• Anonym (D)

    Bryta interimistiskt beslut?

    Vad händer om man bryter ett interimistiskt beslut av tingsrätten? 

  • Svar på tråden Bryta interimistiskt beslut?
  • Anonym (Famrätt)

    Framförallt så kan de påverka vilka beslut som sedan fattas vid huvudförhandlingen. Det är inte till ens fördel.

    om man anser sig ha goda skäl till att inte följa det tillfälliga beslutet om nya omständigheter exempelvis uppkommit som gör att man måste skydda barnet bör man vända sig till tingsrätten för att ändra det tillfälliga beslutet.

  • Anonym (D)

    Pappan har ställt in 4 umgängestillfällen som tingsrätten beslutade interimistiskt 

  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (D) skrev 2022-03-11 21:19:25 följande:

    Pappan har ställt in 4 umgängestillfällen som tingsrätten beslutade interimistiskt 


    Umgängen som du eller han skulle ha?
  • Anonym (D)
    Anonym (Famrätt) skrev 2022-03-11 21:33:02 följande:
    Umgängen som du eller han skulle ha?
    Han
  • Anonvm
    Anonym (D) skrev 2022-03-11 21:41:15 följande:
    Han
    Om du då vill få trumf på hand inför huvudförhandlingen så dokumenterar du detta, samt sköter dina åtaganden enligt det interimistiska beslutet till punk pricka.
  • Anonym (Ej vite)

    Så vitt jag förstår utifrån all googling och även advokat-kontakt jag haft (2 olika) så är det i praktiken så att endast umgängessabotage kan ge vite (dvs att man tar barnen när det inte är ens tid). Umgängesvägran ger inte något straff men däremot kan det ju ge den andra föräldern ökad chans att få vårdnad, större del av boende etc om det är det man vill. Man anser inte att det ligger i barnets bästa att tvinga en förälder till umgänge i Sverige. Jag är inte i exakt denna sits men en annan knivig sits och har därför lagt mycket tid på att ta reda på fakta i denna fråga. Båda  advokater jag pratade med sa att tvinga till umgänge går ej. Mitt problem är att min ex-man tar barnen precis när det passar honom, oavsett vems vecka det är eller vad jag planerat, men vill sedan att jag ska ta ansvaret så fort det inte passar honom oavsett vems vecka och oavsett vad jag då har planerat. 

  • Anonym (D)
    Anonym (Ej vite) skrev 2022-03-12 00:10:59 följande:

    Så vitt jag förstår utifrån all googling och även advokat-kontakt jag haft (2 olika) så är det i praktiken så att endast umgängessabotage kan ge vite (dvs att man tar barnen när det inte är ens tid). Umgängesvägran ger inte något straff men däremot kan det ju ge den andra föräldern ökad chans att få vårdnad, större del av boende etc om det är det man vill. Man anser inte att det ligger i barnets bästa att tvinga en förälder till umgänge i Sverige. Jag är inte i exakt denna sits men en annan knivig sits och har därför lagt mycket tid på att ta reda på fakta i denna fråga. Båda  advokater jag pratade med sa att tvinga till umgänge går ej. Mitt problem är att min ex-man tar barnen precis när det passar honom, oavsett vems vecka det är eller vad jag planerat, men vill sedan att jag ska ta ansvaret så fort det inte passar honom oavsett vems vecka och oavsett vad jag då har planerat. 


    Ja det är det jag också hört. 

    Jag har stämt pappan på enskild vårdnad då han lovade att finnas för sonen om jag skrev på gemensam vårdnad. Jag skrev på trots magkänslan sa annat. Sedan dess har allt blivit värre och fått veta väldigt mycket som inte är en trygghet för barn. Bevis finns. 

    Han håller fast vid att han vill ha gemensam vårdnad. Men han har inte skött de umgängestillfällen som han skulle, han har redan nu ställt in fyra umgängestillfällen där första skulle vara imorgon. För att han "inte kan ta sig" (det är 4.5 mil och det finns förbindelser, tingsrätten beslutade att det är han som ska komma). 

    Så igår fick jag veta: 
    Han vill ha gemensam vårdnad. 
    Han vill ha info från förskolan och bvc. 
    Han vill inte ha reglerat umgänge utan ringa mig några dagar innan för att träffa sonen (då med mig närvarande). På frågan om hur ofta det kan ske svarar han att han ska försöka komma varje månad iaf. 
    Han vill ha enbart kontakt med mig 1 gång i veckan, via mail. Med kort info om sonen. 

    För mig är inte det att vara vårdnadshavare och kunna ta beslut för ett barn som man inte träffar eller känner? 
Svar på tråden Bryta interimistiskt beslut?