• Hho

    Snöfordonsteknik Åre gymnasium

    Hej
    Jag funderar att söka gymnasie utbildningen Fordons och transport med inriktning Snöfordonsteknik i Järpen/Åre 

    Man vet ju hur det kan va på fordons lite sådär ?epa raggit? vilket inte jag har nåt problem med eftersom jag kör epa själv.
    Men jag har lite frågor och ni som gått på Järpens skola eller gått Snöfordonsteknik får gärna berätta lite.

    Så lite frågor:
    Vad gör man på snöfordonsteknik hur ser en dag ut?

    Är det trevligt folk och hur är stämningen?

    Hur mycket tjänar en pistmaskin förare ut t.ex Skistar?

    Kommer det folk till utbildningen från hela Sverige?

    Finns det elevhem för elever som bor långt bort?

    Hur ser det ut har man först teori och sedan praktisk, alltså kör man bara pistmaskin där eller får man kort på hjullastare också?

    Finns det några skidåkare där? Jag själv älskar skidåkning så det skulle ju va kul ojj vi hitta några likasinnade.

  • Svar på tråden Snöfordonsteknik Åre gymnasium
  • Studentpappa

    Skistar var iaf när jag jobbade i Åre en rätt dålig arbetsgivare, oavsett yrke tillhörde man hotell och restaurang och deras avtal. Pistmaskin körs på natten och då tjänar man normalt rätt bra, men med hotell och restaurangs avtal får du väl timlön + 30:- i ob. 

    Att säsonga var grymt kul som ung och bland det bästa jag gjort. Men kolla upp att du kan ta fler behörigheter än pistmaskin, typ maskinförare, lastbil etc. så du inte blir låst till ett säsongsjobb. 


    Ride it like you stole it
  • Guldnovan

    Minst 15 veckor av studietiden är arbetsplatsförlagt lärande (APL) där du får praktisk erfarenhet ute på företag.


    Välj inriktning Snöfordonsteknik

    Utbildningen leder till B-körkort, utbildningsbevis för pistmaskin samt förarbevis för snöskoter och terränghjuling. Du får också förarutbildning på Pistmaskin och certifikat för Heta arbeten..

    Gå in på gymnasium.se

  • Guldnovan
    Guldnovan skrev 2022-03-08 19:17:40 följande:

    Minst 15 veckor av studietiden är arbetsplatsförlagt lärande (APL) där du får praktisk erfarenhet ute på företag.


    Välj inriktning Snöfordonsteknik

    Utbildningen leder till B-körkort, utbildningsbevis för pistmaskin samt förarbevis för snöskoter och terränghjuling. Du får också förarutbildning på Pistmaskin och certifikat för Heta arbeten..

    Gå in på gymnasium.se


    Om det finns skidåkare och trevliga människor är ju lite svårt att svara på...
  • Studentpappa

    Jag tror generellt att det är mindre av skidåkare på fordon, det finns två olika jämtar. Skoterraggaren med keps och träskor och friluftsnörden. Grovt generaliserat men raggaren gillar inte Åre och skidåkare.

    Men skidåkare hittar du på gymnasiet i järpen då dom har skidgymnasium för puckel, alpint etc.


    Ride it like you stole it
  • Hho

    Okej , men är det nån som gott på skolan och kan berätta lite om skolan hur allt är mm?

  • Hho

    Okej Studentpappa du verkar ju kunna en hel del om gymnasiumet. 


    Vet du hur det ser ut med elevhem? Har hört att det ska finnas men tänkte lite hur det såg ut, bor man flera mm?

Svar på tråden Snöfordonsteknik Åre gymnasium