• Mimmiimimmii

Gammal guld sälja

Hej
    Har ärvt gamla guldsmycken klocka armband mm. Någon som vet om de alltid innehöll 100 guld eller blandade man med annat förr?
    Har lite dåligt samvete men använder dem aldrig. Får man bra för dem?

• Svar på tråden Gammal guld sälja
  • Anonym (FYI)

Det finns inget som heter 100 guld, man räknar i karat. Normalt ligger guld på 18 karat eller 14 (mer hållbart). 24 karat är max och det är för mjukt att göra smycken av. Oavsett ålder lär guldet ligga på 18 karat och det kan finnas små märken på insidan av ringarna som visar hur många karat de ligger på. Ta dem till en guldsmed för bedömning om du är osäker.

Priset för guld (18 k) ligger på ca 50:-/gram. Känns verkligen som slöseri att sälja iväg dem på det sättet, försök hellre med Tradera eller nåt till en privatperson, då får du mer.

• Pentra
    Anonym (FYI) skrev 2022-02-25 17:42:08 följande:
    Priset för guld (18 k) ligger på ca 50:-/gram. Känns verkligen som slöseri att sälja iväg dem på det sättet, försök hellre med Tradera eller nåt till en privatperson, då får du mer.
    Helt fel! Priset på andrahandsguld (18 K) är ca 500-550:- per gram (och då räknas det som billigt), och, ibl vid finare smycken så går priset upp mot drygt 600:- per gram. 
    Säljer man däremot guldet till en pantbank ist så betalar de ca 310:- per gram. ... 

Mvh,
    Pentra
  • Anonym (FYI)
    Pentra skrev 2022-02-25 22:11:08 följande:
    Helt fel! Priset på andrahandsguld (18 K) är ca 500-550:- per gram (och då räknas det som billigt), och, ibl vid finare smycken så går priset upp mot drygt 600:- per gram. 
    Säljer man däremot guldet till en pantbank ist så betalar de ca 310:- per gram. ... 

Mvh,
    Pentra
    Var har du fått de fantasisiffrorna ifrån....?
  • Pentra
    Anonym (FYI) skrev 2022-02-25 22:14:51 följande:
    Var har du fått de fantasisiffrorna ifrån....?
    Från pantbanken Skövde-Trollhättan-Vänersborg, samt de som säljer andrahandssmycken på nätet, plus en insatt nära vän som ofta handlar med fint andrahands-guld. De finns öven de guldhandlare som erbjuder att köpa ens 18 K guldsmycken för upp emot 379:- grammet. ... Att inbilla någon att guldet bara ör värt 50:- grammet är att försöka att skinna dem på pengar och missunna dem deras gods. ... 

Mvh,
    Pentra
  • Anonym (FYI)
    Pentra skrev 2022-02-26 11:15:06 följande:
    Från pantbanken Skövde-Trollhättan-Vänersborg, samt de som säljer andrahandssmycken på nätet, plus en insatt nära vän som ofta handlar med fint andrahands-guld. De finns öven de guldhandlare som erbjuder att köpa ens 18 K guldsmycken för upp emot 379:- grammet. ... Att inbilla någon att guldet bara ör värt 50:- grammet är att försöka att skinna dem på pengar och missunna dem deras gods. ... 

Mvh,
    Pentra
    Då vet jag precis var jag ska gå i framtiden :) De guldsmeder och pantbanker jag har pratat med ger 50:-/gram iaf. Konstigt att det är så stor skillnad just i din bekantskapskrets.
  • Anonym (Bob)

Det handlar inte om bekantskapskrets. Sveriges störsra gulduppköpare ger just nu 394 kr för 18 karat. De har fördökt tvärblåsa dig.

• Anonym (FYI)
    Anonym (Bob) skrev 2022-02-26 12:39:53 följande:

Det handlar inte om bekantskapskrets. Sveriges störsra gulduppköpare ger just nu 394 kr för 18 karat. De har fördökt tvärblåsa dig.

Allihop....? Inte troligt. De jag har pratat med är från olika städer och har knappast en priskartell. Alla har sagt samma pris. Oavsett så skulle jag inte sälja iväg släktsmycken för så små summor.
  • Anonym (HAHAHAHAH!)
    Anonym (FYI) skrev 2022-02-26 11:23:15 följande:
    Då vet jag precis var jag ska gå i framtiden :) De guldsmeder och pantbanker jag har pratat med ger 50:-/gram iaf. Konstigt att det är så stor skillnad just i din bekantskapskrets.
    Skulle ett 50 g guldarmband kosta 2500 kr alltså? *LOL LOL LOL*

Shit hur kan man vara så okunnig?
  • Aniiee
    Anonym (FYI) skrev 2022-02-26 11:23:15 följande:
    Det måste ha varit väldigt länge sen. 

Pantbanken i City i Stockholm ger:
    230 kr/g för 14 karat
    315 kr/g för 18 karat
    355 kr/g för 21 karat
    410 kr/g för 24 karat

Det är dessutom deras "från"-pris, så finns något annat värde än vbara guldet i saken så får man mer.

www.pantbanken.se/lana/guldpriser/
    Anonym (HAHAHAHAH!) skrev 2022-02-26 13:30:55 följande:

Missade du en nolla nu? Och, ja, det skulle det. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (HAHAHAHAH!)
    Aniiee skrev 2022-02-26 14:02:11 följande:
    www.pantbanken.se/lana/guldpriser/
    Anonym (HAHAHAHAH!) skrev 2022-02-26 13:30:55 följande:

Missade du en nolla nu? Och, ja, det skulle det. 
    Ursäkta men nu är du också yr i tomtemössan, hur har jag missat några nollor på det TS skriver?

50 x 50 är 2 500 kr.

Guldarmband på 46 g ligger t ex på 22 000 kr i utrop, se själv då:

www.kaplans.se/sv/auktioner/4051/vara/1822904
  • Aniiee
    Anonym (HAHAHAHAH!) skrev 2022-02-26 15:02:37 följande:
    Ursäkta men nu är du också yr i tomtemössan, hur har jag missat några nollor på det TS skriver?

50 x 50 är 2 500 kr.

Guldarmband på 46 g ligger t ex på 22 000 kr i utrop, se själv då:

www.kaplans.se/sv/auktioner/4051/vara/1822904
    Ursäkta, jag tolkade ditt inlägg fel. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden Gammal guld sälja