• Thu 3 Mar 2022 13:28
    4468 visningar
    2 svar
    2
    4468

    Vilken SGI gäller?

    Hej!

    Jag har studerat i 3,5 år och det senaste året har jag även arbetat 50% på sidan av. Jag tar snart examen och börjar därefter en tillsvidaretjänst på 100% men nu funderar jag på vilken sgi som kommer att gälla om jag exempelvis går hem på föräldraledighet eller blir sjuk då jag inte riktigt förstår vad som står på försäkringskassans hemsida. Är det den SGI jag hade innan jag började studera eller kommer den att landa på min nya inkomst eftersom jag skrivit på ett tillsvidare avtal? och gäller det oavsett om jag hunnit arbeta 6 månader innan jag isf går hem på föräldrapenning då? 

  • Svar på tråden Vilken SGI gäller?
  • S23
    Thu 3 Mar 2022 16:02
    #1
    +1

    Jag förstå det som att du inte har glapp mellan arbete och studier och således skyddat din sgi genom studierna?
    Om så är fallet kommer din sgi bygga på inkomsten från din nya anställning och föräldrapenningen likaså oavsett om du hunnit arbeta 6 månader eller inte.

    vill du ha något bättre att läsa än fks hemsida så läs deras vägledningar för sgi och föräldrapenning (kommer upp om du googlar)

  • Mon 7 Mar 2022 06:37
    #2

    Precis, jag har inte haft uppehåll mellan studier och arbete :) tack för svar 

Svar på tråden Vilken SGI gäller?