Jag, som arbetar i förskolan, tycker att du inte ska lämna innan den tid du har satt. Dessutom, när du hämtar, så om du vet att det tar lååång tid för ditt barn att lämna förskolan, så sätt den tiden som krävs för hämtningstid. Lägg alltså på en kvart innan och en kvart efter hämtningstid.
För att förklara: I vissa fall struntar jag fullständigt i om en förälder är en timme sen eller en timme tidig att hämta, men i vissa fall gör 5 minuter ALLT.
Vi som arbetar i förskolan har strikta tider utefter barnens tider, vilka föräldrarna har lämnat in. Ibland spelar det ingen som helst roll att barnet kommer tidigare/blir hämtat senare, men i vissa fall spelar det all roll i världen, eftersom det beror om föräldern vill prata med just mig eller om någon i personalen är upptagen med samtal eller om någon i personalen måste vabba eller bussen är sen eller vad som helst.
Förra veckan höll jag på att få krupp. Vi stänger förskolan i en annan byggnad, dit vi går med barnen klockan 16.15, men om någon förälder har satt tid tid 16-16.15 så tar jag barnen så att de ska slippa gå den sträckan. Jag är den som ansvarar för stängningen i min byggnad. Jag ska egentligen inte behöva ta hand om barn eller föräldrar efter klockan 16.15, men de har ju en kvart på sig, eftersom jag i praktiken slutar 16.30. Om föräldrar dröjer kvar så innebär det i praktiken att jag inte hinner låsa in datorer, telefoner, sopa, plocka de sista leksakerna och så.
Förra veckan blev det katastrof för mig. Två föräldrar dröjde sig kvar. En av dem, bad jag stanna kvar, eftersom jag hade något viktigt att säga. Nästa förälder dröjde sig kvar, för - fan vet vilken anledning - men den första föräldern med barn gick, när jag hade sagt mitt. Då var det som att förälder #2 trodde att det var helt okej att stå och prata allmänt, söla, ja, jag vet inte vad. Jag sade att jag var tvungen att släcka, larma och låsa, så jag gjorde det, gick ut med sopor och liknande. Föräldern tog det låååångsamt. Jag frågade om föräldern ville prata om något särskilt, men det ville inte föräldern. Plötsligt ringde min telefon. Föräldern såg riktigt sur ut och jag var "opoffsig" nog att svara, eftersom jag i praktiken hade slutat för en kvart sedan.
Det hela slutade i alla fall med att mitt barns stackars fritidspersonal inte kunde hämta sina barn i tid på förskolan eftersom mitt barn blev hämtat en kvart för sent.
Förskolor och fritids har generella öppettider, men i praktiken innebär det ingenting eftersom personalens scheman läggs efter barnens lämnings- och hämtningstider.
Så, för att svara på din fråga: Ibland bryr jag mig inte alls om när ditt barn kommer. Ibland är det väldigt, väldigt viktigt. Saken är den, att du som förälder kanske inte ens märker om eller när det är viktigt att tiderna hålls.