• ingensson

    Kan inte betala 6-7k+ för barnvagnar, behöver hjälp och hitta bra som är normal prisade

    Hej!
    Jag ska strax få barn och jag kan tänka mig att denna fråga frågats flera hundra gånger här och tackar även om man refererar mig till de.
    Jag kollar lite vagnar och börjar märka att folk förväntar sig att man ska köpa vagnar för 6-7 tusen och uppåt. 
    Jag menar inget illa men verkar som att det har blivit en Apple/Androide MAC/PC effekt här. Var många märkesälskare då som inte annars visste så mycket om teknik som köpte macbooksen och iphonen för de var snygga och "bra" för att surfa på nätet. Fanns billigare androids och PC, mycket starkare och billigare.
    Alltså, Bugaboos och vad de nu är, ja de verkar bra i kvalitet men känns fan inte värd 15000 kronor. Det är inte ens logiskt från början att det produceras barnvagnar i den prisklassen. Jag hittar barnvagnar med alla tre "versioner" för 2500 sek med 4600 recensioner på 4.7 av 5 på Amazon.
    Förlåt för the rant men iaf, jag undrar vilka märken som är i normala prisklasser och som är i princip som PCn och Androids som är så bra som dessa Mac versioner av barnvagnar men inte lika dyr för de är inte "populära".

    Ber om ursäkt om jag gav ett lite för extrem exempel men ja :)

  • Svar på tråden Kan inte betala 6-7k+ för barnvagnar, behöver hjälp och hitta bra som är normal prisade
  • Kvittning

    Köpte en begagnad brio happy för 500 kr. Funkade jättebra för två barn och sedan fick en kompis den och hon har i sin tur get den vidare till en granne. Har aldrig förstått hysterin med vagnar.

    Jag gick promenader på skogsvägar med tjocka rötter och stenbumlingar så ville ha en vagn med stora hjul och riktigt bra fjädring. Hade jag bott i stan hade jag väl velat ha en som var liten och smidig osv. Oavsett så är det inte speciellt svårt att hitta en billig vagn som har precis den grundegenskap som är högst på önskelistan. Så länge grundegenskapen man söker är just att den ska vara ett specifikt märke eller ny. 

  • Kvittning
    Kvittning skrev 2022-03-07 00:37:18 följande:

    Köpte en begagnad brio happy för 500 kr. Funkade jättebra för två barn och sedan fick en kompis den och hon har i sin tur get den vidare till en granne. Har aldrig förstått hysterin med vagnar.

    Jag gick promenader på skogsvägar med tjocka rötter och stenbumlingar så ville ha en vagn med stora hjul och riktigt bra fjädring. Hade jag bott i stan hade jag väl velat ha en som var liten och smidig osv. Oavsett så är det inte speciellt svårt att hitta en billig vagn som har precis den grundegenskap som är högst på önskelistan. Så länge grundegenskapen man söker är just att den ska vara ett specifikt märke eller ny. 


    Ska såklart så "så länge grundegenskapen man söker INTE är ..."
  • nnnnnnnn

    Köp gärna en svensktillverkad vagn, varför inte stötta svenska företagare när sverige har höga krav på kvalite och säkerhet?

    Kolla begagnade vagnar.

    Du hittar säkert en superfin svensktillverkad vagn för en bråkdel av vad de kinatillverkade vagnarna kostar nya. (Buggaboo tex är tillverkad i Kina av ett Holländskt företag)

  • fjanten

    Köp begagnat! Tycker personligen att emmaljunga klarar sig riktigt bra, och brukar gå att hitta hyfsat billigt. Till första barnet blev det nytt, men då var det för att svärföräldrarna gärna ville köpa en vagn som present. Men när vi behövde syskonvagn blev det en begagnad emmaljunga - och den är verkligen suverän! ...och vi betalade 2500 för den. Jag la ut en förfrågan i en köp-sälj-grupp på Facebook vilken syskonvagn vi var ute efter, inom två timmar hade jag svar från 20 pers. Var bara att välja och vraka

  • AMCG
    ingensson skrev 2022-03-06 23:02:51 följande:
    Just det jag menar, tydligen funkar det helt utmärkt med att inte köpa den dyraste.
    AMCG skrev 2022-03-06 22:31:17 följande:

    Köpte fin begagnad Emmaljunga för 2000 kr inklusive babybag, sittdel, åkpåsar (i två längder), regnskydd, solskärm och matchande skötväska. Kolla andrahandsmarknader. 


    Glömde också säga, partnern har bara ett villkor, vårt första barn ska ha icke begagnat. Sen litar hon på mig.
    Fast det är endel (galningar) som säljer en nästan ny vagn. Är inte det ok? Även om ni sparar 10 000 kr som ni kan köpa annat för till barnet? 

    Vi köper allt säkerhetsutrustning ny: bilstol, hjälm, babyskydd. 
  • Hobgoblin
    AMCG skrev 2022-03-07 13:57:42 följande:
    Fast det är endel (galningar) som säljer en nästan ny vagn. Är inte det ok? Även om ni sparar 10 000 kr som ni kan köpa annat för till barnet? 

    Vi köper allt säkerhetsutrustning ny: bilstol, hjälm, babyskydd. 
    Hjälm??
  • Themis

    Vi började med en gratis gammal Emmaljunga som en jobbkollega ville rensa från sin vind, för jag visste inte vad jag ville ha för vagn.

    När slaskvintern var över köpte jag en fräsch Teutonia som jag gillade på Blocket för ca 3000 kr och satte mellanskillnaden till en ny vagn på vårt barns sparkonto.

    Jag tror nämligen att det genomsnittliga barnet blir gladare för att det finns pengar till körlektioner vid 16 än att han satt i en dyr ny barnvagn första året.

    Men jag kan förstås ha fel. Flört


    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • AMCG
    Hobgoblin skrev 2022-03-07 17:56:07 följande:
    Hjälm??

    Japp. Köper hjälmar nya. Vågar inte köpa det i andra hand. Men det är våra val att köpa säkerhetsutrustning nytt. 

  • nnnnnnnn
    Hobgoblin skrev 2022-03-07 17:56:07 följande:
    Hjälm??
    Det är nog väldigt vanligt att man köper hjälmar nya tex cykelhjälm, skridskohjälm mm.
  • nomina

    Vi köpte en britax med tillbehör för 2000 i jättefint skick! Är så nöjd då jag ville ha den från början, men vi har också lite tajt ekonomi så kändes ovärt att lägga flera extra tusenlappar på en ny. 
    Är ju så många saker man vill köpa inför bebisen kommer! 

  • Lilith81

    Man behöver inte vara en "galning" för att man säljer en nästan ny vagn.    
    Vi sålde tex vår Bugaboo efter några veckor,  eftersom vi upptäckte att vi inte trivdes med den.  

Svar på tråden Kan inte betala 6-7k+ för barnvagnar, behöver hjälp och hitta bra som är normal prisade