• Scoobydoo2

Inget jobb och ingen skola

Hej!
    Jag har varit arbetssökande sen oktober/november förra året tills nu. Jag ska dock börja plugga till vårdbiträde om drygt en vecka men jag börjar verkligen nå botten nu. Jag rör på mig ofta, äter bra, sover bra men grejen är den att jag har inga riktiga rutiner som gör mig motiverad och glad. Jag mår jättedåligt. Jag är avundsjuk på dem som faktiskt har jobb eller pluggar.
    Hur ska jag klara den kommande veckan egentligen utan att vilja dö av uttråkhet?
    Mina kompisar är alltid upptagna med jobb, skola eller familj. Så jag är väldigt ensam.. är såå trött på att umgås med min familj men jag har inget val för jag har ingenstans att ta vägen

Hjälp!
  • Svar på tråden Inget jobb och ingen skola
  • Spucks

Vad bra att du ska snart börja en ny utbildning!

Det är bara en vecka kvar, det är ju inte alls långt. Gör saker som inte kommer ha så mycket tid med sedan. Tex. storstädning; rensa ut hemmet och sälja/skänka bort/slänga saker du inte längre behöver; läsa några böcker som du hade velat läsa för länge sedan; köpa hem en massa hållbara livsmedel så du slippar handla för mycket/oftas i början, tills du har vant dig vid dina nya rutiner och att du har mindre tid medan du pluggar; 
    Du kan även nu läser dig in i ämnet lite, d
    å blir starten lite enklare. Eller repetera relevanta delar av gymnasietiden som du kanske inte längre kommer ihåg så bra, tex. anatomi.

• Scoobydoo2

Tack! Fast jag börjar bli deprimerad och vet inte hur jag ska ta mig ur det. Mamma och pappa orkar inte med mig snart. Och inte jag heller för den delen

• Cissyyy

Börjar du i klassrum eller distans? Om jag var du, skulle jag redan nu börja läsa lite om det du kommer plugga, försöka fördjupa mig lite. Kanske inte så kul men då har du något att göra! 

• Spucks
    Scoobydoo2 skrev 2022-03-05 19:29:54 följande:

Tack! Fast jag börjar bli deprimerad och vet inte hur jag ska ta mig ur det. Mamma och pappa orkar inte med mig snart. Och inte jag heller för den delen

Det är ju därför jag skriver att det bara är en vecka kvar, det är ju nästan ingenting, det fixar du!
    Så jag antar att du bor med dina föräldrar? Är de hemma dagtid? Då kan du gå ut under dagen, så ni inte trampar på varandra hela tiden - gå till bibliotheket och sitt där och läs. Om det är solig, sätt dig ute i solen med en bok och en fika. Ta promenader, i naturen om den finns, det är bra för kroppen och själen.
Svar på tråden Inget jobb och ingen skola