• Anonym (move)

Besikningsprotokoll saknas, lägenhet

Någon som vet vad juridiken säger om skador/slitage i en lägenhet om tidigare besikningsprotokoll saknas?
    Kortfattat, bott i samma lägenhet i 10år+, stått på kontraktet halva tiden sen exet flyttade ut. Det ända som står skriftligt är att "lägenheten övertas i befintligt skick", några tidigare besikningsprotokoll existerar inte.
    Fastigheten har även bytt ägare under samma tid.
    Är detta något som ligger på plussidan eller minussidan för mej vid ev flytt?

• Svar på tråden Besikningsprotokoll saknas, lägenhet
  • untilthemorning
    Anonym (move) skrev 2022-03-01 11:07:08 följande:
    Besikningsprotokoll saknas, lägenhet

Någon som vet vad juridiken säger om skador/slitage i en lägenhet om tidigare besikningsprotokoll saknas?
    Kortfattat, bott i samma lägenhet i 10år+, stått på kontraktet halva tiden sen exet flyttade ut. Det ända som står skriftligt är att "lägenheten övertas i befintligt skick", några tidigare besikningsprotokoll existerar inte.
    Fastigheten har även bytt ägare under samma tid.
    Är detta något som ligger på plussidan eller minussidan för mej vid ev flytt?

Googla, och du skola finna:

www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/flytta/vilka-krav-kan-hyresvarden-stalla-nar-jag-flyttar/
  • Mascaraklumpar

Jag skulle tro att det beror på vad det gäller. För att dra ett extremexempel, säg att det läcker vatten under diskbänken så att det varje morgon bildas en stor pöl med vatten på köksgolvet som du får torka upp. Med tiden uppstår det omfattande fuktskador. Du hävdar att det var så när du flyttade in och att du därför inte gjort något åt det. Detta kommer inte att hålla, även om läckan var där från början så borde du ha rapporterat den omedelbart. Däremot skruvhål i väggar, ett trasigt dörrhantag, repor på köksskåpen och liknande borde du lätt kunna komma undan med, om inte hyresvärden tex kan visa att det var nyrenoverat när du flyttade in. 

• Anonym (move)
    Mascaraklumpar skrev 2022-03-01 11:19:04 följande:

Jag skulle tro att det beror på vad det gäller. För att dra ett extremexempel, säg att det läcker vatten under diskbänken så att det varje morgon bildas en stor pöl med vatten på köksgolvet som du får torka upp. Med tiden uppstår det omfattande fuktskador. Du hävdar att det var så när du flyttade in och att du därför inte gjort något åt det. Detta kommer inte att hålla, även om läckan var där från början så borde du ha rapporterat den omedelbart. Däremot skruvhål i väggar, ett trasigt dörrhantag, repor på köksskåpen och liknande borde du lätt kunna komma undan med, om inte hyresvärden tex kan visa att det var nyrenoverat när du flyttade in. 

Låter rimligt, tack!
    Nu är lägenheten i ett bra skick överlag men självklart finns lite slitage här o där.
  • untilthemorning
    Anonym (move) skrev 2022-03-01 11:20:54 följande:
    Tack! Så om jag tolkar det rätt skulle lägenheten kunna se ut som en krigszon utan att hyresvärden skulle kunna kräva en krona?
    Det verkar inte helt svart-vitt, men med de förutsättningar som föreligger (att det inte finns tidigare besiktningsprotokoll, etc.) så skulle det eventuellt kunna vara svårt för hyresvärden att bevisa att skadorna är orsakade av dig - vilket är ett krav för att de ska kunna kräva ersättning. Men då gäller det ju att du är helt säker på att de inte har något protokoll.

För att undvika friktion och eventuellt krångel med hyresvärden så hade jag dock rekommenderat att du återställer så gott det går, och inte lämnar lägenheten som en "krigszon".

Det kan även vara av vikt att du dokumenterar lägenhetens skick (och de skador du vet att du orsakat) innan du lämnar ifrån dig nycklar...
Svar på tråden Besikningsprotokoll saknas, lägenhet