• Tjorven27

    Betala för min sambos tjänstebil?

    Min sambo har ett jobb som ger möjligheten till tjänstebil. När min sambo fick tjänsten så kunde min sambo välja mellan en högre lön men ingen bil eller en lite lägre lön och få tjänstebil. Min sambo valde att ta tjänstebil. (Inte för att vi var i behov av bil, eftersom vi redan hade en bil. Men min sambos jobb tyckte det och min sambo tyckte det kändes nice med en ny bil) 

    Min sambo tjänar drygt 25-30000 mer än vad jag gör. Då jag studerar och har studielån samt att jag jobbar extra på helgerna. Och när min sambo fick sin nya tjänst så sa jag att jag liksom inte kommer att ha råd att betala för den nya bilen. Och min sambo sa att det ingår ju i tjänsten, så det ska du inte behöva göra. Det har jag inte räknat med. 


    Men nu tycker min sambo att jag ska vara med och betala för den tjänstebilen?
     
    Och självklart är jag med och delar på bensin såklart. 

  • Svar på tråden Betala för min sambos tjänstebil?
  • Persikaplommon
    Tjorven27 skrev 2022-02-28 17:07:31 följande:
    I övrigt delar vi lika på det mesta. Vi betalar 50/50 hyra och mat typ Varannan gång, och övriga saker som vi köper gemensamt delar vi på. 

     


    Vilken snål människa. Varför tycker han du skulle betala för tjänstebilen ? 


     

  • Emerun

    Är det en tjänstebil eller en förmånsbil?
    Det är skillnad på hur man får använda den.
    Är det en tjänstebil så får han bara använda den i tjänsten och typ hämta och lämna barn, handla på vägen hem. Det ingår 100mil som han måste berätta för jobbet hur han använder. 


    Är det en förmånsbil är det som sin egen bil och får användas privat oxå hur man vill.

    Är det en tjänstebil tycker jag inte du ska betala nånting. Om det är en förmånsbil kanske ni borde ni samma deal som ni hade på eran gamla bil

  • Ocdmänniska

    Självklart ska du inte betala på bilen! Påminn han vad ni kom fram till när han först började prata om det.
    Sen en till sak, om han tjänar sådär pass mycket mer än dig så borde ni verkligen inte dela allt på hälften, ni borde ju betala procent! Du kan ju inte få så mycket pengar över om ni gör så? 

  • RodisDoris

    Skilj på sakerna. 
    Är det tjänstebil eller förmånsbil. 
    Förmånsbil, så betalar han ett förmånsvärde för att ha den. Betalar momsfritt bränsle allt som oftast.

    Tjänstebil (tänk skåpbil), får sällan användas privat.

    Hur som haver, ni spar nog pengar på nya bilen, då ni slipper slitage, försäkring, skatt, service och massa annat, plus att ni har en ny bil där allt är nytt och fräscht samt ni slipper eventuell risk över tid. Det är såldes mer förmånligt att ha förmånsbil än att äga en 3-8 år gammal likvärdig kärra privat. 

    Förmånsvärdet, själva kostanden för bilen får han betala. Företaget betalar bränslet för tjänsteresorna men inte för privata resorna. Således få han/ni här betala den delen själv, och då oftast momsfritt. Kör ni max 50 mil i månaden privat, så kan han säkert mixtra med körjournalen så att ni inte betalar något alls.

    Långkörning däremot kan vara svårt att fiffla bort. Förr kunde man lägga på en 20 mil i veckan på körjournalen och sedan ha en buffert för semestern. Det går inte riktigt lika lätt idag. Gäller att körjournal och milställning stämmer, någorlunda i alla fall. 

  • MsFry
    RodisDoris skrev 2022-02-28 19:39:12 följande:

    Skilj på sakerna. 
    Är det tjänstebil eller förmånsbil. 
    Förmånsbil, så betalar han ett förmånsvärde för att ha den. Betalar momsfritt bränsle allt som oftast.

    Tjänstebil (tänk skåpbil), får sällan användas privat.

    Hur som haver, ni spar nog pengar på nya bilen, då ni slipper slitage, försäkring, skatt, service och massa annat, plus att ni har en ny bil där allt är nytt och fräscht samt ni slipper eventuell risk över tid. Det är såldes mer förmånligt att ha förmånsbil än att äga en 3-8 år gammal likvärdig kärra privat. 

    Förmånsvärdet, själva kostanden för bilen får han betala. Företaget betalar bränslet för tjänsteresorna men inte för privata resorna. Således få han/ni här betala den delen själv, och då oftast momsfritt. Kör ni max 50 mil i månaden privat, så kan han säkert mixtra med körjournalen så att ni inte betalar något alls.

    Långkörning däremot kan vara svårt att fiffla bort. Förr kunde man lägga på en 20 mil i veckan på körjournalen och sedan ha en buffert för semestern. Det går inte riktigt lika lätt idag. Gäller att körjournal och milställning stämmer, någorlunda i alla fall. 


    Nja, en tjänstebil kan vara en förmånsbil (som man ska förmånsbeskattas för). En förmånsbil är alltså alltid en tjänstebil. 
  • Magical

    TS, blir det inte lite som att du då ersätter den högre lön han valde bort, om du ska vara med och betala för bilen? 

  • Drottningen1970

    Med samma resonemang hade han då alltså också valt att ge hälften av sin löneförhöjning till dig om han valt den istället för tjänstebil?

  • Mrs Moneybags

    Nej, du ska inte betala något eftersom du sa redan från början att du inte skulle ha råd att göra det samt att han accepterade det. Det var dealen.

  • Occam
    MsFry skrev 2022-02-28 21:30:31 följande:
    Nja, en tjänstebil kan vara en förmånsbil (som man ska förmånsbeskattas för). En förmånsbil är alltså alltid en tjänstebil. 
    Nej, två olika saker. Tjänstebil ska som huvudregel endast användas i tjänsten, arbetsgivaren står för allt och bör kräva körjournal samt förmånsbeskatta all användning privat som överstiger det obetydliga. 

    En förmånsbil är i allt väsenligt arbetstagarens (leasing)bil, där användning i tjänsten som huvudregel ska föranleda reseräkning. 
  • Tom Araya
    Tjorven27 skrev 2022-02-28 17:07:31 följande:
    I övrigt delar vi lika på det mesta. Vi betalar 50/50 hyra och mat typ Varannan gång, och övriga saker som vi köper gemensamt delar vi på. 
    Jag tycker han verkar snål och girig. Du pluggar och han tjänar bra, ändå ska du betala hälften...

    Ni hade bil, alltså behövde ni inte den här tjänstebilen.

    Han valde ändå tjänstebil, du fick inte vara med i det valet.
    Då betalar han själv, inget snack!
Svar på tråden Betala för min sambos tjänstebil?