• Giovanna

    Slänger/sanerar ni hygienartiklar efter virusinfektion?

    Hur gör ni med hygienartiklar och liknande efter en virusinfektion, tex. förkylning, covid, magsjuka?

    Jag tänker på sånt som läppcerat, smink, tandborste, tandkräm etc. Slänger ni eller sanerar efter infektion för att inte riskera att återsmittas?

    För ett antal månader sedan hade jag covid och är nu rädd att jag fått det igen. Jag kan förstås ha blivit smittat på jobbet eller någon annanstans men tanken slog mig om jag kan ha blivit smittad från mina egna grejer, t.ex. från ett läppcerat som legat i en jackficka sen tidigare infektion.

    Ofta är man ju immun mot ett visst virus efter att man haft det men det gäller ju inte alla virus. Tandborste är visserligen lätt att byta ut men dyrare saker som t.ex. mascara, slänger ni sånt?

  • Svar på tråden Slänger/sanerar ni hygienartiklar efter virusinfektion?
  • Anonym (Cissi)

    Nej, det gör jag inte. Dock kanske det kan vara en bra idé vid kräksjuka. Som jag har förstått det är de virusen rätt härdiga och klarar sig utanför människokroppen längre än vad de vanliga luftvägsvirusen gör.

  • Anonym (Njet)

    Nej, jag slänger inte hygienprodukter. Undantaget är mascara efter ögoninflammation. Barnens tandborstar kokar jag ibland efter magsjuka, men vi har aldrig återinsjuknat vare sig med eller utan den åtgärden. 

  • Giovanna
    Anonym (Cissi) skrev 2022-03-12 12:02:15 följande:

    Nej, det gör jag inte. Dock kanske det kan vara en bra idé vid kräksjuka. Som jag har förstått det är de virusen rätt härdiga och klarar sig utanför människokroppen längre än vad de vanliga luftvägsvirusen gör.


    Anonym (Njet) skrev 2022-03-12 12:03:48 följande:

    Nej, jag slänger inte hygienprodukter. Undantaget är mascara efter ögoninflammation. Barnens tandborstar kokar jag ibland efter magsjuka, men vi har aldrig återinsjuknat vare sig med eller utan den åtgärden. 


    Hmm. Jag har inte tänkt så mycket på det tidigare. T.ex. har jag lätt sparat nässpray efter en förkylning och använt igen vid nästa men nu i och med covid har jag börjat tänka annorlunda.


  • Anonym (Njet)
    Giovanna skrev 2022-03-12 12:08:50 följande:
    Anonym (Njet) skrev 2022-03-12 12:03:48 följande:

    Nej, jag slänger inte hygienprodukter. Undantaget är mascara efter ögoninflammation. Barnens tandborstar kokar jag ibland efter magsjuka, men vi har aldrig återinsjuknat vare sig med eller utan den åtgärden. 


    Hmm. Jag har inte tänkt så mycket på det tidigare. T.ex. har jag lätt sparat nässpray efter en förkylning och använt igen vid nästa men nu i och med covid har jag börjat tänka annorlunda.


    jag har också sparat nässprej. Har som sagt aldrig blivit sjuk när jag tagit den igen.
  • Anonym (Sällan)

    Aldrig tänkt tanken öht. Före barnen var jag ytterst sällan sjuk. Vi pratar magsjuka max vart 10:e år. Ytterst sällan förkyld heller så nån "återsmitta" tror jag definitivt inte på.

  • Anonym (H)

    Slänger inte smink, det brukar stå orört när jag är sjuk ändå. 
    men tandborstar, nässpray och sånt som varit i kontakt med slemhinnor kastar jag (i synnerhet efter magsjuka). Även cerat brukar ryka.


    Har hittills aldrig blivit återsmittad av magsjuka, men den risken finns ju eftersom dessa virus ofta är mycket virulenta och vi heller inte får någon immunitet mot dem. Därav extra noga med att kasta saker efter magsjuka, samt städa, tvätta osv. 

  • Anonym (Njet)
    Anonym (H) skrev 2022-03-12 14:12:30 följande:

    Slänger inte smink, det brukar stå orört när jag är sjuk ändå. 
    men tandborstar, nässpray och sånt som varit i kontakt med slemhinnor kastar jag (i synnerhet efter magsjuka). Även cerat brukar ryka.


    Har hittills aldrig blivit återsmittad av magsjuka, men den risken finns ju eftersom dessa virus ofta är mycket virulenta och vi heller inte får någon immunitet mot dem. Därav extra noga med att kasta saker efter magsjuka, samt städa, tvätta osv. 


    Vi har aldrig städat extra efter magsjuka eller annan sjukdom heller. Vi byter alltid sängkläder efter avslutad sjukperiod, eftersom man oftast ligger extra mycket i sängen och svettas. Vid magsjuka städar vi där kräket kommit, det vill säga toaletten. Vi torkar också lampknappar och handtag lite extra.
  • Anonym (C)

    Slänger ni typ en rengöringsflaska som använts vid magsjuka? Om det är mycket kvar i den?

  • Anonym (Njet)
    Anonym (C) skrev 2022-03-12 14:37:29 följande:

    Slänger ni typ en rengöringsflaska som använts vid magsjuka? Om det är mycket kvar i den?


    Nej, varför skulle vi göra det?
  • nernu

    Nej för i hela friden. Släng tandborsten efter magsjuka möjligtvis. Förkylningsvirus överlever inte på ytor så länge. 

  • Anonym (Nejjj)
    nernu skrev 2022-03-12 15:42:37 följande:

    Nej för i hela friden. Släng tandborsten efter magsjuka möjligtvis. Förkylningsvirus överlever inte på ytor så länge. 


     +1
  • Anonym (Cissi)
    Giovanna skrev 2022-03-12 12:08:50 följande:
    Anonym (Njet) skrev 2022-03-12 12:03:48 följande:

    Nej, jag slänger inte hygienprodukter. Undantaget är mascara efter ögoninflammation. Barnens tandborstar kokar jag ibland efter magsjuka, men vi har aldrig återinsjuknat vare sig med eller utan den åtgärden. 


    Hmm. Jag har inte tänkt så mycket på det tidigare. T.ex. har jag lätt sparat nässpray efter en förkylning och använt igen vid nästa men nu i och med covid har jag börjat tänka annorlunda.


    Jag förstår inte riktigt. Varifrån har du fått informationen om att corona- och liknande virus är smittsamma efter flera dagar/veckor på en nässprayflaska?
  • nnnnnnnn

    rengör noga tex använder jag inte cerat på vanligt sätt om jag är magsjuk - då tar jag bort lite med tex en tandpetare eller en bit hushållspapper och använder.
    Kokar vatten och häller över tandborsten med jämna mellanrum under sjukan och givetvis efter.
    Trycker ut tandkräm en liten klutt efter jag varit sjuk
    Brukar inte sminka mej när jag är sjuk
    Tvättar alla sängkläder och kläder jag använt även pyjamas och sådant som man inte tvättar varje dag i vanliga fall
    Spritar och tvättar alla ytor
    Magsjuka = den sjuke har en egen toalett som städas ofta och noga
    Egna handdukar och badlakan såklart, så man inte smittar över till varandra

Svar på tråden Slänger/sanerar ni hygienartiklar efter virusinfektion?