• MrsB6

Vad räknas som att hämta/lämna sent på förskolan enligt dig?

Hej!

Om mitt barn får gå förskola 08:45-13:45 vissa dagar. När tycker ni då man är sen/för tidig när man FAKTISKT lämnar/hämtar?

till exempel lämningen (08:45 enligt schema) är det då mest okej att lämna:
    08:45-08:55
    08:40-08:50
    eller kan man lämna redan 08:35?

hämningen kanske är mer noga?
    ska vi ha åkt därifrån 13:45? Eller räcker det om jag dyker upp 13:45? Fånga in barn och klä på och snacka nån minut tar ju lite tid

• Svar på tråden Vad räknas som att hämta/lämna sent på förskolan enligt dig?
  • nnnnnnnn
    MrsB6 skrev 2022-02-28 12:09:32 följande:
    Hej!

Om mitt barn får gå förskola 08:45-13:45 vissa dagar. När tycker ni då man är sen/för tidig när man FAKTISKT lämnar/hämtar?

till exempel lämningen (08:45 enligt schema) är det då mest okej att lämna:
    08:45-08:55
    08:40-08:50
    eller kan man lämna redan 08:35?

hämningen kanske är mer noga?
    ska vi ha åkt därifrån 13:45? Eller räcker det om jag dyker upp 13:45? Fånga in barn och klä på och snacka nån minut tar ju lite tid

Här är/var reglerna såhär:

Lämning 8.45 = man fick inte komma före 8.45. Det normala var att lämna tidigast 8.45 och senast 9. Blev man senare än så uppmanades man att ringa eller skicka SMS och informera om när man kommer.
    Hämtning 13.45 = man går ut från området 13.45. Givetvis skulle man då komma tidigare för att hinna hämta barnet i lugn och ro, så 13.30 ungefär om man inte ville hämta tidigare än avtalat, ville man hämta i förtid uppmanades man att ringa/skicka SMS och informera.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med: När tycker ni då man är sen/för tidig när man FAKTISKT lämnar/hämtar?
    Det är liksom inte så mycket att tycka om, det gäller bara att följa reglerna som finns. Är reglerna inte uttalade så frå ni fråga om vilka regler som finns...
    Det är liksom mer fakta än tyckande... Om du kommer före 8.45 = du är för tidig. Oavsett vad andra tycker...

• Anonym (jag)
    nnnnnnnn skrev 2022-02-28 19:45:51 följande:

Här är/var reglerna såhär:

Lämning 8.45 = man fick inte komma före 8.45. Det normala var att lämna tidigast 8.45 och senast 9. Blev man senare än så uppmanades man att ringa eller skicka SMS och informera om när man kommer.
    Hämtning 13.45 = man går ut från området 13.45. Givetvis skulle man då komma tidigare för att hinna hämta barnet i lugn och ro, så 13.30 ungefär om man inte ville hämta tidigare än avtalat, ville man hämta i förtid uppmanades man att ringa/skicka SMS och informera.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med: När tycker ni då man är sen/för tidig när man FAKTISKT lämnar/hämtar?
    Det är liksom inte så mycket att tycka om, det gäller bara att följa reglerna som finns. Är reglerna inte uttalade så frå ni fråga om vilka regler som finns...
    Det är liksom mer fakta än tyckande... Om du kommer före 8.45 = du är för tidig. Oavsett vad andra tycker...

Fast du beskriver ju reglerna som var just där, inte regler som är allomfattande för alla förskolor/skolor. Håll i sär det, för det du skriver är inte alls fakta utan godtyckliga regler som inte är samma överallt. 
  • Anonym (Ms)

Jag tänker att tiderna är viktigast om man är första barn som kommer eller sista barn som går. Då ska manvara där/lämna exakt de klockslag man skriver upp, max diffa med några minuter.

Annars tänker jag att tiden är när ansvaret överlämnas. Du lämnar 8:45 - då kan du komma 5-10 min innan för personalen måste ju inte vara i kapprummet när barnet klär av sig. Samma hem. Om du ska hämta 13:45 kan det vara tiden du tar tillbaka ansvaret för ditt barn, dvs då kliver barnet ut i kapprummet och du klär på det. Personalen behöver ju inte vara där då, enbart om det behövs en överrapportering. Är barnet sista barnet för dagen bör man dock vara ute ur kapprummet 13:45.

Alla förskolor har förstås olika regler och tyckanden så det bästa är väl att fråga. Är de nitiska med tider så sätt ut med lite marginal bara.

• nnnnnnnn
    Anonym (jag) skrev 2022-03-03 11:36:05 följande:
    Fast du beskriver ju reglerna som var just där, inte regler som är allomfattande för alla förskolor/skolor. Håll i sär det, för det du skriver är inte alls fakta utan godtyckliga regler som inte är samma överallt. 
    Jag skrev därför tydlig: Här är/var reglerna såhär:
    samt: Det är liksom inte så mycket att tycka om, det gäller bara att följa reglerna som finns. Är reglerna inte uttalade så får ni fråga om vilka regler som finns...

Detta är väl ändå det som saknas i TS?
    Info om varför man vill ha främmande människor som gissar hur man eventuellt kan göra om man inte vill ta reda på vilka regler som faktiskt gäller....
  • Michael 310

Har aldrig ens reflekterat över om vi är 5-10 min tidiga eller sena på morgonen. Ibland strular barnen och det tar längre tid att komma iväg, ibland går det supersmidigt och isen man trodde behövde skrapas på bilen finns inte. Varför skulle vi då sitta utanför i bilen och vänta på att det ska bli exakt rätt tid för att gå in? 
    Samma sak när det gäller hämtning, men då är det nästan uteslutande tidigare än planerad tid jag hämtar. Men kan vara flera timmar tidigare istället, beroende på vad som händer under dagen. 

• Anonym (Mamma)

Jag skulle hellre komma dit lite sent på morgonen än för tidigt, för tiden börjar tekniskt sett 8:45 för er. Samma så ser man till att lägga tiderna så man kan hämta i tid, vilket för mig är att du ser till att vara på plats senast 13:45.

• Hyllemor

Jag, som arbetar i förskolan, tycker att du inte ska lämna innan den tid du har satt. Dessutom, när du hämtar, så om du vet att det tar lååång tid för ditt barn att lämna förskolan, så sätt den tiden som krävs för hämtningstid. Lägg alltså på en kvart innan och en kvart efter hämtningstid.

För att förklara: I vissa fall struntar jag fullständigt i om en förälder är en timme sen eller en timme tidig att hämta, men i vissa fall gör 5 minuter ALLT.

Vi som arbetar i förskolan har strikta tider utefter barnens tider, vilka föräldrarna har lämnat in. Ibland spelar det ingen som helst roll att barnet kommer tidigare/blir hämtat senare, men i vissa fall spelar det all roll i världen, eftersom det beror om föräldern vill prata med just mig eller om någon i personalen är upptagen med samtal eller om någon i personalen måste vabba eller bussen är sen eller vad som helst.

Förra veckan höll jag på att få krupp. Vi stänger förskolan i en annan byggnad, dit vi går med barnen klockan 16.15, men om någon förälder har satt tid tid 16-16.15 så tar jag barnen så att de ska slippa gå den sträckan. Jag är den som ansvarar för stängningen i min byggnad. Jag ska egentligen inte behöva ta hand om barn eller föräldrar efter klockan 16.15, men de har ju en kvart på sig, eftersom jag i praktiken slutar 16.30. Om föräldrar dröjer kvar så innebär det i praktiken att jag inte hinner låsa in datorer, telefoner, sopa, plocka de sista leksakerna och så.

Förra veckan blev det katastrof för mig. Två föräldrar dröjde sig kvar. En av dem, bad jag stanna kvar, eftersom jag hade något viktigt att säga. Nästa förälder dröjde sig kvar, för - fan vet vilken anledning - men den första föräldern med barn gick, när jag hade sagt mitt. Då var det som att förälder #2 trodde att det var helt okej att stå och prata allmänt, söla, ja, jag vet inte vad. Jag sade att jag var tvungen att släcka, larma och låsa, så jag gjorde det, gick ut med sopor och liknande. Föräldern tog det låååångsamt. Jag frågade om föräldern ville prata om något särskilt, men det ville inte föräldern. Plötsligt ringde min telefon. Föräldern såg riktigt sur ut och jag var "opoffsig" nog att svara, eftersom jag i praktiken hade slutat för en kvart sedan.

Det hela slutade i alla fall med att mitt barns stackars fritidspersonal inte kunde hämta sina barn i tid på förskolan eftersom mitt barn blev hämtat en kvart för sent.

Förskolor och fritids har generella öppettider, men i praktiken innebär det ingenting eftersom personalens scheman läggs efter barnens lämnings- och hämtningstider.

Så, för att svara på din fråga: Ibland bryr jag mig inte alls om när ditt barn kommer. Ibland är det väldigt, väldigt viktigt. Saken är den, att du som förälder kanske inte ens märker om eller när det är viktigt att tiderna hålls.

• Hyllemor

Förlåt TS, om jag lät hård i mitt svar. Egentligen skulle mitt svar vara: Hör av dig om du blir sen eller tidig!

Det kan bli lika knepigt om en förälder som ska hämta klockan  13.45 kommer en kvart innan eller efter, eftersom det då kan störa verksamheten.

Att "störa verksamheten" är ett begrepp som inte är så lätt att förstå för föräldrar. Det kan vara att ni plötsligt kommer in och ert barn missar en sak. Det kan också vara att andra barn på avdelningen börjar gråta eftersom de vet att ni brukar hämta det andra barnet en viss tid och att deras förälder också kommer den tiden. Det kan också innebära att vi väntar med mellanmål, undervisning eller någonting annat, tills ert barn har gått hem, vilket innebär att vi inte alls hinner med den saken. (All förskoleledning i Sverige är inte jättepositiva kring att man bryter planeringen enbart för att "en förälder hämtade för sent/för tidigt utan att höra av sig innan." Även om många är det, så har jag kolleger på andra förskolor som inte blir så väl bemötta om de inte håller sin planering.)

• Hyllemor

Generellt är dock mitt svar: Lämna gärna för sent än för tidigt. Hämta gärna för tidigt än för sent.

Detta gäller dock INTE på just MIN förskola efter klockan 9.15 och innan klockan 14.30. På mitt gamla jobb blev vi tokiga om man kom försent mellan 8 och 8.45. Det är olika. Kolla med personalen.

Fråga dem rakt ut, så får ni svar.

Säg så här: "Det här är mina barns tider. Jag vill inte störa verksamheten. Om jag behöver lämna eller hämta upp till en kvart innan eller efter, vilka är då hålltiderna?"

• Hyllemor
    cosinus skrev 2022-02-28 14:56:52 följande:

När mina barn gick på förskola så var det bara noga med tider när man hade barnen 15 timmar. Då var det jävlar i min lilla låda noll flexibilitet och sura fröknar om man var 1 minut sen eller någon minut för tidig. 

I övrigt, så fort barnen gått enligt vanligt schema igen, har de aldrig brytt sig om man diffat 15 min från schemat men iofs låg mina ungar aldrig i någon extrem. De hade oftast 8-15 eller 8-15:30 på schemat. Det enda som var viktigt var att de kom före 8:15 för det var sista insläpp till frukosten. 

Blev jag mycket senare någon dag ringde jag och frågade men det var aldrig problem att komma 16:30 om det krisade någon dag.

Anledningen till det är att de barn som har 15 timmar delar på en heltidsplats. Det innebär att en plats delas mellan två 15-timmarsbarn.

Det innebär i slutändan att man kan ha 30 barn på plats men eftersom barnen räknas som "halva" barn, så är det bara bemannat för 15 barn, eftersom det enbart är räknat som 15 platser.

Föräldrar kan märka detta genom att syskon måste ha kläder på samma hylla eller liknande, men oftast löser någon människa det på kommunen, efter ett tag, så då märker bara föräldrarna det genom att den desperata personalen jobbar över (utan att säga det).

• Anonym (jag)
    Hyllemor skrev 2022-03-07 22:43:51 följande:

Anledningen till det är att de barn som har 15 timmar delar på en heltidsplats. Det innebär att en plats delas mellan två 15-timmarsbarn.

Det innebär i slutändan att man kan ha 30 barn på plats men eftersom barnen räknas som "halva" barn, så är det bara bemannat för 15 barn, eftersom det enbart är räknat som 15 platser.

Föräldrar kan märka detta genom att syskon måste ha kläder på samma hylla eller liknande, men oftast löser någon människa det på kommunen, efter ett tag, så då märker bara föräldrarna det genom att den desperata personalen jobbar över (utan att säga det).

Det där är verkligen så sjukt och så illa mot er som arbetar i barnomsorgen. Men personalen borde skrika ut den frustrationen UPPÅT mot ledningen istället för att ta ut den på föräldrar. Och jag vet att inte alla tar ut det på föräldrar, men det förekommer.
  • Anonym (Mamma)
    Hyllemor skrev 2022-03-07 22:15:20 följande:

Jag, som arbetar i förskolan, tycker att du inte ska lämna innan den tid du har satt. Dessutom, när du hämtar, så om du vet att det tar lååång tid för ditt barn att lämna förskolan, så sätt den tiden som krävs för hämtningstid. Lägg alltså på en kvart innan och en kvart efter hämtningstid.

För att förklara: I vissa fall struntar jag fullständigt i om en förälder är en timme sen eller en timme tidig att hämta, men i vissa fall gör 5 minuter ALLT.

Vi som arbetar i förskolan har strikta tider utefter barnens tider, vilka föräldrarna har lämnat in. Ibland spelar det ingen som helst roll att barnet kommer tidigare/blir hämtat senare, men i vissa fall spelar det all roll i världen, eftersom det beror om föräldern vill prata med just mig eller om någon i personalen är upptagen med samtal eller om någon i personalen måste vabba eller bussen är sen eller vad som helst.

Förra veckan höll jag på att få krupp. Vi stänger förskolan i en annan byggnad, dit vi går med barnen klockan 16.15, men om någon förälder har satt tid tid 16-16.15 så tar jag barnen så att de ska slippa gå den sträckan. Jag är den som ansvarar för stängningen i min byggnad. Jag ska egentligen inte behöva ta hand om barn eller föräldrar efter klockan 16.15, men de har ju en kvart på sig, eftersom jag i praktiken slutar 16.30. Om föräldrar dröjer kvar så innebär det i praktiken att jag inte hinner låsa in datorer, telefoner, sopa, plocka de sista leksakerna och så.

Förra veckan blev det katastrof för mig. Två föräldrar dröjde sig kvar. En av dem, bad jag stanna kvar, eftersom jag hade något viktigt att säga. Nästa förälder dröjde sig kvar, för - fan vet vilken anledning - men den första föräldern med barn gick, när jag hade sagt mitt. Då var det som att förälder #2 trodde att det var helt okej att stå och prata allmänt, söla, ja, jag vet inte vad. Jag sade att jag var tvungen att släcka, larma och låsa, så jag gjorde det, gick ut med sopor och liknande. Föräldern tog det låååångsamt. Jag frågade om föräldern ville prata om något särskilt, men det ville inte föräldern. Plötsligt ringde min telefon. Föräldern såg riktigt sur ut och jag var "opoffsig" nog att svara, eftersom jag i praktiken hade slutat för en kvart sedan.

Det hela slutade i alla fall med att mitt barns stackars fritidspersonal inte kunde hämta sina barn i tid på förskolan eftersom mitt barn blev hämtat en kvart för sent.

Förskolor och fritids har generella öppettider, men i praktiken innebär det ingenting eftersom personalens scheman läggs efter barnens lämnings- och hämtningstider.

Så, för att svara på din fråga: Ibland bryr jag mig inte alls om när ditt barn kommer. Ibland är det väldigt, väldigt viktigt. Saken är den, att du som förälder kanske inte ens märker om eller när det är viktigt att tiderna hålls.

Om ditt schema är så tight att du bara har en kvart på dig att stänga, städa mm så måste du prata med din chef. Det där är inte hållbart.
  • nernu
    Anonym (Mamma) skrev 2022-03-10 09:51:27 följande:
    Om ditt schema är så tight att du bara har en kvart på dig att stänga, städa mm så måste du prata med din chef. Det där är inte hållbart.
    Eller så passar föräldrar tiden så att personalen slipper sitta kvar där i onödan.
  • Anonym (Mamma)
    nernu skrev 2022-03-10 10:01:46 följande:
    Eller så passar föräldrar tiden så att personalen slipper sitta kvar där i onödan.
    Det spelar ingen roll, en kvart räcker inte! Hyllemor och alla andra fsk-pedagoger ska ha tillräckligt med tid för att slippa stressa i slutet av dagen.
Svar på tråden Vad räknas som att hämta/lämna sent på förskolan enligt dig?