• Tjorven27

    Betala för min sambos tjänstebil?

    Min sambo har ett jobb som ger möjligheten till tjänstebil. När min sambo fick tjänsten så kunde min sambo välja mellan en högre lön men ingen bil eller en lite lägre lön och få tjänstebil. Min sambo valde att ta tjänstebil. (Inte för att vi var i behov av bil, eftersom vi redan hade en bil. Men min sambos jobb tyckte det och min sambo tyckte det kändes nice med en ny bil) 

    Min sambo tjänar drygt 25-30000 mer än vad jag gör. Då jag studerar och har studielån samt att jag jobbar extra på helgerna. Och när min sambo fick sin nya tjänst så sa jag att jag liksom inte kommer att ha råd att betala för den nya bilen. Och min sambo sa att det ingår ju i tjänsten, så det ska du inte behöva göra. Det har jag inte räknat med. 


    Men nu tycker min sambo att jag ska vara med och betala för den tjänstebilen?
     
    Och självklart är jag med och delar på bensin såklart. 

  • Svar på tråden Betala för min sambos tjänstebil?
  • Persikaplommon
    Tjorven27 skrev 2022-02-28 17:07:31 följande:
    I övrigt delar vi lika på det mesta. Vi betalar 50/50 hyra och mat typ Varannan gång, och övriga saker som vi köper gemensamt delar vi på. 

     


    Vilken snål människa. Varför tycker han du skulle betala för tjänstebilen ? 


     

  • Emerun

    Är det en tjänstebil eller en förmånsbil?
    Det är skillnad på hur man får använda den.
    Är det en tjänstebil så får han bara använda den i tjänsten och typ hämta och lämna barn, handla på vägen hem. Det ingår 100mil som han måste berätta för jobbet hur han använder. 


    Är det en förmånsbil är det som sin egen bil och får användas privat oxå hur man vill.

    Är det en tjänstebil tycker jag inte du ska betala nånting. Om det är en förmånsbil kanske ni borde ni samma deal som ni hade på eran gamla bil

  • Ocdmänniska

    Självklart ska du inte betala på bilen! Påminn han vad ni kom fram till när han först började prata om det.