Anonym (Em) skrev 2022-03-08 14:27:59 följande:
Givetvis finns det andra jobb i närheten. Sedan kanske inte alla jobb är drömjobbet, men hur många har drömjobbet egentligen?
Är man inte beredd på att anpassa sitt liv efter barnen man själv valt att skaffa borde man kanske inte blivit förälde. Nu är det ju för sent, barnen finns.
Alternativet är inte heller 11 h förskola eller deprimerad mamma. Alternativet är väl ändå föräldrar som pusslar och lagligt går ner i tid så att det blir rimliga dagar för barnen?
Vi pratar om små barn här som behöver sina föräldrar mer än förskola.
Tycker du själv att personal på förskolan ska träffa barnen fler timmar än de träffar sina egna föräldrar, när det finns andra alternativ?
Är det så svårt att förstå att människor mår bra och mår dåligt av olika saker. Där ett meningsfullt arbete kan vara en sådan faktor?
För dig är inte "drömjobbet" viktigt men för någon annan är det så.
Och jo, det kan göra en väldigt deprimerad av att inte trivas på jobbet och nej alla jobb funkar inte att gå ner i arbetstid på i verkligheten, även om lagen säger att man får.
Och ja, det kanske går att pussla men det är inte alls säkert att det pusslandet blir något bra för någon, av alla möjliga skäl.
För min del t.ex så var kommunikationerna så mycket sämre den tiden på dagen att även om jag skulle slutat tidigare så skulle jag vara framme vid förskolan endast 15 min tidigare än om jag jobbade heltid.
Alltså inte värt det.
Hade min man gått ner i arbetstid så hade det inneburit dag-kommendering (dvs att han får veta 2 dagar innan hur hans arbetschema skulle se ut...kunde bli natt, kväll you name it), inte heller optimalt för en barnfamilj
Och nej vi hade inte råd att en skulle vara hemma som någon slags 50-talsanda tills barnen var stora.
Mycket i föräldraskap handlar om kvalite.
Vad du gör av tiden med dina barn. Och vi såg alltid till att ha maten klar (för den lagades dagen innan när barnen sov eller på helgen) för att kunna riktigt mysa och umgås med barnen hemma och som jag skrivit tidigare så utnyttjade jag mornarna till väldigt mycket samvaro (då de alltid vaknat 4.30).
Anpassning kan se ut på olika sätt.
Det är väldigt lätt att sitta vid sin dator och döma ut andra människor som sämre, lata och egoistiska och att de struntar i sina barn.
Den perfekta föräldern finns inte men de flesta gör nog så gott som de kan.