Hemgång pga covid?
Hej!
Jobbar i vården och funderar över vad som gäller med graviditet och hemgång nu pga covid? Pratat med min chef men hon kunde inte ge något svar än. Är det fortfarande v 20 som rekommenderas?
Hej!
Jobbar i vården och funderar över vad som gäller med graviditet och hemgång nu pga covid? Pratat med min chef men hon kunde inte ge något svar än. Är det fortfarande v 20 som rekommenderas?
Har ni inte tillgång till säkrare källor än FL på ert foretag?
Kommer självklart få ett svar från min chef men var lite nyfiken om hur andra har det. Gillar att kunna planera lite och tänkte se hur det ser ut för andra som sagt var. Efterfrågade inte ett snorkigt svar.
Men nu ska väll coronan skrivas om som en sjukdom som inte är samhällsfarlig samt att sista mars så tas pandemilagen bort så gravida får väll jobba på som vanligt?
Ja, det diskuterade vi på mitt jobb. Tänker dock att risken att föda förtidigt inte försvinner pga det. Samtidigt så är det länge att gå hemma 20 v så hade gärna jobbat men inte om det riskerar att skada på något vis såklart.
Med den nya omikronvarianten så tror jag inte att det är någon fara eftersom synen på sjukdomen har förändrats. Finns ju dessutom fortfarande folk i riskgrupp och jag tror att man hade tänkt till risken då om den fortfarande såg lika svår ut för dessa, Men jag förstår din oro! Jag är i vecka 30 och ska ha praktik på förskola om några få veckor. Har tidigare bara pluggat distans vilket har känts skönt.
Ja, är egentligen inte så nojig utan vill mest veta hur det blir så man kan ställa in sig. Men som du säger så har nog risken minskat och det känns ju ändå skönt. Får helt enkelt vänta och se vad för information jag får framöver.
Frågan om att arbeta som gravid är inte kopplat till folkhälsomyndighetens rekommendationer eller liknande utan arbetsmiljöverkets föreskrifter och bedömningar utifrån dessa. Även om det ytterst sällan görs som det ska så är alla svenska arbetsgivare skyldiga att så fort de får reda på att en medarbetare är gravid riskbedöma den gravidas arbetsmiljö. Finns det risker i arbetet, och då särskilt sådana som är risker med hänsyn till graviditeten (?vanliga? risker är man ju alltid skyldig att minimera) ska man vidta åtgärder för att minska risken till en acceptabel nivå och om man inte kan det ens genom tillfällig omplacering eller liknande så ska man förbjud medarbetaren från att arbeta. Hon kan då söka graviditetspenning från FK. Utifrån de risker som konstaterats för gravida i samband med covid så ska arvetsgivare vara särskilt noggranna med att säkerställa att risken för att smittas minimeras. Sedan är det alltid en bedömningsfråga vare sig det är covid, kemikalier, tunga lyft eller liknande. I samband med att smittspridning går ner så minskar också riskerna för medarbetarna och bedömningen ska göras utifrån det. För dig som jobbar i vården så kvarstår bedömningen att gravida inte ska arbeta med patienter/brukare som är konstaterat eller misstänkt smittade av Covid 19.
"Hade gärna jobbat, men...." säger ju alla i varje tråd med exakt samma fråga som startas ett par stycken i veckan. Men i slutändan vill de flesta gå hemma med betalt.
"Hade gärna jobbat, men...." säger ju alla i varje tråd med exakt samma fråga som startas ett par stycken i veckan. Men i slutändan vill de flesta gå hemma med betalt.