• Anonym (Rådvill)

Var ska jag ha pengarna nånstans?

Jag har just nu väldigt mycket pengar på banken. Vanligt bankkonto på storbank så räntan är 0. Där kan jag inte låta dem vara med tanke på inflationen och börsen är väldigt svajig. Vågar jag sätta in dem på en nischbank med insättningsgaranti? Är det någon ni har extra stort förtroende för? Kan jag lita på att de som säger att de täcks av insättningsgarantin verkligen gör det?

En del av pengarna skulle jag kunna låsa i 5 år.

• Svar på tråden Var ska jag ha pengarna nånstans?
  • Slavdrivaren

Rimligt är att placera dem i olika stabila värdepapper du tror på, gärna även i andra länder än Sverige så du har något skydd vid exempelvis krig i Sverige.

• Anonym (Ellen)

Beroende på sparhorisont så hade jag placerat hälften i en global indexfond, 20% i en indexfond för Sverige och resten hos något av de sparinstitut som har insättningsgaranti. Jag har själv använt Svea. Det var i och för sig några år sedan men det funkade problemfritt och insättningsgaranti tror jag inte att man behöver ifrågasätta. 
    Alternativt  kanske delat upp det och låst en del kapital till funktioner som Tessin eller Kameo där man lånar ut kapital mot en ganska ok ränta.  Men det beror på hur länge pengarna kan vara låsta.

• Anonym (Osmart)

Riktigt osmart att spara pengar på ett konto med 0% i ränta 

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Osmart) skrev 2022-03-11 14:44:13 följande:

Det är ju det personen inte vill, och därav ber hen om råd.
  • Anonym (Dela upp!)

Inget fel med "lite" pengar på sparkonto, lite pengar i fonder/papper, lite pengar låsta, lite pengar....

Och beroende på hur mycket pengar det är, så väljer man olika lösningar. Eftersom insättningsgaranti är aktuellt gissar jag att det inte är sådana mängder att fastigheter eller andra investeringar är aktuellt.

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (Osmart) skrev 2022-03-11 14:44:13 följande:

Eh, ja. Det är därför jag vill ha tips på var jag kan placera dem! 
  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Ellen) skrev 2022-03-11 14:32:49 följande:

Beroende på sparhorisont så hade jag placerat hälften i en global indexfond, 20% i en indexfond för Sverige och resten hos något av de sparinstitut som har insättningsgaranti. Jag har själv använt Svea. Det var i och för sig några år sedan men det funkade problemfritt och insättningsgaranti tror jag inte att man behöver ifrågasätta. 
    Alternativt  kanske delat upp det och låst en del kapital till funktioner som Tessin eller Kameo där man lånar ut kapital mot en ganska ok ränta.  Men det beror på hur länge pengarna kan vara låsta.

Bra råd att diversifiera. 
  • Anonym (fon)

För tillfället är det i stort sätt rea på många fonder och aktier.

• Anonym (A)
    Anonym (Dela upp!) skrev 2022-03-11 15:10:34 följande:
    Inget fel med "lite" pengar på sparkonto, lite pengar i fonder/papper, lite pengar låsta, lite pengar....

Och beroende på hur mycket pengar det är, så väljer man olika lösningar. Eftersom insättningsgaranti är aktuellt gissar jag att det inte är sådana mängder att fastigheter eller andra investeringar är aktuellt.
    Håller med
  • Anonym (.)
    Anonym (Rådvill) skrev 2022-03-11 14:15:53 följande:
    Var ska jag ha pengarna nånstans?

Jag har just nu väldigt mycket pengar på banken. Vanligt bankkonto på storbank så räntan är 0. Där kan jag inte låta dem vara med tanke på inflationen och börsen är väldigt svajig. Vågar jag sätta in dem på en nischbank med insättningsgaranti? Är det någon ni har extra stort förtroende för? Kan jag lita på att de som säger att de täcks av insättningsgarantin verkligen gör det?

En del av pengarna skulle jag kunna låsa i 5 år.

Hur mycket är väldigt mycket? Köp ett hus eller fritidshus och hyr ut? 
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (.) skrev 2022-03-14 07:53:42 följande:
    Hur mycket är väldigt mycket? Köp ett hus eller fritidshus och hyr ut? 
    1 miljon ungefär. Jag är osäker på det här med hur man köper hus osv. Har alltid bott i hyreslägenhet.
  • Anonym (Dela upp!)
    Anonym (Rådvill) skrev 2022-03-14 14:00:25 följande:
    1 miljon ungefär. Jag är osäker på det här med hur man köper hus osv. Har alltid bott i hyreslägenhet.
    Fastighet, eller bostadsrätt kan vara en god investering på rätt marknad, på rätt plats. Men om du bor ensam skulle det också kunna vara ett onödigt dyrt boende och tämligen trist.

Att köpa en fastighet är inget man kastar sig in i, utan först behöver man avgöra om det faktiskt är en bra investering, eller ett hål av utgifter.
  • Anonym (.)
    Anonym (Rådvill) skrev 2022-03-14 14:00:25 följande:
    Ok, kan vara dumt om du inte är van vid hus. Då är det nog bättre att försöka sprida ut gracerna som du redan fått råd om.
  • Pinotage

Vill du ha noll risk - så får du i alla fall lite ränta på SBAB eller Ikano

Svar på tråden Var ska jag ha pengarna nånstans?