• mandelskrutten

    Göra en resa med endast kontanter?!

    Betalar jämt med kontanter när jag reser några dagar då jag föredrar det.
    Anledning: Rädd att det dras extra avgifter med kortbetalning.
    Tyvärr måste väll hotell numer betalas med kort?
    Kan man ändå göra en resa med endast kontanter som förr?

  • Svar på tråden Göra en resa med endast kontanter?!
  • KittyK80
    mandelskrutten skrev 2022-03-02 20:48:04 följande:
    Till England 
    Det kostar att betala med utländska kort här om du inte har något specialkort som gör att du slipper det. Men du kan ta ut kontanter i en bankomat här och betala med dem. Vet inte vad det kostar numera, men skulle tippa på typ fem pund för ett uttag. Men bättre än att betala vid varje kortköp.
  • Kermit1561
    KittyK80 skrev 2022-03-02 21:11:29 följande:
    Det kostar att betala med utländska kort här om du inte har något specialkort som gör att du slipper det. Men du kan ta ut kontanter i en bankomat här och betala med dem. Vet inte vad det kostar numera, men skulle tippa på typ fem pund för ett uttag. Men bättre än att betala vid varje kortköp.
    Är det efter brexit? För jag har inget minne av att det kostade när jag var där sist, vilket iofs är några år sedan vid det här laget.. 
    Däremot brukar bankerna lägga på en växlingsvagift men den är % på beloppet så det är oftast inte några större summor.. 
  • KittyK80
    Kermit1561 skrev 2022-03-02 21:25:59 följande:
    Är det efter brexit? För jag har inget minne av att det kostade när jag var där sist, vilket iofs är några år sedan vid det här laget.. 
    Däremot brukar bankerna lägga på en växlingsvagift men den är % på beloppet så det är oftast inte några större summor.. 
    Ja precis, det är avgiften jag menar, funnits både före och efter brexit. Nu var det ett tag sedan jag hade ett svenskt kort här, men då kostade det runt 3 procent av beloppet, så det blev betydligt billigare att ta ut största möjliga summa i bankomat och betala den fasta avgiften där.
  • mandelskrutten

    Nu har jag reserverat ett hotell för mig genom Agoda.
    Står i svenska kronor på bekräftelsen. När beloppet dras på hotellet i England, kommer de lägga till den avgiften som ni nämnde?

  • Kermit1561
    mandelskrutten skrev 2022-03-02 21:48:36 följande:

    Nu har jag reserverat ett hotell för mig genom Agoda.
    Står i svenska kronor på bekräftelsen. När beloppet dras på hotellet i England, kommer de lägga till den avgiften som ni nämnde?


    På en del ställen (med mycket turister) kan man få betala i svenska kronor men min erfarenhet är att det alltid är sämre kurs än den min bank ger (Swedbank i mitt fall). Jag har jämfört ett antal gånger och det har alltid varit bättre att betala i lokala valutan. 
  • Pilsner

    Betala det mesta med kort. (I lokal valuta, inte SEK.)

    Tag med ett mindre belopp i kontanter. (Kan ibland behövas. Jag har dock varit utomlands några gånger helt utan kontanter. Bl.a. London.)

  • Kermit1561
    KittyK80 skrev 2022-03-02 21:41:16 följande:
    Ja precis, det är avgiften jag menar, funnits både före och efter brexit. Nu var det ett tag sedan jag hade ett svenskt kort här, men då kostade det runt 3 procent av beloppet, så det blev betydligt billigare att ta ut största möjliga summa i bankomat och betala den fasta avgiften där.
    Ok, minns inte vad avgiften är, trots att jag numera får notifieringar varje gång jag betalar utomland med kort där det står.. 
    Men jag måste erkänna att jag inte är så priskänslig, jag betalar hellre 3% än att böka med kontanter.. 
  • KittyK80
    Kermit1561 skrev 2022-03-02 21:54:05 följande:
    Ok, minns inte vad avgiften är, trots att jag numera får notifieringar varje gång jag betalar utomland med kort där det står.. 
    Men jag måste erkänna att jag inte är så priskänslig, jag betalar hellre 3% än att böka med kontanter.. 
    Ja, det är ju vad man trivs med Solig Jag gillar också kort bättre, men en del ställen här tar bara kontanter. Fast det beror lite på stad förstås. Där jag bor tar de bara kontanter på bussen till exempel, så man får nog räkna med att bli lite begränsad om man inte har några kontanter. Tyvärr.
  • mandelskrutten
    Pilsner skrev 2022-03-02 21:53:44 följande:

    Betala det mesta med kort. (I lokal valuta, inte SEK.)

    Tag med ett mindre belopp i kontanter. (Kan ibland behövas. Jag har dock varit utomlands några gånger helt utan kontanter. Bl.a. London.)


    Det går väll att betala i kontanter i England än? 
  • Pilsner
    mandelskrutten skrev 2022-03-02 22:39:28 följande:
    Det går väll att betala i kontanter i England än? 
    Oftast, men varför?
  • KittyK80
    mandelskrutten skrev 2022-03-02 22:39:28 följande:
    Det går väll att betala i kontanter i England än? 
    Alltid. De älskar kontanter.
  • Flash Gordon
    mandelskrutten skrev 2022-03-02 22:39:28 följande:
    Det går väll att betala i kontanter i England än? 
    Det är nog få länder, om ens något, som är så digitaliserade i betalningar som Sverige är. Kontanter fungerar bra i resten av världen.
Svar på tråden Göra en resa med endast kontanter?!