• Wed 2 Mar 2022 08:28
    4131 visningar
    2 svar
    2
    4131

    Utomkvedshavandeskap - måste man operera bort äggledaren?

    Hej, 

    Jag sitter här med ett mycket sannolikt utomkvedshavandeskap. Jag är livrädd att de kommer ta min äggledare då det verkar vara den enda sida som släpper ägg som kan bli befruktade. Väntat 1,5 år på att bli gravid sen förra gången. 

    Jag är osäker vilken vecka jag är i. Kan vara allt mellan slutet 4 till början av v7 och igår på aktuen såg de ingenting i livmodern på ultraljudet...

    Hcg idag på 450 typ.. Ska tillbaka för nytt test imorgon...

    Har även endometrios och en höger äggstock som varit angripen av en cysta.. 

  • Svar på tråden Utomkvedshavandeskap - måste man operera bort äggledaren?
  • Wed 2 Mar 2022 09:00
    #1

    Hej! Först vill jag beklaga om det är så att du drabbats av ett utomkvedshavandeskap. jag önskar ingen att gå igenom det. Jag fick ett utomkvedshavandeskap i höstas och fick också operera bort min ena äggledare där ägget hade fastnat. Som jag förstår det vill man helst operera bort en äggledare om man har kvar sin andra och den ser frisk ut. Det är för att det annars är stor risk att det fastnar där igen eftersom det kan bli en skada på äggledaren. jag hoppas verkligen att du slipper och att allt går bra Hjärta

  • Wed 2 Mar 2022 14:08
    #2

    Hej, jag hade ett utomkveds som inte behövde opereras, kroppen tog hand om det själv.


    Var inne akut pga smärta i vecka 5+4, hade då 1100 hcg. Fick mäta igen 48 h senare och hade då 550. Eftersom det gick ner och smärtan avtog så ville de avvakta och se hellre än operation. Jag fick en blöding i samband med akutbesöket så det var väl som ett missfall. Fick sedan gå och mäta hcg varje vecka i ca 6 veckor innan hcg försvunnit helt. 

    Läkaren på gynakuten sa att det inte är större risk att få ett nytt utomkveds i framtiden, men vet inte om det stämmer. Har inte blivit gravid igen efter det (8 mån sedan).

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap - måste man operera bort äggledaren?