• Anonym (Velig)

Hormoner? Eller hur vet man?

Hej! Jag är återigen gravid. Har haft problem med många missfall tidigare och har även förlorat ett barn. Men har också levande barn. Nu är jag i v11, har sett ett hjärta på ett tidigt ul så tror och gissar att något lever i magen. Men, nu till mitt problem. Längtan efter barn igen har varit stor men nu när det verkar gå vägen känns det inget bra. Jag vacklar och vet inte om jag vill. Jag vet inte om jag orkar de kroppsliga påfrestningarna och uppoffringarna kring mat och goda viner. Jag har trots allt levande barn och känner nu att jag kanske är nöjd med det jag har. Samtidigt så vet jag ju att jag tidigare längtat. Kan det vara hormoner eller hur vet man? Just nu känner jag mig så deppig och längtar efter att få vara mig själv igen. Nån som känner igen sig?

• Svar på tråden Hormoner? Eller hur vet man?
  • Anonym (A)

Exakt samma för mig. Försökte i ett år med flera tidiga missfall och sen när det gick fick jag flera veckors ångest över att vara gravid, hatade att bli så extremt trött, andfådd, få hjärtklappning osv. Ville inte vara gravid i flera veckor och är fortfarande inte så glad över att vara gravid som med vårt första barn. (Jag hade en kort ångestperiod då i vecka 6-7 men var annars glad och förväntansfull). Börjat uppskatta och se fram emot det nu i vecka 16. Tror hormoner kan spela in, jag har testat p-piller en gång tex och fick sluta för att jag blev så gråtmild. En annan faktor är ju hot om krig och kärnvapen precis efter att pandemin verkar vara över..!! 

• Anonym (Velig)

Tack för svar. Känns skönt att det finns fler som tvivlat. Här har känslan inte släppt och allt som tidigare känts mysigt och lockande är helt bortblåst. Finns bara det negativa kvar. Har dessutom börjat tvivla på min och sambons relation. Jag känner att jag inte fått något stöd alls av honom i mina tankar eller i mitt mående nu och har tidigare innan graviditeten sagt att ska vi göra detta vill jag inte bli ensam i det. Nu är jag ensam. Han har lovat att bättra sig men det brinner i knutarna och ett beslut måste tas i dagarna. Vet inte om jag kan lita på honom längre och jag vet inte hur jag ska kunna lita på mig och mina känslor. Känns som skit alltihopa just nu. Hur ska jag veta vilket beslut som är det rätta?

Svar på tråden Hormoner? Eller hur vet man?