• bullmamman2

Riskgrupp från vecka 20?

Vad jag förstår enligt FHM så räknas gravida som en riskgrupp från vecka 20 fortfarande. 

Jag jobbar i nuläget hemma men vi ska snart återgå till arbete från arbetsplatsen, tänkte på om jag skulle ta upp med min chef att jag vill fortsätta arbeta hemma med anledning av att jag då är i riskgrupp. 

Hur har ni gjort?

Jag kommer inte att kunnat ta dos 3 av vaccinet pga avrådan av läkare (komplikationer vid dos 2)

• Svar på tråden Riskgrupp från vecka 20?
  • Anonym (Lulu)

Hej!

Jag är trippelvaccinerad och är snart i v.28. Har varit hemma sedan v. 20 pga coronaviruset och det känns så bra! Jag känner mig supernöjd över att ha tagit beslutet med min chef att få en riskanalys och gravidpenning. Jag tänker på att det är min och familjens tid innan förlossningen. Fundera på hur du vill göra och prata så fort som möjligt med din chef.

• bullmamman2
    Anonym (Lulu) skrev 2022-02-23 15:15:28 följande:

Hej!

Jag är trippelvaccinerad och är snart i v.28. Har varit hemma sedan v. 20 pga coronaviruset och det känns så bra! Jag känner mig supernöjd över att ha tagit beslutet med min chef att få en riskanalys och gravidpenning. Jag tänker på att det är min och familjens tid innan förlossningen. Fundera på hur du vill göra och prata så fort som möjligt med din chef.

Tack för svar. Jag ska prata med min chef och höra, jag kommer inte få graviditetspenning men att få arbeta hemifrån känns ju säkrare när vi är en stor arbetsplats
  • Anonym (Lulu)
    bullmamman2 skrev 2022-02-23 15:54:57 följande:
    Tack för svar. Jag ska prata med min chef och höra, jag kommer inte få graviditetspenning men att få arbeta hemifrån känns ju säkrare när vi är en stor arbetsplats

Ja, sedan kan du ta ut semester innan BF eller börja med föräldrapenningen innan om det vore svårt med att få jobba hemifrån. Lycka till :) 

• bullmamman2

Någon som fått gravpenning eller hemmajobb efter att restriktionerna har släppts i januari?

• Lagolina

Hej TS,
    Jag är i samma vecka som du och hade ett samtal med min chef i torsdags kring just detta.

Vi har tecknat sk distansarbetsavtal som innebär att vi förväntas vara på arbetet minst halvtid, men dessa dagar kan fördelas som man vill över året, så jag fick tipset att fördela mina dagar så att jag arbetar så mycket på distans som möjligt fram till förlossningen och finnas på plats mer tills jag börjar igen efter föräldraledigheten.

Kanske har du också den möjligheten?

• bullmamman2
    Lagolina skrev 2022-02-28 13:36:47 följande:

Hej TS,
    Jag är i samma vecka som du och hade ett samtal med min chef i torsdags kring just detta.

Vi har tecknat sk distansarbetsavtal som innebär att vi förväntas vara på arbetet minst halvtid, men dessa dagar kan fördelas som man vill över året, så jag fick tipset att fördela mina dagar så att jag arbetar så mycket på distans som möjligt fram till förlossningen och finnas på plats mer tills jag börjar igen efter föräldraledigheten.

Kanske har du också den möjligheten?

Tack ska ta ett snack med min chef snart och kolla. Vi ska Ha nåt liknande på vårt jobb men det är inte klart ännu men för oss lät det som om vi skulle vara 2 dagar en vecka och 3 dagar nästa vecka. 

Men jag hoppas  jag får vara hemma, min chef brukar inte vara så svår att göra med så jag hoppas det ska gå att lösa
  • Anonym (Mia)
    bullmamman2 skrev 2022-02-28 09:45:11 följande:

Någon som fått gravpenning eller hemmajobb efter att restriktionerna har släppts i januari?

Ja jag har fått det.
  • Anonym (Mia)
    bullmamman2 skrev 2022-02-28 09:45:11 följande:

Gravpenning alltså :) 
  • bullmamman2

Har talat med min chef och det var inga problem alls med att få arbeta hemma på heltid så det känns väldigt skönt. Tack alla för era svar

Svar på tråden Riskgrupp från vecka 20?