• Anonym (oroli­g mamma)
    Sat 26 Feb 2022 10:38
    4510 visningar
    14 svar
    14
    4510

    Nexet förstör min dotters liv

    Det här blir ett långt inlägg, men jag har sånt jäkla stort dilemma, och jag vet inte hur i helvete jag ska lösa det. ???? 
     
    Min 14-åriga dotter ringer mig flera gånger dagligen, som bor med nexet (narcissist) alltså sin pappa stadigvarande tillsammans med hans fru som är minst lika dysfunktionell. Vi har gemensam vårdnad, men hon har bott stadigvarande hos dom sedan ett år tillbaka. Mellan 2017-2020 var dottern SoL-placerad och slussades mellan tre olika familjehem under loppet av tre år. Skälet var när jag ville skiljas från nexet efter tio år långt dysfunktionellt äktenskap, med både fysiskt och psykiskt våld, så orkade jag inte längre. Han "straffade" mig genom att kontakta soc och kom med falska anklagelser. Vi behöver inte gå in djupgående på det men det var en lång process på utredningshem, medan han vände sig dotter ryggen och sket helt i henne. Jag mådde fruktansvärt psykiskt dåligt pga detta, han hade kastat ut mig ur vår gemensamma lägenhet och hade ingenstans att ta vägen. När det beslutades att dottern skulle placeras och nexet höjer inte ens på ögonbrynen eller erbjuder sig att dottern kan bo hos honom så tas hon ifrån mig. Ett stort trauma för oss båda, jag bröt ihop fullständigt..
     
    Medan jag var i mitt sämsta tänkbara skick psykiskt hösten 2020 så ska nexet spela hjälte och begära hem henne och detta kom som en blixt från klar himmel, jag tyckte inte de var läge då jag var mitt uppe i min behandling av mitt psykiska mående och jag visste att hon hade det rätt bra i sitt dåvarande familjehem. Han sa att om jag inte skriver på mitt samtycke i loppet av tre dagar så hota han med att ansöka om enskild vårdnad och att jag aldrig skulle få träffa henne igen. Jag hade inte mycket att välja på... För att tillägga så mår jag mycket bättre idag och har umgänge med dottern varannan helg. 
     
    Ena dan är den andra olik men samma dysfunktionella beteende kring hennes far och bonusmamma.  Senast igår berätta dottern att dom går igenom hennes telefon, kollar vad hon har skrivit till mig, till sina vänner, vad hon har för bilder. Hon ville att jag skulle prata med dom och jag la fram att det inte är okej och även fast hon är omyndig så har hon en egen integritet som vi måste respektera! Och om ni nödvändigtvis behöver kolla igenom den om ni misstänker att hon pratar med personer som kan innebära en risk henne så prata med henne först! Man når inte fram till dom!! Allt dom gör oavsett hur illa det är så finns det en bortförklaring, ursäkt eller orsak till varför dom gör som dom gör. Sätter jag mig emot så blir jag bara nonchalerad och baktalad inför dottern då dom inte ens tål att jag säger till dom utan att dom tolkar det att jag är ute efter bråk. 
     
    Bonusmamma vart skitsur, kör med sina krokodiltårar som utpressning som hon brukar göra dvs är att ställa sig och storgråta inför dottern så fort hon inte får som hon vill, och har blockerat mig på Messenger. Nexet kom med bortförklaringen att pedofiler tar kontakt med henne på Facebook och att dom måste hålla koll på hennes telefon.
     
    Dottern har varit hos "mormor" (bonusmammas mamma) varje dag sedan en vecka då hon inte orkar vara hemma, jag bor fem mil bort och har inte tillgång till bil. Nu när jag sagt till dom om detta med telefonen drabbas dottern av det och nexet säger till henne: "Nu kommer mamma ringa soc igen och göra orosanmälan. Vill du bli placerad igen?" ????
    Och för att ge den där jävla idioten en reminder sist soc blev inkopplad för fem år sedan, så var det han och hans familj som kontakta dom och gjorde ett halvt dussin anmälningar, inte jag. Snacka om projicering! 
     
    Dottern sa både igår och idag att försätter detta så vill hon inte bo kvar där längre utan vill flytta hem till mig och självklart står min dörr ALLTID öppen för henne, men sätter både jag eller dottern sig emot det kommer nexet göra allt för att sabba det, stoppa vårt umgänge varannan helg och komma med falska anklagelser om mig för dottern och i värsta fall kontakta soc då han hellre ser att hon blir placerad igen än att hon bor hos mig. Hur jag än gör så kommer detta drabba dottern på ett negativt sätt då hennes far är okapabel att samarbeta och bete sig som en vuxen. Ska jag ansöka om enskild vårdnad? Visst är det en rättslig process? Att kontakta soc är inte ett alternativ, den skiten utsätter jag inte min dotter eller mig för igen. 
     
    Blä, blä, bläää!!! Måste få avventilera mig, känner mig så jäkla vilsen. Jag vill göra allt i min makt att skydda min älskade dotter men jag vet inte hur utan att det blir förödande konsekvenser. 
  • Svar på tråden Nexet förstör min dotters liv
  • Anonym (S)
    Sat 26 Feb 2022 10:45
    #1
    +1

    Din dotter är så pass gammal nu att tingsrätten kommer att ta stor hänsyn till hennes vilja. Låt honom bråka. Spela in allt, spara alla meddelanden. Han gräver sin egen grop.

  • Anonym (S)
    Sat 26 Feb 2022 10:46
    #2
    +1

    Du behöver inte ansöka om enskild vårdnad, däremot måste du antagligen ansöka om att få bli boendeförälder. Nån som vet mer exakt kan säkert berätta om hon kan flytta hem till dig direkt nu eller om ni måste ha tingsrättens beslut först.

  • Anonym (oroli­g mamma) Trådstartaren
    Sat 26 Feb 2022 10:52
    #3
    Anonym (S) skrev 2022-02-26 10:46:49 följande:

    Du behöver inte ansöka om enskild vårdnad, däremot måste du antagligen ansöka om att få bli boendeförälder. Nån som vet mer exakt kan säkert berätta om hon kan flytta hem till dig direkt nu eller om ni måste ha tingsrättens beslut först.


    Vet du vart jag vänder mig då isåfall, för att ansöka om att bli boendeförälder? Är det också Tingsrätten?
  • Anonym (K)
    Sat 26 Feb 2022 10:54
    #4

    Suck. Alla dessa föräldrar som skaffar barn men inte ser till att vara pålästa. 

    Ditt ex kan ALDRIG ta umgänget ifrån dig. Umgängesrätt har man ALLTID. Så från första början behövde du aldrig skriva på något och läst på istället. 

    Det man kan stämma någon på är boende och vårdnad. Vilket fortfarande inte förändrar något alls för dig. Umgänge kan ske oavsett. Speciellt när barnet är så pass gammal och kan föra sin egen talan. 

    Sen borde du varit bättre förbredd när du bestämde dig för att lämna. Så som hittat nytt boende innan för att inte hamna i en sån här sits som ditt barn blir lidande av. 

    Sluta fokusera på ditt ex och hans nya. Nej du ska inte kräva ensam vårdnad då det är oviktigt. Det ni ska göra är att låta barnet själv välja var hon vill bo. Kan ni inte det så får ni ta det till domstol så får dom utreda om ens någon av er är en lämplig förälder. 

  • Anonym (K)
    Sat 26 Feb 2022 10:57
    #5
  • Anonym (S)
    Sat 26 Feb 2022 10:57
    #6
    Anonym (K) skrev 2022-02-26 10:54:19 följande:

    Det man kan stämma någon på är boende och vårdnad. Vilket fortfarande inte förändrar något alls för dig. Umgänge kan ske oavsett. Speciellt när barnet är så pass gammal och kan föra sin egen talan. 


    Fel. Dottern är så gammal att tingsrätten inte kan tvinga henne att umgås med pappan om hon inte vill. I övrigt bra text.
  • Anonym (pppp)
    Sat 26 Feb 2022 11:02
    #7
    +1

    Eftersom ni har gemensam vårdnad ff, och barnet är 14, så bör det inte vara så svårt att ändra hennes boende, om du är frisk nu och anses vara en stabil förälder. 

    I princip skulle dottern kunna åka hem till dig på eget bevåg, och vägra åka tillbaka till pappan. Finns inget som säger att hon skulle placeras någon annanstans nu. bara för att hon gjort det en gång.

    Om jag var du skulle jag ringa soc och berätta det senaste och fråga hur du ska göra för dotterns bästa. Orosanmäla kan du göra utifrån det dottern berättar och att hon inte ens är där längre eftersom om inte orkar , eller så försöker du uppmana dottern att själv ringa till soc och säga att hon inte vill bo hos pappa längre. 

    Det kommer säkerligen bli surt och turbulens, ja, men så stora barn brukar få bestämma mer och mer själv. 

    Dessutom: vid gemensam vårdnad placerar inte soc  barn på annat ställe, om det är ok i ett av hemmen. Så om det anses att du är helt ok idag, så kan pappan inte be soc om att barnet ska placeras om inte du motsäger dig att ha dottern boendes. Klar de kommer utreda saken först, om pappan säger så, men om du visar att det är bra idag och att både du och dottern vill att hon bor hos dig så finns stora chanser.

    Ingen större ide att ansöka om enskild vårdnad när barnet är så gammalt, enligt min erfarenhet. Men diskutera med en advokat.

  • Anonym (oroli­g mamma) Trådstartaren
    Sat 26 Feb 2022 11:29
    #8
    Anonym (K) skrev 2022-02-26 10:54:19 följande:

    Suck. Alla dessa föräldrar som skaffar barn men inte ser till att vara pålästa. 

    Ditt ex kan ALDRIG ta umgänget ifrån dig. Umgängesrätt har man ALLTID. Så från första början behövde du aldrig skriva på något och läst på istället. 

    Det man kan stämma någon på är boende och vårdnad. Vilket fortfarande inte förändrar något alls för dig. Umgänge kan ske oavsett. Speciellt när barnet är så pass gammal och kan föra sin egen talan. 

    Sen borde du varit bättre förbredd när du bestämde dig för att lämna. Så som hittat nytt boende innan för att inte hamna i en sån här sits som ditt barn blir lidande av. 

    Sluta fokusera på ditt ex och hans nya. Nej du ska inte kräva ensam vårdnad då det är oviktigt. Det ni ska göra är att låta barnet själv välja var hon vill bo. Kan ni inte det så får ni ta det till domstol så får dom utreda om ens någon av er är en lämplig förälder. 


    Tråkig attityd du har.
  • Anonym (Famrä­tt)
    Sat 26 Feb 2022 20:46
    #9
    Anonym (K) skrev 2022-02-26 10:54:19 följande:

    Suck. Alla dessa föräldrar som skaffar barn men inte ser till att vara pålästa. 

    Ditt ex kan ALDRIG ta umgänget ifrån dig. Umgängesrätt har man ALLTID. Så från första början behövde du aldrig skriva på något och läst på istället. 

    Det man kan stämma någon på är boende och vårdnad. Vilket fortfarande inte förändrar något alls för dig. Umgänge kan ske oavsett. Speciellt när barnet är så pass gammal och kan föra sin egen talan. 

    Sen borde du varit bättre förbredd när du bestämde dig för att lämna. Så som hittat nytt boende innan för att inte hamna i en sån här sits som ditt barn blir lidande av. 

    Sluta fokusera på ditt ex och hans nya. Nej du ska inte kräva ensam vårdnad då det är oviktigt. Det ni ska göra är att låta barnet själv välja var hon vill bo. Kan ni inte det så får ni ta det till domstol så får dom utreda om ens någon av er är en lämplig förälder. 


    Snacka om sten i glashus när du själv verkligen inte är påläst om vad som gäller. Föräldern har ALDRIG umgängesrätt. Det är barnen som har rätt till umgänge (om det är lämpligt) och jo man kan stämma om alla tre sakerna, vårdnad, boende och umgänge. Du kan vara vårdnadshavare, utan att ha umgänge alls, och du kan ha umgänge utan att vara vårdnadshavare och alla möjliga kombinationer.

    Barn som är så stora som i detta fall har en röst som väger mycket tungt, och skulle barnet säga att hon inte vill träffa den ena föräldern alls så skulle det heller inte utdömas nåt umgäng. I de flesta fall får 24 åringar själva bestämma var de ska bo och vem de ska träffa, om det inte finns alldeles speciella skäl som gör det som ungdomen önskar väldigt olämpligt. Så kan det ju vara i detta fall, eller inte. Det vet vi inte.
  • Anonym (K)
    Sat 26 Feb 2022 20:53
    #10

    Eftersom det framgår att TS barn vill träffa henne och att hon skrev på för att hennes ex hotat med att ta umgänget ifrån henne ansåg jag inte att det behöver belysas att umgänget är till för barnet. 

    Och åter igen nej. Man kan inte stämma någon på umgänget. Gör om gör rätt. 

  • Anonym (Famrä­tt)
    Sat 26 Feb 2022 21:29
    #11
    Anonym (K) skrev 2022-02-26 20:53:15 följande:

    Eftersom det framgår att TS barn vill träffa henne och att hon skrev på för att hennes ex hotat med att ta umgänget ifrån henne ansåg jag inte att det behöver belysas att umgänget är till för barnet. 

    Och åter igen nej. Man kan inte stämma någon på umgänget. Gör om gör rätt. 


    Varför fortsätta framhärda i felaktigheter som så otroligt lätt går att kolla upp??

    https://www.domstol.se/amnen/familj/foraldrar-och-barn/vardnad-boende-och-umgange/
  • Anonym (Famrä­tt)
    Sat 26 Feb 2022 21:31
    #12
    Anonym (K) skrev 2022-02-26 20:53:15 följande:

    Eftersom det framgår att TS barn vill träffa henne och att hon skrev på för att hennes ex hotat med att ta umgänget ifrån henne ansåg jag inte att det behöver belysas att umgänget är till för barnet. 

    Och åter igen nej. Man kan inte stämma någon på umgänget. Gör om gör rätt. 


    Och det spelar ingen roll om barnet VILL träffa en förälder, även om så är fallet kan det vara så att inget umgänge fastställs om det är olämpligt och barnet inte förstår sitt eget bästa och ej uppnått sådan mognad som krävs för att själv få bestämma. 
  • Anonym (Probl­emet)
    Sat 26 Feb 2022 21:51
    #13

    Problemet är med narcissistiska ex att det samarbetar inte .Dessutom manipulerar de gärna barnet till sin sida och därmed kan orsaka skada för barnet genom att barnet förlorar kontakten med sin andra förälder.

  • Anonym (A)
    Sun 27 Feb 2022 20:09
    #14
    Anonym (S) skrev 2022-02-26 10:45:50 följande:
    Din dotter är så pass gammal nu att tingsrätten kommer att ta stor hänsyn till hennes vilja. Låt honom bråka. Spela in allt, spara alla meddelanden. Han gräver sin egen grop++
    +1
Svar på tråden Nexet förstör min dotters liv