• Kourion

    Gravid, rökare, hjärtslag.

    Hej! 

    Som rubriken lyder. Jag är gravid och går in i vecka 12 imorgon. 
    Jag var på ultraljud i v7+3 där allt såg superbra ut. Både strlk på den lille samt hjärtslagen. 

    Har under hela graviditeten haft starka symptom som fortsättningsvis håller i sig och jag börjar känna hur det spänner och drar i undermagen. 

    Skall på KUB i början utav nästa vecka och ju nämre vi kommer desto mer är jag övertygad att det är något fel. 
    Jag har varken haft blödningar eller tecken på att HCG minskar. 

    Min oro ligger i att jag röker E-cigg ett par gånger om dagen som innehåller nikotin. Jag har trappat ner jättemycket och försöker verkligen sluta. Jag KOMMER att sluta. 

    Min fråga är. Hur stor risk är det att fostret inte lever efter att man har sett hjärtljud och som i mitt fall röker e-cigg. 

    Min oro äter upp mig (och denna oro och psykiska stress gör bara att jag vill röka ännu mer för att dämpa dessa känslor) 
    Jag vet.. sjukt illa.. Kan någon lugna mig eller skall jag tro att det är kört. 

    Behöver inga pekpinnar då jag vet att detta är fel och jag jobbar sjukt mkt med att få bort e-ciggen ur mitt liv. 

  • Svar på tråden Gravid, rökare, hjärtslag.
  • Anonym (Lisa)

    tror ingen kan svara säkert på din fråga? kan du kanske byta ut beroendet mot ett annat mindre skadligt ? Typ äta godis istället eller nått i den stilen . Kanske inte skitbra men lär ju vara bättre än att röka iaf

  • Gameofthrones

    Jag är en fd rökare.

    Jag slutade och var riktig bestämd innan jag ville bli gravid för att slippa de svåraste abstinensen. Självklart hade jag röksug under mina graviditeter jag åt lite blandat vanligt tuggummi ( inte från ett beroende till annat, såsom nikotintuggummi. )  unnade mig godis och snacks. Men jag va tvungen och balansera för man har hört att de som är rökare går lätt upp i vikt. Man förstår på många sätt att man gör det.

    Jag tror det bästa för dig att vara stenhårt, viljan måste vara stark än din lust.

    Idag kan jag ta en cigg utan att gå tillbaka. D v s att jag kan ta en cigg utan att köpa ett pkt. Det är dyrt med cigg idag 70 kr. Om man är ute efter standard. Inte billigare ciggen.

    E-cigg har jag inte provat och kommer inte göra det heller.

    Men det bästa medecin för dig är viljan, bestämdhet. Klara abstinensen. 

  • Kourion
    Anonym (Lisa) skrev 2022-03-15 12:59:30 följande:

    tror ingen kan svara säkert på din fråga? kan du kanske byta ut beroendet mot ett annat mindre skadligt ? Typ äta godis istället eller nått i den stilen . Kanske inte skitbra men lär ju vara bättre än att röka iaf


    Det förstår jag men undrar mest om det finns någon statistik. Jag har bytt ut ca 17 utav mina dagliga cigg till vanliga tuggummi, mellis etc. de resterande 3 cigg är utbytta till E-cigg.
  • Räkan77

    Det är många som tvivlar i början av graviditeten om allt är som det ska och sen visar det sig att bebisen mår prima.

    Jättebra att du dragit ner så kraftigt och har en plan att sluta helt. Rökning är ju inte bra under graviditet, men bara för att man rökt lite så betyder ju inte det att bebisen har tagit skada. Så troligtvis mår din bebis bra, men det är ju omöjligt för oss att säga. 

Svar på tråden Gravid, rökare, hjärtslag.