• Jhtunvh

    Alkohol och amning

    Hejhej, jag helammar min dotter på 3 månader. Nu i helgen fyller min vän år och vi tänkte gå ut och äta middag och bowla. 


    dottern Kommer under kvällen vara hemma med pappa ( utpumpad mjölk i flaska)  


    frågan är nu om man under kvällen vågar ta något glas vin/ någon öl? 


    enligt 1177 rekommenderas 1-2 glas , gäller de för att man inte ska ta hand om ett barn när man druckit mer än så eller går alkoholen ut i bröstmjölken. 


    jag ska givetvis inte supa till det och sedan gå hem till dottern, tänkte mer om man vågar beställa in en flaska vin under kvällen och sedan dricka vatten sista timmarna innan man går hem

  • Svar på tråden Alkohol och amning
  • elsi
    Jhtunvh skrev 2022-02-24 09:25:00 följande:
    Alkohol och amning

    Hejhej, jag helammar min dotter på 3 månader. Nu i helgen fyller min vän år och vi tänkte gå ut och äta middag och bowla. 


    dottern Kommer under kvällen vara hemma med pappa ( utpumpad mjölk i flaska) frågan är nu om man under kvällen vågar ta något glas vin/ någon öl? 


    enligt 1177 rekommenderas 1-2 glas , gäller de för att man inte ska ta hand om ett barn när man druckit mer än så eller går alkoholen ut i bröstmjölken. 


    jag ska givetvis inte supa till det och sedan gå hem till dottern, tänkte mer om man vågar beställa in en flaska vin under kvällen och sedan dricka vatten sista timmarna innan man går hem


    Bröstmjölken får samma promille som ditt blod får när du dricker alkohol. Så om du uppnår tex 0,2 promille så innehåller bröstmjölken 0,2 promille alkohol, alltså mycket, mycket små mängder som inte på något sätt kan skada barnet. Och bröstmjölken omsätts hela tiden så allteftersom du förbränner alkoholen i ditt blod så försvinner den även ur bröstmjölken. 

    Att vara kraftig berusad och ha hand om småbarn är dåligt, men det är en annan aspekt av det hela. Rekommendationen från 1177 väger säkert in såna aspekter också (för pappan eller den som flaskmatar också får man anta?).

    Ha en trevlig kväll!
Svar på tråden Alkohol och amning