• Entjejskonto

Vad jobbar du som du tjänar 30k+ /mån med?

Som rubriken, vad jobbar du med som tjänar 30.000+/mån med(innan skatt?) Har du utbildning för det yrket?

• Svar på tråden Vad jobbar du som du tjänar 30k+ /mån med?
  • Anonym (Skola)

Skolsköterska, 45t före skatt. 4,5 års högskolestudier.

• Anonym (Ami)

Skadereglerare.  39 000. 
    Två års utbildning. 

• Anonym (it)

IT (nätverk) inom offentlig sektor. Tjänar lite under 40 000. Högskoleutbildad inom området samt har läst om i stort sett hela den relevanta delen av min utbildning via företagskurser.

• Anonym (Klo)

Kvalitetsansvarig på ett labb. Precis över 40k i månadslön (brutto). Jag är 47 år, och ligger under medianlönen för min befattning inom den sektor jag är anställd. Civilingenjör i grunden. Kanske inte det jag drömde om och siktade på en gång i tiden, men jag trivs på mitt arbete, och det är också rätt mycket värt. 

• Anonym (Systemutvecklare)

53000 kr, jobbar som systemutvecklare på en statlig myndighet. Har systemvetarutbildning. 

• Anonym (kuken)
    Anonym (?) skrev 2022-02-25 20:31:46 följande:
    148k i ren lön och resten som aktier i företaget kvartalsvis.  
    Grattis, det är grymt bra. aldrig hört om någon som ligger på de nivåerna i fast ersättning. Många i min nisch har 1,8-2,4M i OTE men då på 50/50 split och sen kanske optioner/RSU:er. Skillnaden är att med OTE med 50/50 split kan ju bolaget lätt ta död på en med en budget som är helt orimlig. (vilket inte är helt ovanligt) 

• Anonym (Montör)

Tjänar ca 35.000kr och är underbetald då vårt montörs jobb innebär att vi konstruerar Med 

• Anonym (…)
    Anonym (kuken) skrev 2022-03-01 08:56:00 följande:
    Grattis, det är grymt bra. aldrig hört om någon som ligger på de nivåerna i fast ersättning. Många i min nisch har 1,8-2,4M i OTE men då på 50/50 split och sen kanske optioner/RSU:er. Skillnaden är att med OTE med 50/50 split kan ju bolaget lätt ta död på en med en budget som är helt orimlig. (vilket inte är helt ovanligt) 

Ja, aktierna är RSUer. Just nu går ju marknaden ned så rent praktiskt skulle man kunna säga att min lön nu är något lägre då aktierna nu är värda 10% mindre än nar jag lovades dom. Jag har inte tänkt sälja dom på kort sikt dock. 
  • Anonym (P)

Närmare 40 000 i månadslön - men valt att jobba halvtid. Är tandhygienist

• Anonym (Ingenjör)

37500 byggnadsingenjör, jobbar med att rita byggnader. Har jobbat ganska länge så är underbetald.. 
    Läste byggingenjör på universitetet, 3 år.

• Studentpappa
    Anonym (Ingenjör) skrev 2022-03-05 19:10:42 följande:

37500 byggnadsingenjör, jobbar med att rita byggnader. Har jobbat ganska länge så är underbetald.. 
    Läste byggingenjör på universitetet, 3 år.

Högst sannolikt är du det, speciellt om du räknar in din pension. Som tjänsteman har du en avsättning på 30% på summor över 1pbb/mån, där bör du definitivt ligga om du arbetat länge. 

Ett byte av arbetsgivare ger dig sannolikt lätt 10tkr mer i månaden om du är 40+. Ingen skulle reagera på ett lönekrav på +45tkr/mån från en erfaren ingenjör. En kompis till mig söker jobb hos min arbetsgivare han kommer begära ~56tkr i en liten stad (ej chef).
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Vad jobbar du som du tjänar 30k+ /mån med?