• Skogslemur

    Samsova med barn 9 månader

    Jag har en dotter som är 9 månader och har hittills sovit med henne i ett nest bredvid mig i dubbelsängen, vilket fungerat väldigt bra. Nu verkar hon tycka att nestet är obekvämt, hon vrider sig ofta. Då undrar jag vad det finns för alternativ om vi vill fortsätta sova bredvid varandra?
    Kanske en spjälsäng som man kan ha i höjd med sängen men ändå med så höga kanter att hon inte kan trilla ut? Eller vad har ni för förslag?

  • Svar på tråden Samsova med barn 9 månader
  • Anonym (Bort)

    Vi använde också nestet så länge det gick och sen tog vi helt enkelt bort det. Barnet sover mellan oss. 

  • Spucks

    I din säng. Om den är för smal så funkar nog vilken "förlängning" som helst, oavsett om det är en spjälsäng med öppen sida, en barnsäng, en vuxensäng. Så länge det är samma höjd som din säng och bebisen inte kan trilla ut kvittar det vilken lösning du använder.

  • Skogslemur

    Hur länge använde ni nestet? Min dotter får bra plats i det, men hon har börjat vrida sig mycket och kanske är det för att det inte är bekvämt längre. Hon sover även på en mimoskudde, så det skulle kunna bero på den också. 

    Det är bara jag som sover i sängen, men man kanske ska flytta så att den ena långsidan är mot en vägg eller köpa ett skydd.

  • Skogslemur
    Spucks skrev 2022-03-13 08:55:56 följande:

    I din säng. Om den är för smal så funkar nog vilken "förlängning" som helst, oavsett om det är en spjälsäng med öppen sida, en barnsäng, en vuxensäng. Så länge det är samma höjd som din säng och bebisen inte kan trilla ut kvittar det vilken lösning du använder.


    Det är en bred dubbelsäng, jag är bara orolig för om hon skulle trilla ut på den sida där jag inte ligger. Men har sett att det finns skydd man kan köpa om man inte vill sätta sängen mot väggen.
Svar på tråden Samsova med barn 9 månader