• Kvarnbarn

Bostadstillägg som inneboende med partner? Lagligt?

Hej!

nu är det så att jag ska flytta in hos min nuvarande partner, samtidigt som hon flyttar till en ny bostad. Jag bor för tillfället själv och får bostadstillägg och behöver ju ändra mina uppgifter när jag flyttar.

Den nya bostaden som vi flyttar in i kostar runt 11000kr, men hos försäkringskassan kan jag få som mest ca 3200kr om jag räknas som sambo. Detta skulle ju inte räcka så långt, så nu tänkte vi att vi skriver ett inneboendekontrakt till ett av rummen så att jag ska kunna få ett högre bidrag (runt 5500kr).

Men vill veta om detta egentligen är okej/lagligt? Vad skulle hända om försäkringskassan anser oss vara sambos i ett senare skede? Vill inte behöva bli betalningskyldig en tid efter?
    Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Bostadstillägg som inneboende med partner? Lagligt?
  • Anonym (ppp)

Tror nog att du vet själv, annars hade du inte frågat. 

• Anonym (Snus)

Hm. Nej. Du kommer självfallet inte kunna få hela din hyra betald. Din del av hyran blir 5500kr om ni delar på två. Det är bättre att låta bli fusk. 

• Kvarnbarn
    Anonym (ppp) skrev 2022-03-13 12:05:29 följande:

Tror nog att du vet själv, annars hade du inte frågat. 

Det har du rätt i, jag hade inte frågat om jag visste svaret. Men nu gör jag ju inte det. Det är ju skillnad på att skriva sambokontrakt och inneboendekontrakt och vad jag får i tillägg, men jag vet inte hur försäkringskassan skulle resonera i ett sånt här sammanhang.
  • Anonym (Xc)

Inte smart att fuska, kommer de på det blir det både polisanmälan och betala tillbaka rubbet.
    och komma på det är inte så svårt, minsta lilla ni tex råkar lägga ut på sociala medier att ni är ett par så kan de se det. Och de lär hålla stenkoll på någon som flyttar från egen lägenhet och in till någon annan av motsatt kön och till råga på allt flyttar tillsammans in i en ny lägenhet.

• Tow2Mater

De kommer att resonera att ni är sambos i ett sånt sammanhang. Bidragsfusk med andra ord.

• Kvarnbarn
    Tow2Mater skrev 2022-03-13 12:20:37 följande:

De kommer att resonera att ni är sambos i ett sånt sammanhang. Bidragsfusk med andra ord.

Tack för svar! :)
  • Anonym (Nej)

Ni kommer att räknas som sambos. Man kan inte vara inneboende hos sin partner.

• Drottningen1970

Bidragsfusk mot vårt gemensamma välfärdssystem som skapats för att alla ska ha möjlighet till en värdig vardag, är nåt av det smutsigaste och lägsta jag vet.

• BeautifulLiz
    Drottningen1970 skrev 2022-03-13 14:59:46 följande:

Bidragsfusk mot vårt gemensamma välfärdssystem som skapats för att alla ska ha möjlighet till en värdig vardag, är nåt av det smutsigaste och lägsta jag vet.

Instämmer till fullo. Skulle inte dra mig för att anmäla sånt.
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Anonym (Kul liv)

Seriöst, behöver du bidrag för att bo, kanske du skall leta billigare boende. 

Ta dig i kragen människa. 

• Anonym (MR klister)
    Kvarnbarn skrev 2022-03-13 12:03:48 följande:
    Bostadstillägg som inneboende med partner? Lagligt?

Hej!

nu är det så att jag ska flytta in hos min nuvarande partner, samtidigt som hon flyttar till en ny bostad. Jag bor för tillfället själv och får bostadstillägg och behöver ju ändra mina uppgifter när jag flyttar.

Den nya bostaden som vi flyttar in i kostar runt 11000kr, men hos försäkringskassan kan jag få som mest ca 3200kr om jag räknas som sambo. Detta skulle ju inte räcka så långt, så nu tänkte vi att vi skriver ett inneboendekontrakt till ett av rummen så att jag ska kunna få ett högre bidrag (runt 5500kr).

Men vill veta om detta egentligen är okej/lagligt? Vad skulle hända om försäkringskassan anser oss vara sambos i ett senare skede? Vill inte behöva bli betalningskyldig en tid efter?
    Tacksam för svar! 

Fan vad lågt att bidragsfuska 
  • Anonym (Peter)

Du får helt enkelt hitta billigare boende än 11000 om du inte har råd med det.

• Anonym (xxx)
    Kvarnbarn skrev 2022-03-13 12:11:21 följande:
    Det har du rätt i, jag hade inte frågat om jag visste svaret. Men nu gör jag ju inte det. Det är ju skillnad på att skriva sambokontrakt och inneboendekontrakt och vad jag får i tillägg, men jag vet inte hur försäkringskassan skulle resonera i ett sånt här sammanhang.
    Varför vill du bidragsfuska? 
  • Fiona M

Varför frågar du inte FK då?

Kvarnbarn skrev 2022-03-13 12:11:21 följande:
  • Anonym (xxx)
    Fiona M skrev 2022-03-14 10:57:13 följande:

Varför frågar du inte FK då?

Och avslöja att hen tänker fuska?
  • Fiona M

Men det tänkte han ju absolut inte, han bara undrade? *host*

Anonym (xxx) skrev 2022-03-14 11:00:59 följande:
    Och avslöja att hen tänker fuska?
Svar på tråden Bostadstillägg som inneboende med partner? Lagligt?