• Anonym (Vet inte)

Fakturera som frilansare

Hej
    Jag undrar på om det är någon som vet om det är krångligt att börja ta uppdrag som exempelvis översättare och fakturera? Är det dyrt, är coolcompany och andra 'faktureringsföretag' pålitliga? Dvs. så att man kan jobba som frilansare men ett annat företag har hand om skatter osv...

Alltså, jag kan tänka mig att prova frilansjobb men det verkar så krångligt med lagar och regler med fakturering, och skatt osv... 

Jag vet, jag är väl ganska dum som inte fattar.... 

:(

• Svar på tråden Fakturera som frilansare
  • Slavdrivaren

Du kan använda exempelvis frilansfinans, de tar en andel av det du tjänar, cirka 5%. Resten får du utbetalt som lön från dem. De i sin tur fakturerar din uppdragsgivare. Så du behöver inte tänka på lagar, deklaration eller annat.

• Anonym (Vet inte)
    Slavdrivaren skrev 2022-03-11 17:47:40 följande:

Du kan använda exempelvis frilansfinans, de tar en andel av det du tjänar, cirka 5%. Resten får du utbetalt som lön från dem. De i sin tur fakturerar din uppdragsgivare. Så du behöver inte tänka på lagar, deklaration eller annat.

Hej!
    Tack så mycket för ditt svar.
    Har du egen erfarenhet av frilansfinans?

• Slavdrivaren
    Anonym (Vet inte) skrev 2022-03-11 17:56:59 följande:
    Hej!
    Tack så mycket för ditt svar.
    Har du egen erfarenhet av frilansfinans?

//
    Ja det har jag. Det fungerade problemfritt för mig. De hjälpte mig också när en uppdragsgivare inte ville betala sin faktura.

Det är ingen kostnad annat än just en andel av det du tjänar. Så det är bara att köra på och börja leta uppdrag.
  • Anonym (Vet inte)
    Slavdrivaren skrev 2022-03-11 18:06:45 följande:
    Ja det har jag. Det fungerade problemfritt för mig. De hjälpte mig också när en uppdragsgivare inte ville betala sin faktura.

Det är ingen kostnad annat än just en andel av det du tjänar. Så det är bara att köra på och börja leta uppdrag.
    Ok. Tack! Kanske ska börja med det då. 
  • KittyK80

Hur har du tänkt arbeta? Jag har försörjt mig som översättare i tolv år nu och alla som jag vet i branschen jobbar på samma sätt. Via agenturer. Du har alltså inte kontakt med slutkunden och får jobben via agenturen/agenturerna de jobbar åt. De har sina egna faktureringssystem som man måste använda, så är osäker på om de tjänsterna som nämns ovan verkligen sköter det? Eller om agenturerna skulle låta någon annan sköta det åt dig.

• Anonym (Vet inte)
    KittyK80 skrev 2022-03-11 18:18:21 följande:

Hur har du tänkt arbeta? Jag har försörjt mig som översättare i tolv år nu och alla som jag vet i branschen jobbar på samma sätt. Via agenturer. Du har alltså inte kontakt med slutkunden och får jobben via agenturen/agenturerna de jobbar åt. De har sina egna faktureringssystem som man måste använda, så är osäker på om de tjänsterna som nämns ovan verkligen sköter det? Eller om agenturerna skulle låta någon annan sköta det åt dig.

Jag har bara kollat upp lite översättningsjobb online, och så funderade jag på det där med att fakturera. jag vet att det finns rena bolag som är liksom översättarbolag också... Men jag hittade just ett 'uppdrag' som verkade intressant...

Kanske är det smartare att kolla upp agenturer istället för faktureringsbolag...
    Är TopContent bra? :) alltså jag är helt vilse sorry... :/
  • KittyK80
    Anonym (Vet inte) skrev 2022-03-11 18:38:36 följande:
    Jag har bara kollat upp lite översättningsjobb online, och så funderade jag på det där med att fakturera. jag vet att det finns rena bolag som är liksom översättarbolag också... Men jag hittade just ett 'uppdrag' som verkade intressant...

Kanske är det smartare att kolla upp agenturer istället för faktureringsbolag...
    Är TopContent bra? :) alltså jag är helt vilse sorry... :/
    Vet tyvärr inte hur det fungerar om du bara gör ett enstaka jobb åt en slutkund, men då funkar nog faktureringstjänsterna. Jobbar heltid själv som frilansare och då blir det lite annorlunda.
  • Anonym (Vet inte)
    Drottningen1970 skrev 2022-03-11 18:49:25 följande:

Jag har använt sampoolen. Plättlätt.

Hej!

Okej, tack för tipset! Ska kolla upp.

Svar på tråden Fakturera som frilansare