• LejonHonan

Att skriva någons ålder, varför ska det vara så svårt? (Särskrivningar)

Ser gång på gång på gång hur folk skriver "1 åring" "5 års åldern" och såna saker, hur svårt ska de vara att skriva rätt? Dvs "1-åring" och "5-årsåldern" alternativt "ettåring" och "femårsåldern?

Ser det ÖVERALLT. 

Varför är människor så allergiska mot det där bindestrecket?

• Svar på tråden Att skriva någons ålder, varför ska det vara så svårt? (Särskrivningar)
  • Aniiee
    Jag är bara jag skrev 2022-02-26 18:41:26 följande:
    Gör dom? Var då? Och varför skulle dom det? 
    Tänk.... internet.....
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Spucks

Hmmmm ... jag skriver utan bindestreck men inte särskrivet heller, utan "3åring" tex. Funkar det som kompromiss? Skrattande

• LejonHonan
    Erika71 skrev 2022-02-26 18:56:46 följande:

Jag tycker att fenomenet att säga han/hon istället för honom/henne har blommat ut sista tiden, både bland vuxna och barn. Jag hör och läser det exakt överallt och vill så gärna rätta alla men inser att det kan provocera.

"Varför gillar jag inte han?"
    "Har du sett han?"
    "Jag tycker som hon."

Det där har väl mer med dielekter att göra, norrlänningar skriver exakt sådär...
  • Erika71
    LejonHonan skrev 2022-02-26 20:27:47 följande:
    Det där har väl mer med dielekter att göra, norrlänningar skriver exakt sådär...
    Jag bor i södra Sverige och hör det ofta men visst kan det vara dialektalt. Jag tycker bara att det har eskalerat, även här på FL har jag läst det  i inlägg flera gånger sista tiden.
  • skolios

Med tanke på hur många av oss som dagligen skriver på vår mobil och på Google så är det inte konstigt. Om man googlar tex avstånd så kommer man få förslaget "menade du av stånd"?

• Spucks
    Erika71 skrev 2022-02-26 20:36:06 följande:
    Jag bor i södra Sverige och hör det ofta men visst kan det vara dialektalt. Jag tycker bara att det har eskalerat, även här på FL har jag läst det  i inlägg flera gånger sista tiden.
    Borde det inte heta "senaste tiden"?
  • Erika71
    Spucks skrev 2022-02-26 20:44:41 följande:
    Borde det inte heta "senaste tiden"?
    Det ska det säkert
  • bananmilkshake
    Tow2Mater skrev 2022-02-26 18:40:42 följande:

Allt är bättre än när mammor pratar om sina typ 53-månaders barn....

Haha, håller med. "Min 724-månaders". 
  • Mortiscia80
    Jag är bara jag skrev 2022-02-26 17:34:35 följande:

För att särskrivningar har ökat överlag. I grund och botten borde det bero på skolans bristande undervisning i svenska språket.

Nej, det beror på att vi influeras så mycket av engelska språket.
  • bananmilkshake
    Mortiscia80 skrev 2022-02-27 10:19:13 följande:
    Nej, det beror på att vi influeras så mycket av engelska språket.
    Men varför har folk så svårt att skilja på språken? När jag var liten sa lärarna att om man hade svårt att förstå så skulle man tänka att i svenskan ska orden aldrig särskrivas och i engelskan alltid särskrivas, ungefär. 

I engelskan skriver man ju veckodagar med stor bokstav till exempel, men det verkar folk förstå inte gäller för svenska? 
  • callmepreggoornot
    bananmilkshake skrev 2022-02-27 12:17:08 följande:
    Men varför har folk så svårt att skilja på språken? När jag var liten sa lärarna att om man hade svårt att förstå så skulle man tänka att i svenskan ska orden aldrig särskrivas och i engelskan alltid särskrivas, ungefär. 

I engelskan skriver man ju veckodagar med stor bokstav till exempel, men det verkar folk förstå inte gäller för svenska? 
    Man kan inte komma ihåg allt från skolan och speciellt inte det som inte underhålls. Jag har haft ett betydligt bättre skriftspråk förut men att läsa på om diverse skrivregler idag? Nej, inte ofta. Jag behöver inte det i min vardag, ingen kommer att felmarkera min brist på bindestreck.
Svar på tråden Att skriva någons ålder, varför ska det vara så svårt? (Särskrivningar)