före jul, men nu är nere på 118 000kr så är det inte jättekul förstås. Men du har fortfarande 18 000kr mer än vad du satt in. Du har inte "förlorat" något.
    Jag har i princip agerat lika. Det gick ner snabbt i januari/februari, ja. Verkar fortsätta än dessvärre.

Brukar dock tänka att det man "var på vinst" inte ändå fanns för mig. Alltså då jag inte sålde, så fanns dessa inte heller på riktigt. Om jag sålt hade jag varit nöjd såklart, nöjd för stunden dvs. Men upp och ner finns alltid, vi hoppas på upp igen snarast. 
  • Anonym (Mami)
    Anonym (Eko) skrev 2022-02-23 12:10:49 följande:
    Jag har i princip agerat lika. Det gick ner snabbt i januari/februari, ja. Verkar fortsätta än dessvärre.

Brukar dock tänka att det man "var på vinst" inte ändå fanns för mig. Alltså då jag inte sålde, så fanns dessa inte heller på riktigt. Om jag sålt hade jag varit nöjd såklart, nöjd för stunden dvs. Men upp och ner finns alltid, vi hoppas på upp igen snarast. 
    Ja precis. Jag tänker att om jag går plus runt 10% för 2022 utifrån min strategi och med tanke på raset som varit nu, då är jag nöjd. 
    Förra året gav mer än så, 2020 också. Men det har varit några extremt bra år.
  • Anonym (Eko)

Du är optimist. Glad tänkte själv 5-7% 

Svar på tråden Aktier som läget är nu?