• Ragges morsa

    Envis, hög integritet och dålig ögonkontakt hos tvåårin

    Min dotter fyller två om bara några veckor. Hon är otroligt verbal och har ett brett ordförråd. Hon gör sig lätt förstådd, vilket vi tror har lett till att hon också kräver mer av oss. Hon vet att vi förstår vad hon säger - så varför får hon då t.ex. inte glass som hon ber om? Hon gallskriker sig hes för att få som hon vill.


    Vi håller på att bli galna på henne. 

    Hon är envis som synden. På förskolan håller de med. Det är her way or no way. Hon har även hög integritet och vill inte ha andra barn nära sig. Hon säger själv att hon har en kompis på förskolan, och pedagogerna säger att han är hennes vän (kanske) för att han ?inte är så kramgo och vill pussas jämt?. I övrigt verkar hon inte så intresserad av andra barn. 


    I perioder ger hon dålig ögonkontakt. Hon vill visa upp saker och tar initiativ till interaktion, men sällan med ögonen. Hon drar oss i handen och ber oss att följa med. 

    Just på grund av hennes krävande personlighetsdrag och sätt att vara skulle jag vilja ta kontakt med BVC eller BUP för att få stöd. Min make vill inte det. Därför undrar jag om det finns föräldrar som haft barn som varit liknande? Hur är de som äldre? Har ni några tips/trix att dela med er av?

  • Svar på tråden Envis, hög integritet och dålig ögonkontakt hos tvåårin
  • nnnnnnnn

    Viljestarka barn är utmanade!
    Vi har kört med:


    Att vara konsekventa. Har man sagt nej så står man för detta, även om det tar flera dagar att komma över det.
    Därför beslöt vi tidigt att försöka svara ja så ofta som möjligt! Det går ofta att snirkla till det hela lite!
    Som ert exempel:
    Jag vill ha glass!
    Svar, välja bland dessa:
    - Vilken bra idé! Det tar vi på lördag som efterrätt. Titta nu skriver vi in det i kalendern. Glass på lördag.
    - Ja, det tar vi nu direkt. (går och mixar minikeso+frusen mango/hallon och serverar, för glass behöver inte betyda socker och onödiga kalorier utan kan vara ett hälsosamt mellanmål)
    - Ja, det hade varit jättegott men det är slut i affären och det kommer inte förrän det är sommar
    - ja, glass är jättegott men vi har ingen så vi kan leka glass istället! Vi kan rita bilder eller göra glass av lekleran.

    Det brukar även hjälpa att ge barnet ett val, tex pyjamas först eller tandborstning först? De vill ju bestämma!

Svar på tråden Envis, hög integritet och dålig ögonkontakt hos tvåårin