• mh44

    Ägg befruktas inte, liknande erf?

    Hej

    Jag (man 44, 2 barn sedan tidigare) och min sambo (35) försöker att få barn men då hon har haft lite problem med livmoderslemhinna och septum så beslutade vi oss för att påbörja IVF för att få lite ägg till frysen i väntan på operation för att rätta till septum och slemhinna.

    Jag gjorde spermaprov i november som såg bra ut.

    Första IVF fick vi bara ut 7 ägg där inget befruktades. Spermaprov såg OK ut.

    Andra IVF, denna gång med en annan hormonbehandling fick vi ut 15 ägg varav 10 var stora nog att använda, Denna gången blev det ICSI. Nu såg tydligen spermierna något sämre sa dem, kanske även ägg, jag vet faktiskt inte.

    Frågan jag har är:

    Har någon upplevt samma sak; att äggen inte befruktas men lyckats vid ett annat tillfälle. Min sambo är ju otroligt ledsen så jag hade hoppats att det fanns någon ljusglimt.

    Tack på förhand

    M
  • Svar på tråden Ägg befruktas inte, liknande erf?
  • Pimpinellan

    Det hände mig 3 ggr av 5. Men en gång lyckades det också så pass långt att jag faktiskt blev gravid och fick ett embryo till frysen. Blev inga barn, men ändå. Byte av både mediciner, metod och dos kan hjälpa.
    Det blev alltså inga den gången hon fick ut 10 heller? Testat både korta och långa metoden? Vad säger läkarna? Har de hopp?
    Spermier är ju färskvara så både antal och kvalitet kan ändras mellan varven. Min man fick påtagligt färre efter en infektion. Han åt folsyra och zink i höga doser för att få upp antalet. Även astaxantin. På några månader hade antalet gått upp från 48000 till 225000.

Svar på tråden Ägg befruktas inte, liknande erf?