• dansandegrodan

    Bra positioner amma väldigt stor bebis

    Jag helammar en tremånaders på mäktiga 9 kg och söker tips på bekväma amningspositioner för ovanligt stora bebisar. Det är särskilt utmanande tycker jag att han är så tung att hålla samtidigt som han, eftersom han bara är tre månader, inte orkar hålla nacken helt själv och inte har kontroll över kroppen riktigt...


    Sedan i vintras har vi i princip bara liggammat eftersom jag då slipper hålla honom och kan ligga avslappnat på sängen. Men i mars ska vi resa bort och jag bävar inför all sittamning det kommer innebära. Hjälp mig med era bästa och mest bekväma amningspositioner för stora bebisar! Vad har funkat för er? Nu är han så lång också så han får knappt plats i knäet.

  • Svar på tråden Bra positioner amma väldigt stor bebis
  • Anonym (lika)
    dansandegrodan skrev 2022-02-24 15:31:48 följande:
    Bra positioner amma väldigt stor bebis

    Jag helammar en tremånaders på mäktiga 9 kg och söker tips på bekväma amningspositioner för ovanligt stora bebisar. Det är särskilt utmanande tycker jag att han är så tung att hålla samtidigt som han, eftersom han bara är tre månader, inte orkar hålla nacken helt själv och inte har kontroll över kroppen riktigt...


    Sedan i vintras har vi i princip bara liggammat eftersom jag då slipper hålla honom och kan ligga avslappnat på sängen. Men i mars ska vi resa bort och jag bävar inför all sittamning det kommer innebära. Hjälp mig med era bästa och mest bekväma amningspositioner för stora bebisar! Vad har funkat för er? Nu är han så lång också så han får knappt plats i knäet.


    Amningskudde skulle jag också säga. hade också en stor bebis och försökte palla upp med diverse kuddar men fick ändå vrålont i nacke och rygg. Så skaffade jag en rejäl amningskudde, och vilken lättnad!
  • dansandegrodan
    Räkan77 skrev 2022-02-24 15:48:47 följande:

    Har du provat amningskudde? 


    Ja i början! Då tyckte jag inte det fungerade bra och den har sedan dess förvandlats till gossens "fåtölj". Men jag ska ge det fler försök när vi är hemma i alla fall, kanske funkar bättre nu när han är större. Tack för tipset!
  • dansandegrodan
    Anonym (lika) skrev 2022-02-24 15:57:33 följande:
    Amningskudde skulle jag också säga. hade också en stor bebis och försökte palla upp med diverse kuddar men fick ändå vrålont i nacke och rygg. Så skaffade jag en rejäl amningskudde, och vilken lättnad!
    Skönt att höra att det funkar! Ska prova det!
  • Jag är bara jag

    Vanliga kuddar och sitta rakt upp och ner i soffan med barnet på en kudde i knät och kanske benen liggande på en kudde bredvid. Två kuddar under barnet om det behövs för att nå upp. Då behöver du inte anstränga dina egna armar så mycket utan barnet bara vilar i knät.

Svar på tråden Bra positioner amma väldigt stor bebis