• Whisp

2 heltidsjobbande föräldrar

Har nå galet ångest över att börja jobba heltid (finns inga direkta jobb i närheten på deltid). Det jobbet jag ev har på gång innebär att mina barn får gå på fsk 6-17 mån-tor och 6-14 fredag. Har andra familjemedlemmar som kan hämta någon dag i veckan och även sova där. 

Jobbet är något som jag skulle tycka var extremt kul, men hur motiverar jag det gentemot mina barnGråter  
    Har jobbat lite senaste 2åren, men inga jättelånga dagar för barnen(6-15) ca tre dagar i veckan. 

Hur hanterar jag ångesten! Känner mig hemsk.. även om jag vet att de haft det lugnt första åren 

• Svar på tråden 2 heltidsjobbande föräldrar
  • Anonym (Ingen ångest)
    Anonym (Em) skrev 2022-03-08 15:10:13 följande:
    Det var ju verkligen inte vad jag skrev.
    Och jag skrev inte att barn ser föräldrarna ta hand om sig på jobbet...
  • Anonym (Ingen ångest)
    Anonym (Em) skrev 2022-03-08 14:27:59 följande:

Givetvis finns det andra jobb i närheten. Sedan kanske inte alla jobb är drömjobbet, men hur många har drömjobbet egentligen?

Är man inte beredd på att anpassa sitt liv efter barnen man själv valt att skaffa borde man kanske inte blivit förälde. Nu är det ju för sent, barnen finns. 

Alternativet är inte heller 11 h förskola eller deprimerad mamma. Alternativet är väl ändå föräldrar som pusslar och lagligt går ner i tid så att det blir rimliga dagar för barnen?

Vi pratar om små barn här som behöver sina föräldrar mer än förskola.
    Tycker du själv att personal på förskolan ska träffa barnen fler timmar än de träffar sina egna föräldrar, när det finns andra alternativ?

Är det så svårt att förstå att människor mår bra och mår dåligt av olika saker. Där ett meningsfullt arbete kan vara en sådan faktor?
    För dig är inte "drömjobbet" viktigt men för någon annan är det så. 
    Och jo, det kan göra en väldigt deprimerad av att inte trivas på jobbet och nej alla jobb funkar inte att gå ner i arbetstid på i verkligheten, även om lagen säger att man får.

Och ja, det kanske går att pussla men det är inte alls säkert att det pusslandet blir något bra för någon, av alla möjliga skäl.
    För min del t.ex så var kommunikationerna så mycket sämre den tiden på dagen att även om jag skulle slutat tidigare så skulle jag vara framme vid förskolan endast 15 min tidigare än om jag jobbade heltid.
    Alltså inte värt det.
    Hade min man gått ner i arbetstid så hade det inneburit dag-kommendering (dvs att han får veta 2 dagar innan hur hans arbetschema skulle se ut...kunde bli natt, kväll you name it), inte heller optimalt för en barnfamilj
    Och nej vi hade inte råd att en skulle vara hemma som någon slags 50-talsanda tills barnen var stora.

Mycket i föräldraskap handlar om kvalite.
    Vad du gör av tiden med dina barn. Och vi såg alltid till att ha maten klar (för den lagades dagen innan när barnen sov eller på helgen) för att kunna riktigt mysa och umgås med barnen hemma och som jag skrivit tidigare så utnyttjade jag mornarna till väldigt mycket samvaro (då de alltid vaknat 4.30).
    Anpassning kan se ut på olika sätt.

Det är väldigt lätt att sitta vid sin dator och döma ut andra människor som sämre, lata och egoistiska och att de struntar i sina barn.
    Den perfekta föräldern finns inte men de flesta gör nog så gott som de kan.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Ingen ångest) skrev 2022-03-08 14:26:38 följande:
    Klart det finns egocentriska mammor och pappor.
    Finns ganska många föräldrar som inte träffar sina barn någon gång, nu råkar väl de flesta av dem vara fäder visserligen men klart det finns mammor också

Men man blir ju inte automatisk är en skitförälder för att man tar ansvar för sitt mående och vet vad man mår bra av.
    Det handlar ju om att vara en förebild också och visa barnen i praktiken om vikten att ta hand om sig.
    ...och att "ta hand om sig själv" innebär då, att lämna bort sitt barn på en institution med betald personal så stor del av tiden som möjligt..?
  • Anonym (AF)
    Studentpappa skrev 2022-03-08 06:31:09 följande:
    Lika meningsfullt som all övrig tid, du tror utbytet blir sämre av att komma hem 1500 med pigga barn än 1730 med dödströtta barn? 

Otroligt märkliga slutsatser, våra barn har alltid haft korta dagar och ingen har mått dåligt av det. Dom är lediga på sina lov och slipper fritids, har gott om tid att hinna göra läxor och annat.
    Jag tror att många som hämtar barnen 15.00 inte hinner med 4 tim kvalitetstid varje dag med barnen innan dom går och lägger sig.
    Gissar att en del sätter en padda i näven på barnet och då hade dom förmodligen haft det bättre på förskolan.
  • Anonym (G)
    Whisp skrev 2022-03-08 08:37:28 följande:

Sambon ser det inte som ett direkt problem, han säger att man måste jobba. Någon skrev att ta jobb inom sjukvården mm, men jag tänkter inte ta ett jobb jag inte trivs med, då mår jag ännu sämre. Plus att jag tycker dessa jobb Är alldeles för lågbetalda för det jobbet de gör.
    Tar jag detta jobbet så blir vår gemensamma inkomst ca 70000 brutto i månaden. Då kommer vi ha råd att åka och göra mer roligt med barnen. 
    även om vi klarar oss bra ändå, men blir ju galen av att gå hemma hela dagarna, deprimerad och vill typ bara sova istället 

Jag går varje dag och funderar på för och nackdelar, men nu är det bara detta jobb som finns av intresse i närheten. 

Nej, man måste inte jobba. Han gillar pengar mer än tid med sina barn. Grattis till att ha valt en bra pappa till dina barn...
  • Anonym (AF)
    Anonym (Em) skrev 2022-03-08 14:27:59 följande:

Givetvis finns det andra jobb i närheten. Sedan kanske inte alla jobb är drömjobbet, men hur många har drömjobbet egentligen?

Är man inte beredd på att anpassa sitt liv efter barnen man själv valt att skaffa borde man kanske inte blivit förälde. Nu är det ju för sent, barnen finns. 

Alternativet är inte heller 11 h förskola eller deprimerad mamma. Alternativet är väl ändå föräldrar som pusslar och lagligt går ner i tid så att det blir rimliga dagar för barnen?

Vi pratar om små barn här som behöver sina föräldrar mer än förskola.
    Tycker du själv att personal på förskolan ska träffa barnen fler timmar än de träffar sina egna föräldrar, när det finns andra alternativ?

Jag förstår på riktigt inte vad du skriver? Ska man anpassa hela sitt liv för barnen i ett par år? Barn är extremt anpassningsbara, de mår heller inte dåligt av att umgås med andra människor. De timmar de är på förskolan så träffar de massvis med människor och inte 1 eller 2 personer, så oavsett hur många timmar de är där så kommer de allra flesta ändå att umgås mest med sina föräldrar.

Har alltid tyckt att det är märkligt med "barnen är vår framtid" dom ska få alla silverskedarna. Man behandlar dom som världens frälsning ända tills den dagen dom inte är barn längre, då är det nya barn som är framtiden och man slutar bry sig om just de här personerna.
    Lite som att renovera badrummet fast med skillnaden att när renoveringen är klar så använder man inte badrummet.
  • Elin pelin

Det är fantastiskt för er som kan sluta tidigare och umgås med era barn, men sluta anklaga föräldrar som inte kan det. Alla har olika förutsättningar. Nu är förutsättningen, jobba eller fortsätt vara arbetslös, ge inte TS dåligt samvete!

Ja, alla har rätt att gå ner i arbetstid, men arbetsgivaren har också rätt att förlägga som denne vill. I mitt yrke hade jag då fått börja kl 11 istället för kl 9, men fortfarande sluta kl 18, så inte säkert att det alltid hjälper att gå ner i tid. En del har 50min prndling. Vissa kan ta 9v semester på sommaren, andra 2. Ja, vi har rätt till 4 veckor men det betyder inte att det funkar, jag har många vänner inom lantbruk, att ta semester mitt i skörd - nja inte så populärt!

Å andra sidan kanske TS verkligen är ledig när hon är ledig, hon kanske inte behöver svara i telefon, svara på mail osv när hon är ledig. Så hon kan fokusera på sina barn när hon är ledig!

• Anonym (Em)
    Anonym (AF) skrev 2022-03-08 20:17:43 följande:
    Jag förstår på riktigt inte vad du skriver? Ska man anpassa hela sitt liv för barnen i ett par år? Barn är extremt anpassningsbara, de mår heller inte dåligt av att umgås med andra människor. De timmar de är på förskolan så träffar de massvis med människor och inte 1 eller 2 personer, så oavsett hur många timmar de är där så kommer de allra flesta ändå att umgås mest med sina föräldrar.

Har alltid tyckt att det är märkligt med "barnen är vår framtid" dom ska få alla silverskedarna. Man behandlar dom som världens frälsning ända tills den dagen dom inte är barn längre, då är det nya barn som är framtiden och man slutar bry sig om just de här personerna.
    Lite som att renovera badrummet fast med skillnaden att när renoveringen är klar så använder man inte badrummet.
    Nej jag skriver att det inte känns särskilt idealist att låta barnen gå på förskola 52 h i veckan och vara hemma 45 h i veckan bara för att man MÅSTE ha sitt drömjobb och absolut inte kan gp ner i tid trots att den lagliga rätten finns där.

Alla föräldrar gör som de vill men förskoleåren är enbart 5 år av förälderns liv, det borde ju gå att lösa så barnen slipper vara mer tid på förskolan än hemma.
  • Anonym (Ingen ångest)
    Anonym (Em) skrev 2022-03-08 20:34:33 följande:
    Nej jag skriver att det inte känns särskilt idealist att låta barnen gå på förskola 52 h i veckan och vara hemma 45 h i veckan bara för att man MÅSTE ha sitt drömjobb och absolut inte kan gp ner i tid trots att den lagliga rätten finns där.

Alla föräldrar gör som de vill men förskoleåren är enbart 5 år av förälderns liv, det borde ju gå att lösa så barnen slipper vara mer tid på förskolan än hemma.
    Jag får inte ihop dina siffror...menar du att en vecka enbart består av 97 timmar?

Och bara ett tillägg...har man fler barn så blir ju även förskoleåren fler...
  • Anonym (Em)
    Anonym (Ingen ångest) skrev 2022-03-08 20:57:40 följande:
    Jag får inte ihop dina siffror...menar du att en vecka enbart består av 97 timmar?

Resten av tiden sover de.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Ingen ångest) skrev 2022-03-08 20:57:40 följande:

Det är väl uppenbart att jag pratar om den vakna tiden?

Ja och är man inte beredd på att småbarnsåren innebär mycket pusslande kanske man ska fundera på hur många barn man vill ha.

En del är såklart tvungna att ha barnen på förskolan långa dagar, och ts ksnske inte kan börja med att gå ner i tid. Men mannen borde kunna göra det. Eller att de försöker börja och avsluta arbetsdagen olika tider. 

Som sagt alla gör som de vill, vad som känns bäst, det jag mest debatterat är de som tycker det är BÄST för barnen att gå långa dagar. Ibland måste de. Men det bör ju aldrig anses det bästa för barnen bara för att det är tvunget.

• Anonym (AF)
    Anonym (Em) skrev 2022-03-08 21:14:48 följande:

Det är väl uppenbart att jag pratar om den vakna tiden?

Ja och är man inte beredd på att småbarnsåren innebär mycket pusslande kanske man ska fundera på hur många barn man vill ha.

En del är såklart tvungna att ha barnen på förskolan långa dagar, och ts ksnske inte kan börja med att gå ner i tid. Men mannen borde kunna göra det. Eller att de försöker börja och avsluta arbetsdagen olika tider. 

Som sagt alla gör som de vill, vad som känns bäst, det jag mest debatterat är de som tycker det är BÄST för barnen att gå långa dagar. Ibland måste de. Men det bör ju aldrig anses det bästa för barnen bara för att det är tvunget.

Tror ingen i tråden har påstått att det är BÄST att barnen går långa dagar. Många har påstått att alla föräldrar ska göra allt dom kan för att undvika långa dagar på förskolan. Tex fortsätta vara arbetslös, gå ner i tid, ta vilket jobb som helst istället för något man trivs med. Det är underförstått att man är en usel förälder om man inte gör så, då är man egoist och borde inte skaffat barn.

Det är den attityden som är lite tråkig.
  • Anonym (Em)
    Anonym (AF) skrev 2022-03-08 21:41:51 följande:
    Tror ingen i tråden har påstått att det är BÄST att barnen går långa dagar. Många har påstått att alla föräldrar ska göra allt dom kan för att undvika långa dagar på förskolan. Tex fortsätta vara arbetslös, gå ner i tid, ta vilket jobb som helst istället för något man trivs med. Det är underförstått att man är en usel förälder om man inte gör så, då är man egoist och borde inte skaffat barn.

Det är den attityden som är lite tråkig.
    Den person jag debatterade med gjorde det.
  • Anonym (Din man får gå ner lite i tid)

Ingen har sagt att det är bättre att vara arbetslös. Det är självfallet inte ok att gå på a-kassa eller annan ersättning för att inte barnen ska gå långa dagar. Det handlar om att prioritera tid med barnen. För vissa går det inte att göra denna prioritering, tex de som är ensamstående eller har låga löner, men för många går det att prioritera tid med barnen under ett par år.

Inte att mamman behöver vara hemma-mamma eller jobba halvtid, utan att båda föräldrarna gör uppoffringar i sitt arbetsliv.

De i tråden som på allvar tycker att det är bra att låta unga barn gå långa dagar har antingen väldigt dålig kunskap om barns behov eller har ljugit så mycket för sig själv att de har börjat tro på sin egen lögn. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Din man får gå ner lite i tid) skrev 2022-03-08 23:25:06 följande:

Ingen har sagt att det är bättre att vara arbetslös. Det är självfallet inte ok att gå på a-kassa eller annan ersättning för att inte barnen ska gå långa dagar. Det handlar om att prioritera tid med barnen. För vissa går det inte att göra denna prioritering, tex de som är ensamstående eller har låga löner, men för många går det att prioritera tid med barnen under ett par år.

Inte att mamman behöver vara hemma-mamma eller jobba halvtid, utan att båda föräldrarna gör uppoffringar i sitt arbetsliv.

De i tråden som på allvar tycker att det är bra att låta unga barn gå långa dagar har antingen väldigt dålig kunskap om barns behov eller har ljugit så mycket för sig själv att de har börjat tro på sin egen lögn. 

Nja. Om vi kan försörja några hundratusen invandrare, som föder barn på barn trots att varken mamman eller pappan har arbete, och inte verkar skämmas. Så skulle inte jag  bli alltför upprörd om en svensk mamma valde att vara hemma med A-kassa eller något annat bidrag något år, för att hennes barn skulle få bli lite större innan det behöver lämnas bort om dagarna, och de två  + eventuella syskon skulle få chansen att bygga en tryggare anknytning till varandra.

So shoot me! (Nej jag gjorde inte så själv, jag valde att skaffa mina barn med en man som var duglig nog att försörja sin familj.)
Svar på tråden 2 heltidsjobbande föräldrar